×
×

نیاز به واردات برنج خارجی کاهش یافت

  • کد نوشته: 482068
  • ۲۲ فروردین ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود برنج‌های تولید داخل از سال گذشته و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در سال زراعی جاری، گفت: با توجه به این مهم به طور تقریبی نیاز به واردات برنج خارجی […]

    نیاز به واردات برنج خارجی کاهش یافت
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود برنج‌های تولید داخل از سال گذشته و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در سال زراعی جاری، گفت: با توجه به این مهم به طور تقریبی نیاز به واردات برنج خارجی به صفر می‌رسد.

    به گفته وی، بررسی‌ها از وجود برنج تولیدی سال گذشته به خصوص ارقام کیفی پرمحصول در شالیکوبی‌های شمال خبر می‌دهد.

    وی ادامه داد: اخذ پول در برابر فروش نفت و پرهیز از تهاتر کالا برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی شمال به نفع کشور است، یعنی می‌توانیم با تولید بذر کیفی، مصرف بهینه کودهای شیمیایی، تسطیح اراضی و به موقع رساندن آب برای کشت مجدد برنج، نیاز برنج کشور را تأمین و واردات را به صفر برسانیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ارقام برنج هیبریدی کیفیت مطلوبی دارد و از نظر عملکردی نیز وضعیت خوبی خواهند داشت بر توسعه کشت برنج هیبرید در مزارع و شالیزارهای استان تاکید کرد.

    وی با تاکید بر بهره‌وری پایین منطقه در بخش کشاورزی، افزود: مازندران قطب تولید برنج و محصولات کشاورزی به شمار می‌رود؛ بهترین خاک کشاورزی در شمال کشور وجود دارد، آب و زمین کشاورزی این خطه نیز شور نیست، بارندگی متناسب و شرایط برای کشاورزی پایدار و پرتولید فراهم است بنابراین پایین بودن بهره‌وری قابل قبول نیست.

    مهاجر با اشاره به این که بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید در محصولات زراعی کشاورزی بسیار مهم است، یادآور شد: یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری استفاده از فناوری است.

    به گفته وی، برای کاهش هزینه تولید در شالیزار با حمایت ویژه دولت دستگاه‌های مخصوص نشاکاری، کمباین ویژه برداشت شالی و پهپادهای سمپاش وارد اراضی شالیکاری شمال کشور شده است.

    معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم مشارکت استان‌های شمالی در بهره‌گیری از دانش روز و فناوری نوین برای تولیدات کشاورزی و رشد آن تاکید کرد.

    مهاجر با تاکید بر این که اختصاص تسهیلات کشاورزی با نرخ بهره پایین از سوی شخص وزیر جهاد کشاورزی در دولت دنبال می‌شود، یادآور شد: با تاکید و درایت رهبر معظم انقلاب موضوع قیمت کودهای شیمیایی با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جاری حل شده است.

    به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ استفاده بهینه از کود در شالیزارهای شمال وجود ندارد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت تصریح کرد: کشاورزان مهمترین کود (پتاس) را کمتر از سایر کودها مصرف می‌کنند، در حالی که کود پتاس عامل افزایش کیفیت، تولید و بهره وری است.

    وی، به مصرف بی‌رویه کود اوره در شالیزارها نیز اشاره کرد و گفت: حل این مسائل باید در دستور کار قرار گیرد.

    مهاجر در پایان خاطرنشان کرد: خودکفایی تولیدات محصولات کشاورزی با مهار تورم و افزایش تولید نیز قابل اجرا است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *