×
×

پسته ساوه خندان تر از گذشته

  • کد نوشته: 8173
  • ۲۰ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری سرمازدگی بهاره باغات پسته شهرستان ساوه در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۷ افزون بر سه هزار تن پسته خشک در این شهرستان تولید شد که این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۰۰ تن رسید که دلیل افت در عملکرد پسته سال گذشته، سرمازدگی بهاره بود. وی […]

    پسته ساوه خندان تر از گذشته
  • محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری سرمازدگی بهاره باغات پسته شهرستان ساوه در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۷ افزون بر سه هزار تن پسته خشک در این شهرستان تولید شد که این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۰۰ تن رسید که دلیل افت در عملکرد پسته سال گذشته، سرمازدگی بهاره بود.

    وی با اشاره به وضعیت مناسب باغات پسته در سال جاری گفت: پیش بینی می‌شود که جهش خوبی در میزان عملکرد و تولید محصول پسته شهرستان ساوه در سال جاری اتفاق بیفتد و با توجه به بارورتر شدن و تنومندتر شدن درختان پسته، سال آوری محصول و خوشبختانه در امان بودن از سرما، پیش بینی می شود که میزان تولید تا دو برابر سال قبل افزایش یابد.

    وی با اشاره به اینکه پسته تولیدی ساوه از لحاظ کیفیت، طعم، اندازه و مرغوبیت با محصول نقاط پسته خیز کشور برابری می کند، گفت: شرایط آب و هوایی شهرستان ساوه مستعد پسته‌کاری است و در صورت تامین آب مورد نیاز، زمینه توسعه کشت پسته در این منطقه وجود دارد.

    خلیلی از محصول استراتژیک پسته ساوه به عنوان یک کالای صادراتی یاد کرد و افزود: بخش عمده ای از محصول پسته ساوه مزیت صادراتی دارد و کشورهای بسیاری از حاشیه خلیج فارس و دریای خزر و نیز برخی کشورهای اروپایی مشتاق خرید پسته ساوه هستند.

    این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه ۹ واحد فرآوری پسته در این شهرستان فعالیت دارند، اظهار کرد: مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه به دلیل وسعت بالای سطح زیر کشت قادر است سه تن در ساعت پسته را فرآوری و روانه بازار مصرف کند.

    وی عمده ارقام پسته تولیدی این شهرستان را فندقی، کله قوچی، احمدآقایی، اکبری و پسته سفید بیان کرد و افزود: شهرستان ساوه رتبه دوم استان مرکزی را در تولید پسته پس از شهرستان زرندیه به خود اختصاص داده است.

    به گفته خلیلی، پسته ساوه با توجه به شرایط خاک، دما و آب از بهترین پسته‌های تولیدی کشوراست که با توجه به عدم وجود سم آفلاکتوسین برای صادرات مناسب است.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *