×
×

هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست زعفران با شاخص کروسین ۲۳۰ را بخرد

  • کد نوشته: 480724
  • ۱۶ آذر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، طی آبان ماه سال جاری خرید حمایتی زعفران در کشور و در خراسان رضوی آغاز و بر این اساس قیمت خرید حمایتی هر کیلو زعفران نگین ۴۱ میلیون و ۳۵۰هزارتومان و قیمت زعفران شبه نگین ۳۳ میلیون تومان تعیین شد. در جدول […]

    هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست زعفران با شاخص کروسین ۲۳۰ را بخرد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، طی آبان ماه سال جاری خرید حمایتی زعفران در کشور و در خراسان رضوی آغاز و بر این اساس قیمت خرید حمایتی هر کیلو زعفران نگین ۴۱ میلیون و ۳۵۰هزارتومان و قیمت زعفران شبه نگین ۳۳ میلیون تومان تعیین شد.

    در جدول اولیه مشخصات خرید حمایتی زعفران اعلام شده بود که میزان شاخص کروسین زعفران باید ۲۳۰ باشد، اما به تازگی و بر اساس دستور وزیر کشاورزی طی بخشنامه‌ای به مدیرعامل سازمان تعاون روستایی شرایط جدیدی برای خرید حمایتی اعلام شده است؛ در این نامه آمده است که شاخص کروسین به عدد ۲۹۰ افزایش یابد.

    این تغییرات باعث نارضایتی بسیاری از کشاورزان و منجربه ارسال نامه‌ای به نماینده مردم تربت حیدریه شده است. در همین راستا محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه طی نامه‌ای به دکتر ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی خواستار ابطال بخشنامه جدید خرید حمایتی زعفران شد.

    در بخشی از این نامه آمده که این تصمیم مغایر با اصول شرعی و احکام بیع و قانون تجارت بوده است و با نقض حقوق مکتسبه کشاورز، موجبات ضرر و زیان کشاورزان را فراهم می‌کند، بنابراین نمی‌تواند وجاهت قانونی داشته باشد و بر تسریع در ابطال آیین نامه مزبور و تشکیل جلسات کارشناسی تاکید می شود.

    در همین راستا علی حسینی، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران در خصوص بخشنامه جدید خرید حمایتی  زعفران که با دستور وزیر کشاورزی ابلاغ شده و تاثیر این مساله بر بازار زعفران اظهار کرد: بخشنامه ابتدایی خرید حمایتی که شاخص کروسین زعفران را ۲۳۰ و رطوبت را ۱۰ اعلام کرده بود، به نظر غیر کارشناسی شده بود. اینکه چه کسی این مشخصات را به سازمان تعاون روستایی اعلام کرده بود ما نیز نمی‌دانیم. شاخص کروسین ۲۳۰ زعفران یعنی اینکه این زعفران مربوط به دو سال پیش است و رطوبت ۱۰ برای زعفران یعنی ۲ درصد آب فروخته می‌شود.

     وی افزود: میزان رطوبت زعفران سرگل باید ۸ بوده و بیشتر از ۸ غیر قابل قبول است و ما در این خصوص اعتراض کردیم. در کجای دنیا زعفران را با کروسین  ۲۳۰ می‌خرند؟ ما زعفران را برای مشتری‌های داخلی و خارجی تولید می‌کنیم. کشاورزان و خریداران می‌دانند زعفران با کروسین بالا خریدار دارد. 

    عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه چرا زعفران کهنه با کروسین ۲۳۰ به انبار دولت باید فروخته شود، اذعان کرد: اگر با شاخص کروسین ۲۳۰ زعفران به دولت فروخته شود چه کسی در دنیا این زعفران را می‌خرد؟ کشاورزی که با شاخص کروسین ۲۹۰ زعفران را تولید کرده زعفرانش باید با بالاترین قیمت از او خریداری شود و کسی که زعفران با کروسین پایین تولید می‌کند نیز باید با قیمت پایین از او زعفرانش خریداری شود. خرید زعفران با کروسین ۲۳۰ عادلانه نیست.

    وی ابراز عقیده کرد: چرا باید بیت المال را به آتش بکشیم و منابع ملی مملکت را هدر دهیم؟ اگر زعفران با شاخص کروسین پایین بخریم کالایی بدون کیفیت خریده‌ایم؛ هیچ صادرکننده‌ای حاضر نیست زعفران با شاخص کروسین ۲۳۰ یا ۲۴۰ بخرد و این زعفران در انبارهای سازمان تعاون خواهد ماند و مشکلات ایجاد خواهد کرد.

    حسینی با اشاره به قیمت خرید حمایتی هر کیلو زعفران به مبلغ ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان توسط دولت گفت: این قیمت برای زعفرانی است که بیشترین شاخص کروسین را دارد. این زعفران در بازار بین۳۰ تا ۳۱ میلیون تومان خریداری می‌شود. همچنین زعفران با کروسین شاخص۲۵۰ یا ۲۶۰ در بازار۲۸ میلیون تومان خریداری می‌شود، اما دولت  آنرا ۳۶ الی ۳۷ میلیون تومان خریداری می‌کند. دولت ملاک خرید را کیفیت زعفران قرا داده است که این کیفیت توسط آزمایشگاه مشخص می‌شود. وقتی زعفران کیفیت داشته باشد، مشتری دارد، اما وقتی  بدون کیفیت باشد مشتری ندارد.

    وی اذعان کرد: اکنون کشاورزان محصول خود را فروخته و دلالانی که در انبارها زعفران دارند نگران زعفران سنواتی خود هستند. چرا باید زعفران ۱۰ میلیون تومانی را ۴۰ میلیون تومان فروخت ؟ دلیلی ندارد زعفرانی که ۱۰ میلیون خریده اند را ۴۰ میلیون تومان بفروشند.

    نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران بیان کرد: از ابتدای خرید حمایتی زعفران ۸۷ درصد زعفرانی که تحویل انبارها شده بود با شاخص کروسین روی مرز ۲۳۰ بوده که با بالاترین قیمت خریداری شده و این مساله بی انصافی بوده و حق به حقدار نرسیده است. با بخشنامه قبلی کشاورزی که بهترین زعفران را با شاخص کروسین ۲۹۰ تولید کرده نیز باید با  قیمت۴۱ میلیون  و ۳۵۰ هزار تومان محصول خود را می‌فروخت و کسی که زعفران قدیمی داشت نیز با قیمت بالا زعفران را می‌فروخت. اگرنسبت به  بخشنامه اولیه اعتراض نمی‌کردیم خرید با آن مشخصات ادامه می ‌یافت؛ جدول مشخصات بخشنامه اول منبع علمی و کارشناسی نداشت. 

    حسینی با اشاره به ویژگی زعفران که برای مشتری از اهمیت برخوردار است، تصریح کرد: میزان کروسین، پیکروکروسین و سافرانال برای مشتری مهم است. این موارد در زعفران کشور ما بالاتر از حد استاندارد بین‌المللی است. بنابراین باید از کیفیت و تاریخچه تولید زعفران کشور دفاع کنیم .

    وی با اشاره به اینکه این تغییر بر افزایش صادارت زعفران تاثیرگذار است، افزود: تجاری که می‌خواهند زعفران را از بورس بخرند این مساله بر خریدشان تاثیرگذار است.

    نماینده شورای ملی زعفران در کارگروه خرید حمایتی زعفران ابراز عقیده کرد: چندین سال بود که تعاون روستایی زعفران را به صورت حمایتی خرید می‌کرد و شورای ملی زعفران هیچ نقشی در این زمینه نداشت. امسال اولین سالی است که شورا در این کارگروه نماینده دارد و خیلی‌ها ازاین مساله دلخورند، چون ما جلوی  بسیاری از تخلفات ایستاده‌ایم. ما نظری را تحمیل نمی‌کنیم  بلکه نظر کارشناسی خود را اعمال می‌کنیم و بر اساس کار کارشناسی فنی و علمی عمل می‌کنیم.

    حسینی ادامه داد: بخشنامه جدید خرید حمایتی زعفران از ۵ آذرماه سال جاری ابلاغ و قابل اجرا است. نظر کارشناسی ما ۲۵ روز پیش مطرح شده بود و بعد از پیگیری‌های فراوان این بخشنامه ابلاغ شد. این بخشنامه جدید با دستور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است. 

    عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با اشاره به کاهش صادارت زعفران در سال جاری بیان کرد: دلایل زیادی دراین خصوص تاثیرگذار است. بخشی از کاهش صادارت زعفران کشور به وجود قوانین و مقررات خلق الساعه ‌ای که  دست و  پای صادر کننده را می بندد، برمی‌گردد. موضوع دیگر بازگشت ارز حاصل از صادرات است. امروز کسی که صادرات زعفران انجام می‌دهد سرمایه خود را به خطر می‌اندازد. این مساله مشکلات زیادی برای صادر کننده دربر دارد. اگر این مشکلات حل نشود، صادارت جهش نخواهد داشت.

    حسینی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند تنها تولید کننده زعفران در دنیا ایران است، اما اینگونه نیست. اگرچه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران است، اما تنها تولید کننده نیست. کشورهای هند، یونان، مراکش، افغانستان، ایتالیا، امریکا، استرالیا ،چین و .. تولیدکننده هستند که تولید آنها در بازار مصرف تاثیر گذار است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *