×
×

چشم انداز روشنی پیش روی صادرات محصولات لبنی نیست/ افزایش قیمت لبنیات در راه است

  • کد نوشته: 2400
  • ۳ اردیبهشت ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ، از پرداخت ۷۰ درصد مشوق صادراتی محصولات لبنی خبر داد و گفت: از مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی صنایع لبنی، ۷۶ میلیارد تومان آن پرداخت و ۳۰ درصد مابقی بلافاصله پس از تامین اعتبار پرداخت خواهد شد. وی با اشاره به اینکه محدودیت منابع دولت بر میزان […]

  • رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ، از پرداخت ۷۰ درصد مشوق صادراتی محصولات لبنی خبر داد و گفت: از مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی صنایع لبنی، ۷۶ میلیارد تومان آن پرداخت و ۳۰ درصد مابقی بلافاصله پس از تامین اعتبار پرداخت خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه محدودیت منابع دولت بر میزان صادرات محصولات لبنی تاثیر گذار است، افزود: سال گذشته ۷۸۰ میلیون دلار محصولات لبنی به بازارهای هدف صادر شد؛ در حالیکه پیش بینی می شد این رقم به یک میلیارد دلار برسد، اما به سبب محدودیت منابع مالی دولت و تاخیر در پرداخت مشوق های صادراتی و تغییر تعرفه های ارزی در سه ماه اخیر، سال گذشته موجب شد که میزان صادرات از نظر وزنی ۱۱ درصد کاهش یابد.

    باکری میزان صادرات محصولات لبنی در سال جدید را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه بحث مسائل ارزی تا کنون روشن نیست، بنابراین نحوه عملکرد شرکت های لبنی در بازار های صادراتی غیر قابل پیش بینی است.

    دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: واحدهای تولیدی پس از اعلام تمام سیاست های ارزی بانک مرکزی می توانند تصمیم گیری های لازم راجع به میزان صادرات محصولات لبنی به بازارهای هدف را اعمال کنند.

    به گفته وی؛ با وجود سیاست های ارزی تا این لحظه چشم انداز مثبتی در صادرات محصولات لبنی دیده نمی شود مگر اینکه تصمیمات جدیدی اتخاذ شود که امکان توسعه صادرات در بخش صنایع لبنی را فراهم کند، چراکه هم اکنون واحدهای لبنی به دلیل نبود سود آوری، انگیزه ای به امر صادرات ندارند.
    توزیع شیر مدارس منتفی شد

    دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به آخرین وضعیت توزیع شیر مدارس بیان کرد: با توجه به آنکه در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ اعتبارات لازم تامین نشد، توزیع شیر مدارس تا مهر ماه سال آینده منتفی شد و اگر بودجه لازم در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به موقع تخصیص داده شود، توزیع صورت خواهد گرفت.

    به گفته وی؛ عدم توزیع شیر مدارس در سرانه مصرف محصولات لبنی تاثیر بسزایی دارد.
    قیمت محصولات لبنی در سال جدید افزایش می یابد

    این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که تصمیم گیری درباره افزایش نرخ محصولات لبنی به کجا رسید، اظهار کرد: تاکنون ستاد تنظیم بازار تصمیم نهایی خود راجع به قیمت محصولات لبنی و شیر خام را اعلام نکرده است، در حالیکه با توجه به تغییرات نرخ ارز ، درخواست دامداران برای افزایش نرخ شیرخام و اعمال تورم سال های گذشته بر روی محصولات پیش بینی می شود که در سال جدید قیمت محصولات لبنی دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: از آن جاکه تغییرات نرخ هزینه های سربار، حقوق، دستمزد و سایر موارد همچون بسته بندی باید در سال۹۷ توسط سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بر روی قیمت نهایی محصولات لبنی و شیر خام اعمال شود ، بنابراین نمی توان درصد افزایش قیمت محصولات لبنی را تعیین کرد.
    افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی تنها با اختصاص یارانه امکان پذیر خواهد بود

    این مقام مسئول با انتقاد از سرانه پایین مصرف محصولات لبنی در کشور بیان کرد: با توجه به اهداف برنامه توسعه اقتصادی حداقل سرانه مصرف محصولات لبنی باید ۱۶۵ کیلو باشد که به نظر می رسد که تحقق این آرمان که دوبرابر مصرف فعلی است، تنها با تخصیص یارانه امکان پذیر خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه سقوط ارزش ریال به معنای از بین رفتن قدرت خرید مردم است، افزود: با توجه به درآمد فعلی خانوار و افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی در سال جدید، دسترسی به این توسعه سخت خواهد بود؛ بنابراین انتظار می رود که دولت با تخصیص یارانه در تحقق این هدف گام جدی بردارد.
    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *