×
×

هشدار نسبت به شیوع زنگ گندم در مزارع/ کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند

  • کد نوشته: 4384
  • ۱۲ اسفند ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار تا روز سه‌شنبه در مناطق شمال شرق، شرق و مناطق غرب کشور بارش‌های پراکنده خواهیم داشت. وی افزود: با توجه به […]

  • مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار تا روز سه‌شنبه در مناطق شمال شرق، شرق و مناطق غرب کشور بارش‌های پراکنده خواهیم داشت.

    وی افزود: با توجه به آنکه سامانه بارشی فعال در کشور تا پایان هفته چندان قوی نیست، از این رو به باغداران توصیه می‌شود که هرس درختان خود را به تاریخ ۲۰ اسفند به بعد موکول کنند.

    حقیقت ادامه داد: در مناطقی که احتمال خسارت سرمازدگی باغات بالاست، از این رو به باغداران توصیه می‌شود که به هیچ عنوان تا ۲۵ اسفند از کود حیوانی یا شیمیایی استفاده نکنند چرا که این موضوع باعث تشدید سرمازدگی می‌شود.

     

    این مقام مسئول در توصیه‌ای به زنبورداران گفت: دارندگان کندوی زنبور عسل که به مناطق جنوب کشور کوچ کردند، با توجه به کاهش دمای صبحگاهی مراقب کاهش دمای صبح گاهی نسبت به نرمال باشند.

    به گفته وی، با توجه به کاهش دمای صبحگاهی به گلخانه‌داران مناطق جنوبی کشور توصیه می‌شود که سوخت مورد نیاز در هفته آینده را تامین کنند تا محصولشان دچار خسارت نشود.

    مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی نسبت به شیوع زنگ گندم در مزارع هشدار داد و گفت: با توجه به بارش‌های مناسب اخیر، احتمال شیوع انواع زنگ وجود دارد که از این رو به گندمکاران توصیه می‌شود که مرتب مزارع خود را پایش کنند و در صورت رویت علایم آلودگی، موضوع را سریعا به مراکز خدمات کشاورزی اطلاع دهند و نسبت به سم پاشی اقدام کنند تا تولیدشان دچار زیان نشود.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه همچنان به طبیعت بدهکار هستیم، بیان کرد: با وجود خشکسالی ۱۱ سال اخیر نمی‌توان انتظار داشت که بارش مناسب در یک سال زراعی، کمبود بارش در سال‌های اخیر را به طور کامل جبران کند.

    وی ادامه داد: از منظر منابع هیدرولوژیک در سال زراعی جدید بعد از گذشت ۱۱ سال از نظر هواشناسی کشاورزی خشکسالی نداشتیم به طوریکه تا کنون از منظر منابع رطوبتی و آب‌های سطحی مشکلی وجود ندارد.

    حقیقت در پایان از استمرار بارش‌های نرمال در ماه‌های پیش رو خبر داد و گفت: افزایش میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌تواند تا حدودی التیام بخش زخم‌های کشاورزان ناشی از کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر باشد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *