×
×

هشدار نسبت به قاچاق طلای سرخ به افغانستان/بازار زعفران به ثبات رسید

  • کد نوشته: 4738
  • ۱۰ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران دسته‌ای ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر هر کیلو زعفران سوپر نگین ۱۲ تا ۱۴ میلیون […]

  • علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران دسته‌ای ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر هر کیلو زعفران سوپر نگین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است.

    وی افزود: همه ساله در آستانه ماه رمضان، دلالان به سبب ازدیاد تقاضا برای خرید زعفران از سوی کشور‌های مسلمان، قیمت‌ها را به طور کاذب افزایش می‌دهند که خوشبختانه از روز گذشته با فروکش کردن حباب قیمت ها، بازار به ثبات نسبی رسیده است.

    حسینی قیمت زعفران در ماه رمضان را پیش بینی کرد و گفت: با توجه کاهش تقاضا برای خرید زعفران از سوی کشور‌های مسلمان پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در ماه رمضان اتفاق نیفتد.

    عضو شورای ملی زعفران قاچاق طلای سرخ را خطری بزرگ برای تولید این محصول استراتژیک دانست و افزود: با توجه به قاچاق زعفران ایرانی از سوی کشور افغانستان باید به صورت جدی با این مسئله برخورد شود چرا که افغان‌ها زعفران ایرانی را با برند خود به کشور‌های چین و هند صادر می‌کنند که این امر به سبب همجواری افغانستان با ایران برای بزرگترین تولیدکننده زعفران یک تهدید به شمار می‌رود.

    وی ادامه داد؛ بنده معتقدم که تشکل‌های تخصصی که مسئولیت بازار را بر عهده دارند، باید با برخورد جدی جلوی پدیده شوم قاچاق را بگیرند و همواره حافظ منافع صادرکنندگان باشند.

    حسینی درباره تاثیر قاچاق زعفران بر وضعیت بازار گفت: اگرچه استمرار قاچاق زعفران بر افزایش قیمت زعفران و بهبود جزئی وضعیت بازار تاثیر گذار است، اما دود این افزایش قیمت به چشم خودمان خواهد رفت که به همین خاطر نباید منافع کوتاه مدت را بر بلندمدت ترجیح دهیم چرا که افزایش تصنعی قیمت ضربه‌ای مهلک به تولید داخل وارد می‌کند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه صادرات زعفران تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به اشباع شدن بازار‌های منطقه توسط افغان‌ها ناشی از قاچاق زعفران شاهد کندشدن صادرات رسمی و قانونی صادرکنندگان هستیم.

    حسینی در پایان با انتقاد از این مسئله که گمرک آمار دقیقی راجع به صادرات زعفران ارائه نکرده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه آمار ارائه شده صادرات زعفران از سوی گمرک غیر واقعی است، از این رو درخواست بازنگری در قیمت‌ها را به گمرک داده ایم چرا که آمار‌ها به هیچ عنوان منطقی نیستند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *