×
×

پرداخت بهای خرمای استعمران به نخلداران آغاز شد

  • کد نوشته: 475722
  • ۲۰ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش روز چهارشنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، « قاسم عرب» افزود: دولت خود را متعهد به حمایت از کشاورزان می‌داند و در خرید تضمینی خرمای استعمران با مداخله هوشمند و بهنگام، مانع از وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان شد. معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه […]

    پرداخت بهای خرمای استعمران به نخلداران آغاز شد
  • به گزارش روز چهارشنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، « قاسم عرب» افزود: دولت خود را متعهد به حمایت از کشاورزان می‌داند و در خرید تضمینی خرمای استعمران با مداخله هوشمند و بهنگام، مانع از وارد شدن ضرر و زیان به کشاورزان شد.

    معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر با تامین اعتبار صورت گرفته آهنگ پرداخت به نخلداران آغاز شده و بر اساس چک لیست‌های بارگذاری شده بر روی سامانه، تعداد یک هزار و ۷۴۷ سند کارسازی و پرداخت آن انجام شده است،  اظهار داشت: سایر پرداخت ها در فرایند آماده سازی و بارگذاری مستندات بر روی سامانه قرار دارند.

    وی ادامه داد: خرید تضمینی خرمای استعمران با دستور وزیرجهاد کشاورزی و پیگیری های مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از نخلداران آبادان، ماهشهر، خرمشهر و کارون انجام شده و در دوره اجرای طرح، بالغ بر ۱۸ هزار تن خرما با درجه کیفیت متفاوت (یک ، دو، سه) از نخلداران خریداری شد. 

    عرب افزود: علی‌رغم کمبود اعتبارات، کار جهادی در دولت انجام و  پرداخت پول نخلداران در استان خوزستان شروع شده است و بزودی با تمامی نخلداران تسویه حساب خواهد شد.

    به گزارش ایرنا، برآورد تولید خرما جهان سالانه حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار نخلستان با متوسط عملکردی ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است که مصر، ایران، عربستان، امارات، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان به شمار می روند و در این بین مصر بیشترین میزان تولید و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت خرما را دارد.

    ایران نیز سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع خرما را در سطح  ۲۰۳ هزار و ۷۶۳ هکتار نخلستان تولید می کند.

    طبق آمارها متوسط سرانه مصرف جهانی خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد می شود که البته این شاخص در عربستان ۳۴ کیلوگرم و در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

    خرما استعمران عمدتا در خوزستان و شهرهای جنوبی ایران کاشته می شود. این خرما دارای قند بسیار بالایی است و از شیرین ترین نوع خرماها محسوب می شود. میزان قند آن بالای ۷۵ درصد است.

    زمان برداشت خرمای استعمران از اوایل شهریور تا اوایل مهرماه است. این محصول جزء خرماهای عمده صادراتی است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *