×
×

کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف گوشت طی ۲ سال اخیر/ نرخ هر کیلو بره ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان

  • کد نوشته: 475695
  • ۲۰ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • افشین صدردادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نوسان خاصی در بازار دام اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو بره در نقاط مختلف ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان است. او افزود: با وجود آنکه وعده ها برای خرید حمایتی و […]

    کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف گوشت طی ۲ سال اخیر/ نرخ هر کیلو بره ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان
  • افشین صدردادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نوسان خاصی در بازار دام اتفاق نیفتاده است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو بره در نقاط مختلف ۴۵ تا ۵۲ هزار تومان است.

    او افزود: با وجود آنکه وعده ها برای خرید حمایتی و صادرات عملیاتی نشده است، بازار عکس العملی نشان نمی دهد چرا که مکانیزم بازار کاملا دقیق است.

    صدردادرس قیمت تمام شده هر کیلو دام زنده را ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون سهمیه نهاده دولتی گوسفند از ۳ کیلو و ۹۰۰ به یک و نیم کیلوگرم کاهش پیدا کرده است که براین اساس نهاده روزانه از ۱۳۰ گرم به ۵۰ گرم رسیده و بدیهی است که با این روند قیمت تمام شده به دلیل تامین از بازار آزاد افزایش یابد.

    مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه گرانی گوشت ارتباطی به دامدار ندارد، بیان کرد: نوسان قیمت گوشت ناشی از شرایط نامناسب مکانیزم عرضه محصولات کشاورزی به ویژه محصولات پروتئینی است که مسئولان باید جوابگو باشند، چرا که نظام توزیع محصولات کشاورزی به برنامه ریزی مناسب نیاز دارد که صرفا بحث گوشت نیست، در تمامی بازار محصولات کشاورزی این مشکل وجود دارد.

    او ادامه داد: در شرایط کنونی که قیمت هر کیلو گوشت در بازار ۲۰۰ هزار تومان یا قیمت تمام شده دام ۱۰۰ هزار تومان است، به دامدار ارتباطی ندارد و تنها مسئولانی که قیمت تمام شده را بالا بردند، باید پاسخگو باشند.

    به گفته صدر دادرس، زمانی که نهاده با نرخ مصوب در اختیار دامدار یا مرغدار قرار نمی گیرد، چطور می توان انتظار داشت قیمت تمام شده با خرید نهاده از بازار آزاد افزایش نیابد؟ مگر می توان گوسفند، بز و گاو را گرسنه نگه داشت؟ زمانی که قیمت لاستیک بالا می رود به طور مستقیم در کرایه حمل نهاده و جابه جایی دام اثر می‌گذارد که با این وجود دامدار چاره ای جز افزایش قیمت ندارد.

    این مقام مسئول با تاکید بر تامین نهاده به موقع با نرخ مصوب برای دامدار بیان کرد: اگر نهاده های دامی در زمان مقرر به دست دامدار برسد، قیمت تمام شده افزایش نمی یابد؛ بنابراین مسئولان باید متوجه این تصمیمات باشند تا در صورت افزایش قیمت تمام شده، یارانه در اختیار تولیدکننده یا مصرف کننده قرار دهند چرا که با استمرار روند افزایش قیمت تمام شده و سرکوب دامدار، معیشت ۲۰ میلیون نفر تحت تاثیر قرار می گیرد.

    او با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید دام نیست، بیان کرد: در حال حاضر سرمایه دامداران کاهش پیدا کرده که با ادامه این روند تولیدکننده اشتغالش را از دست می دهد و به مصرف کننده تبدیل می شود که با این وجود آینده روشنی پیش روی صنعت نیست که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، با توقف تولید، امنیت غذایی در بحث پروتئین در معرض خطر قرار می گیرد.

    مدیرعامل اتحادیه دام سبک از کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور خبر داد و گفت: بنابر اظهارات وزیر سابق جهاد کشاورزی سال گذشته ۸۸۰ هزار تن گوشت تولید شد که این میزان در سال ۹۸، ۸۴۰ هزار تن بوده است، در حالی که طی ۲ سال اخیر سرانه مصرف از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده است.

    صدردادرس در پایان تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراسم های سنتی و کاهش دورهمی ها، تعطیلی ۲ فصل گردشگری در بهار ۹۹ و امسال و همچنین هیئت های مذهبی ایام‌محرم و صفر و کاهش قدرت اقتصادی خانوارها در کنار افزایش قیمت تمام شده گوشت منجر به کاهش سهم گوشت در سبد مصرفی خانوارها شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *