×
×

نرخ مرغ در کانال ۱۳ هزار تومان قرار گرفت

  • کد نوشته: 7165
  • ۱۲ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ […]

    نرخ مرغ در کانال ۱۳ هزار تومان قرار گرفت
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

    وی ازدیاد تقاضا در ابتدای ماه را دلیل اصلی افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ زنده و ۳۰۰ تومانی مرغ گرم در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری پیش بینی می‌شود که نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار ادامه یابد.

    حجت متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه بیش از ۲ هزار تومان است که این امر حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ازیاد تقاضا برای جوجه ریزی شب عید از سوی مرغداران را دلیل اصلی نوسان قیمت جوجه یک روزه در بازار دانست و اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که تجدید نظری در قیمت مصوب مرغ داشته باشند.

    وی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

    حجت ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار تجدید نظری در قیمت مصوب مرغ نداشته باشند بدون تردید سودی عاید تولید کنندگان نمی‌شود.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در جوجه ریزی شب عید وجود ندارد، گفت: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد که در مقایسه با ماه‌های دیگر سال رقم بسیار قابل توجهی است.

    وی با اشاره به اینکه برای تنظیم بازار شب عید نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: با توجه به پتانسیل بالای تولید و برنامه‌ریزی صورت گرفته نیازی به واردات مرغ نداریم. در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است واردات تنها به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود چرا که میزان عرضه مازاد بر نیاز کشور است.

    حجت واردات گوشت مرغ را عامل نابودی صنعت طیور اعلام کرد و افزود: با توجه به ازیاد عرضه در برابر تقاضا همواره نگرانی ما این است که مرغداران با این میزان تولید متحمل زیان شوند.

    وی تولید ماهیانه مرغ را ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر قرار باشد شرکت پشتیبانی امور دام سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن مرغ از تولید کنندگان خریداری کنند این میزان کمتر از تولید یک ماه واحد‌های مرغداری است که با این وجود تأثیری در صنعت نخواهد داشت.

    بازار نهاده‌های دامی همچنان در ثبات به سر می‌ۤبرد

    این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۳۵۰ تومان و ذرت یک هزار و ۳۰۰ تومان بوده که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل کنجاله سویا با نرخ ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و ذرت یک هزار و ۶۰۰ تومان به مرغداران عرضه می‌شود.

    حجت با انتقاد از نوسان چشمگیر سایر قیمت نهاده‌ها در بازار افزود: با وجود نوسان چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی همچون جوجه یک روزه، مکمل، دارو، واکسن و ریز مغذی‌ها، اما مسئولان تنظیم بازار نظارت جدی بر بازار ندارند در حالی که ادامه این روند می‌تواند صنعت مرغداری را به چالش بکشاند.

    ضرورت مازاد صادرات مرغ به بازار‌های هدف

    به گفته وی با وجود پتانسیل بالای صنعت مرغداری در کشور نه تنها نیازی به واردات نداریم بلکه مازاد بر نیاز کشور باید به بازار‌های هدف صادر شود.

    حجت در پایان با تأکید بر روان سازی صادرات مرغ از سوی دستگاه‌های مسئول اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی تولید مسئولان ذیربط باید تدابیری برای صادرات مرغ بیندیشند چرا که در شرایط فعلی ۲۰۰ تن از مرغ تولیدی مازاد بر نیاز کشور است که در صورت استفاده حداکثری از ظرفیت تولید میزان مازاد به بیش از این رقم می‌رسد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: دام، طیور و آبزیان

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *