×
×

نرخ پایین خرید تضمینی گندم به قاچاق آن دامن می‌زند/ تبعات منفی دلار ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور

  • کد نوشته: 4598
  • ۲۶ فروردین ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در دومین قسمت برنامه تلویزیونی «پایش» در سال ۹۸ به بیان تحولات اقتصادی هفته گذشته، پیگیری نرخ خرید تضمینی گندم  و بررسی نوسانات نرخ ارز و چرایی دلار  ۴۲۰۰ تومانی پرداخته شد. سلیمی زاده پژوهشگر اقتصادی برنامه پایش با توجه به سالروز اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار با تاکید بر […]

  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در دومین قسمت برنامه تلویزیونی «پایش» در سال ۹۸ به بیان تحولات اقتصادی هفته گذشته، پیگیری نرخ خرید تضمینی گندم  و بررسی نوسانات نرخ ارز و چرایی دلار  ۴۲۰۰ تومانی پرداخته شد.

    سلیمی زاده پژوهشگر اقتصادی برنامه پایش با توجه به سالروز اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار با تاکید بر اینکه این امر اشتباه بزرگی بود که لطمه زیادی به اقتصاد کشور زد گفت: در این مدتی که این نرخ برای دلار اعلام شد ذخایر ارزی بسیاری از دست دادیم و در حوزه‌های مختلف اقتصادی سلطان‌ها پدید آمدند و هر روز شاهد تنش در یک بخش بودیم.

    نرخ کنونی دلار هم واقعی نیست

    وی افزود: با تغییر رئیس بانک مرکزی و اتخاذ سیاست‌ها نرخ ارز شروع به کاهش کرد. در این خصوص نیاز به کمک سازمان برنامه و بودجه به بانک مرکزی است. نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان کنونی هم برای دلار واقعی نیست و قیمت واقعی در حدود نرخ نیمایی است.

    اشتباه در روش تعیین نرخ گوشت و نهاده دامی

    این کارشناس اقتصادی گفت: یکی دیگر از اشتباهات یک سال اخیر روش  تعیین نرخ گوشت و نهاده‌های دامی بود که قیمت گوشت را به ۱۲۰ هزار تومان  رساند.

    وی افزود: در این حوزه یک رایانه هنگفت داده شد که اگر یارانه نقدی نهاده دامی و مواد غذایی به خود افراد اختصاص می‌یافت به هر خانواده ایرانی  ۵ میلیون تومان می‌رسید که در ماه هر خانوار قادر به خرید ۵۰۰ هزار تومان گوشت می‌شد.

    قیمت گندم باید منطقی و به موقع اعلام شود

    سلیمی زاده بیان کرد: گندم کالای  استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود و نرخی باید برای آن تعیین شود که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد. اکنون در ۳ نرخ بحث و بررسی است و دولت ۱۷۰۰ تومان را  اعلام کرده، اما باز هم کشاورزان معتقدند تا ۲۲۰۰ تومان باید بالا بیاید تا صرفه اقتصادی تولید داشته باشد.

    وی ضمن مقایسه قیمت گندم در ایران و کشور‌های همسایه تصریح کرد:به طور مثال نرخ گندم در عراق ۴۱۵۰ تومان است و این اختلاف قیمت سبب می‌شود برای دلال خرید گندم از داخل و فروش در خارج از کشور صرفه اقتصادی داشته باشد.

    سلیمی زاده بیان کرد: در حال حاضر  آمریکا ۱۴.۵ برابر نیاز داخلی خود و  آلمان ۷.۵ برابر نیاز خود غلات تولید می‌کند. در کشور ما هم تولید شد و جشن خودکفایی گرفتیم، اما به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد دوباره افت تولید داشتیم. دولت باید قیمت گندم را منطقی و به موقع اعلام کند.

    در ادامه برنامه افراسیابی معاون حفاظت اراضی سازمان جنگل ها در پاسخ به مشکل یک کشاورزی در خصوص سند زمین کشاورزی که پس از چند سال بخشی از آن زمین به عنوان منابع طبیعی اعلام شده است گفت: باید دید در زمان تنظیم سند از منابع طبیعی استعلام شده است یا خیر.

    مجری برنامه سوالی مبنی بر اینکه اگر زمین سند شش دانگ داشته باشد بعد از مدتی امکان دارد گفته شود بخشی از زمین اراضی ملی است؟  از این مقام مسئول پرسید که پاسخ صریحی به آن داده نشد.

    در ادامه برنامه مرندی مقام معاون نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد در خصوص مشکل تولید کنندگان تیرچه بابت استاندارد دستگاه جوش گفت: ما مجری اجرای استاندارد‌ها هستیم و تعیین کننده دستورالعمل‌ها نیستیم. ما به این تولیدکنندگان دو سال زمان دادیم تا با استاندارد‌های جدید منطبق شوند. ۶۰ واحد تولیدی این استاندارد را رعایت کردند و گواهی گرفتند، اما ۲۲ واحد مابقی نتوانستند گواهی دریافت کنند.

    وی در خصوص مشکل اصلی این واحد‌های تولیدی تصریح کرد: واحد‌های تولیدی برای تولید با استاندارد جدید باید برق فشار قوی داشته باشند، ولی واحدهای تولیدی در اطراف تهران در زمین‌های کشاورزی مستقر شده اند و نمی‌توانند تغییر کاربری دهند و از برق فشار قوی استفاده کنند.

    برای رسیدن به هدف «ساخت بتن با کیفیت» تلاش کردم

    در ادامه حسین فروتن مهر کارآفرین برتر برنامه پایش که در حوزه صنعت بتن فعالیت دارد تصریح کرد: از دوران کودکی حافظه خوبی داشتم از سنین پایین تدریس پایه های کمتر را شروع کردم. از ۱۷ سالگی به بعد تدریس در آموزشگاه ها هم داشتم.

    وی ادامه داد: برای ورود به دانشگاه به من پیشنهاد مهندسی می دادند. در دانشگاه علم و صنعت رشته راه و ساختمان قبول شدم. به دنبال کار نیمه وقت بودم که کار آزمایشگاهی در زمینه مکانیک خاک پیدا کردم. در حوزه دکورسازی فروشگاه کفش هم کار کردم که با ابداع و نوآوری  بنده فروش آنها زیاد شد و حقوق خوبی به من دادند. من پنجاه سال دو شیفت کار کرده ام.

    فروتن مهر تصریح کرد: بعد از انقلاب به این علاقمند شدم که در حوزه بتن کار کنم. ابتدا کار بتن ریزی کار کردم بعد ماشین آلات خریدم و محلی اجاره کردم برای کار. تلاش کردم کیفیت بتن را بهبود ببخشم که مقاومت آن افزایش یابد.

    این کارآفرین برتر اظهار کرد: در ادامه اقدام به خرید کارخانه کردم و تمام انرژی و توان خود را بر بهبود کیفیت بتن از نظر علمی  گذاشتم. من  به پسران خود گفته ام از هیچ این برند بتن را ساخته ام و باید این را حفظ کنند.

    وی تصریح کرد: برای رسیدن به هدف حتی اگر پول هم داشته باشید باید کار و تلاش کرد.

    بر اساس این گزارش سؤال نظرسنجی امشب برنامه «پایش» نیز به‌صورت زیر از مخاطبان سؤال پرسیده شد:

    آیا در یک سال اخیر گوشت وارداتی با نرخ دولتی، به دست شما رسیده است؟ ۱. بله ۲. خیر

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *