×
×

کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی از فردا آغاز به کار می‌کند

  • کد نوشته: 477366
  • ۱۲ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «علیرضا رضازاده» در نشست خبری به منظور تشریح عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و افتتاح پروژه ها با شعار «جهادکشاورزی، پشتیبانی از تولید و اقتدار غذایی»، افزود: این کارگروه اهداف و برنامه های ستاد تنظیم […]

    کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی از فردا آغاز به کار می‌کند
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «علیرضا رضازاده» در نشست خبری به منظور تشریح عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و افتتاح پروژه ها با شعار «جهادکشاورزی، پشتیبانی از تولید و اقتدار غذایی»، افزود: این کارگروه اهداف و برنامه های ستاد تنظیم بازار را به صورت هدفمند در وزارت جهاد کشاورزی سیاستگذاری، برنامه ریزی  و دنبال می کند.

    ۷ راهبرد دولت سیزدهم در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به پنج راهبرد دولت سیزدهم در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: راهبرد مدیریت واحد تولید تا سفره ( اجرای قانون انتزاع)، ایجاد قرارگاه امنیت غذایی، هوشمندسازی کشاورزی، ایجاد رصدخانه کشاورزی ایران، راه‌اندازی قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی، رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و  دیپلماسی غذایی است.

    وی درباره قانون انتزاع، افزود: مهمترین دستاورد دولت سیزدهم اجرای کامل قانون تمرکز از تولید تا بازار در بخش کشاورزی است که از ۶۰ سال گذشته با انقلاب سفید بازار محصولات کشاورزی از این بخش جدا شد و با وجود اینکه از سال ۹۱ اجرای آن قانونی شده بود، اما این قانون به‌طور کامل اجرایی نشده بود و همچنان بازار این محصولات از تولید جدا بود.

    رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی درباره قرارگاه امنیت غذایی گفت: این قرارگاه برای رصد و پایش بازار روزانه با حضور وزیر جهاد کشاورزی فعالیت دارد، به طوری که هماهنگی های لازم بین دستگاه‌های درون سازمانی و برون سازمانی همچون شهرداری ها و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به سرعت انجام می شود.

    وی با بیان اینکه جلسات این قرارگاه در ۱۲۰ مورد انجام شده است، افزود: در مدت پنج ماه اخیر فقط ۸۳۴ مورد قرارگاه استانی برگزار شده است.

    رضازاده درباره هوشمندسازی بخش کشاورزی اظهار داشت: این اقدام یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم بوده که اکنون در  دست اجراست زیرا پیش از این اطلاعات و داده های بخش کشاورزی دقیق نبوده و تولیدکنندگان و بخش صادرات و  واردات با مشکل جدی روبرو می شدند بنابراین با مانیتورینگ می توانیم بخشی از مشکلات را در اسرع وقت برطرف  کنیم.

    وی درخصوص رصدخانه بخش کشاورزی، گفت: این اقدام یکپارچه سازی امور است که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار و پیگیری می شود.

    ۴ درصد اراضی کشاورزی سند دارد

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره سند اراضی کشاورزی اضافه کرد: طبق آمارهای موجود از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی تنها ۴ درصد آن سنددار هستند و مابقی اراضی بدون سند هستند که این موضوع هویت کشاورزان را با مشکل ایجاد می کند.

    وی با بیان اینکه قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی از دو هفته گذشته شروع به کار کرده است گفت: به طور حتم سنددار شدن اراضی کشاورزی علاوه بر ارزشگذاری زمین ها می تواند موجب کاهش تغییر کاربری و زمین خواری شود.

    رضازاده افزود: طبق برنامه دولت سیزدهم قرار است تعیین تکلیف رفع تداخلات اراضی تا سال ۱۴۰۲ انجام شود و تا سال ۱۴۰۴ همه اراضی کشاورزی ایران سنددار شوند.

    وی درباره سرمایه گذاری بخش کشاورزی تصریح‌کرد: بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی نقش بسزایی دارد، اما متاسفانه این سرمایه چندان در بخش کشاورزی ورود پیدا نمی کند بنابراین باید سرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی به سمت کشاورزی هدایت شود.

    این مقام مسوول درباره دیپلماسی غذایی در بخش کشاورزی گفت: با وجود اینکه ۱۵ کشور همسایه آبی و خاکی داریم اما سهم ما از بازار تجاری این کشورها دو درصد است.

    افتتاح حدود ۱۷۰۰ پروژه دهه فجر بخش کشاورزی

    رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دهه فجر امسال حدود یک‌هزار و ۷۰۰ کشاورزی با اعتبار ۶ هزارو ۴۹۰ میلیارد تومان در سراسر کشور به افتتاح می رسد.

    وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۶۲ پروژه های کلان بخش کشاورزی با اعتبار چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است، گفت: با توجه به افتتاح این تعداد پروژه برای ۵۶ هزارو ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

    رضازاده افزود: از این تعداد ۱۸ هزارو ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۳۷ هزارو ۶۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم فراهم می شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *