×
×

وابستگی کشور به واردات چای

  • کد نوشته: 477095
  • ۲۶ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار مهر، چای یکی از پر مصرف ترین محصولات کشاورزی در کشور ماست، مصرف سرانه این محصول حدود ۱.۴ کیلوگرم و کل مصرف چای در کشور حدود ١٠٠ هزار تن است. بر این اساس در هفته‌های اخیر مباحث مطرح شده مبنی بر تهاتر نفت با برخی کالاها از جمله چای بسیار خبرساز شده، در این زمینه […]

    وابستگی کشور به واردات چای
  • به گزارش خبرنگار مهر، چای یکی از پر مصرف ترین محصولات کشاورزی در کشور ماست، مصرف سرانه این محصول حدود ۱.۴ کیلوگرم و کل مصرف چای در کشور حدود ١٠٠ هزار تن است.

    بر این اساس در هفته‌های اخیر مباحث مطرح شده مبنی بر تهاتر نفت با برخی کالاها از جمله چای بسیار خبرساز شده، در این زمینه اظهار نظرهای فراوانی شد و حتی برخی عنوان کرده‌اند چرا باید محصولی مانند چای را به کشور وارد کنیم این در حالی است که در سالیان اخیر عمده چای مورد نیاز کشور ما از طریق واردات تأمین می‌شود و تولید این محصول در داخل به اندازه نیاز نیست.

    ۳۰ درصد چای مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود

    در همین زمینه صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای گفته است: کشورهای هند، سریلانکا و امارات متحده عربی، حدود ۹۰ درصد از چای مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند. باید به این نکته اشاره کنم که امارات متحده عربی یک باغ چای ندارد اما جزو اصلی‌ترین تامین‌کنندگان چای در کشور است.

    به گفته این فعال اقتصادی، امارات متحده عربی چای را از هند و سریلانکا خریداری سپس آن را بسته‌بندی می‌کند.

    وی کیفیت چای تولید شده در سریلانکا را متفاوت عنوان کرد و افزوده است: این کشور جزو ۵ کشور برتر تولیدکننده چای در دنیا است و چای با درجه‌های مختلف از این کشور وارد ایران می‌شود.

    مدیر اجرایی سندیکای چای با اشاره به ۱۰ کشور واردکننده چای، ادامه داده است: چایکاران ایرانی در مجموع ۲۵ تا ۳۰ درصد چای مصرفی کشور را تأمین می‌کنند. حجم قابل توجهی از چای ایرانی صادر می‌شود که اگر روند صادرات متوقف شود باز هم برای تأمین ۷۰ درصد از نیاز کشور نیازمند واردات چای هستیم.

    وی درباره میزان واردات چای از هند و سریلانکا نیز گفته است: در سال جاری حدود ۱۸۹۲۸ تن چای از هند به مبلغ ۸۹.۶۵ میلیون دلار وارد کردیم این میزان واردات ۴۲ درصد از نیاز داخلی را تأمین می‌کند. همچنین از سریلانکا ۱۱۵۹۸ تن به مبلغ ۶۷.۸۶ میلیون دلار وارد کردیم. این کشور ۲۶ درصد از نیاز بازار داخلی ما را تأمین می‌کند.

    واردات چای ذائقه‌ها را تغییر داد

    همچنین حبیب جهان ساز، رئیس سازمان چای کشور در این راستا در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که بخش عمده چای مورد نیاز کشور وارداتی است.

    این مقام مسئول همچنین از افزایش ۵ درصدی تولید برگ سبز چای در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۱۳۷ هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید شده که ۱۳۵ هزار تن آن به صورت خرید تضمینی توسط دولت خریداری شده است.

    وی اضافه کرد: مابقی این تولید نیز توسط خود کارخانجات خریداری شده و در مجموع نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش تولید را در این حوزه شاهد بودیم.

    جهان ساز گفت: از این میزان برگ سبز چای ۳۱ هزار تن چای خشک تولید شده است.

    رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه میزان مصرف مستقیم چای در کشور حداکثر ۸۰ هزار تن و با مصارف جانبی حدود ۱۰۰ هزار تن است، گفت: به طور میانگین سالانه ۶۰ تا ۶۵ هزار تن چای وارد کشور می‌شود.

    بر این اساس کارشناسان معتقدند واردات چای طی سال‌های گذشته باعث شده ذائقه بسیاری از مردم به سوی چای‌های خارجی سوق یابد، این در حالی است که چای ایرانی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین چای‌های تولیدی در دنیاست و با اندکی رسیدگی به باغات و احیای آنها می‌توان بخش زیادی از نیاز را در داخل تولید کرد و این مسأله‌ای است که در سال‌های گذشته از آن غفلت شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *