×
×

کرونا کشاورزان «فراسرزمینی» ایران را زمین‌گیر کرد/ لزوم همکاری وزارت امور خارجه

  • کد نوشته: 8475
  • ۷ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کشاورزان فراسرزمینی ایران که در کشورهای دیگر کشت و کار می‌کنند، دیگر امکان مراجعت به کشور مقصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند و به همین دلیل کشت و کار آنها و همین طور معاش و زندگی آنها به مشکلاتی برخورده است. کشت فراسرزمینی طرحی است که در دولت نهم و دهم راه […]

    کرونا کشاورزان «فراسرزمینی» ایران را زمین‌گیر کرد/ لزوم همکاری وزارت امور خارجه
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کشاورزان فراسرزمینی ایران که در کشورهای دیگر کشت و کار می‌کنند، دیگر امکان مراجعت به کشور مقصد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند و به همین دلیل کشت و کار آنها و همین طور معاش و زندگی آنها به مشکلاتی برخورده است.

    کشت فراسرزمینی طرحی است که در دولت نهم و دهم راه اندازی شد و از طریق آن کشاورزان ایرانی می‌توانستند در کشورهایی که از سوی دولت معرفی می‌شوند و در حقیقت قراردادهایی با آن کشور منعقد می‌شود، اقدام به کشت و کار کنند. از آن موقع تاکنون کشاورزان ایران در سطح ۴۰۰ هزار هکتار و در حدود ۷ کشور جهان کشت و کار انجام می‌دهند.

    در شیوع اخیر کرونا کشاورزان ایرانی که برای دیدار از خانواده به ایران برگشته‌اند دیگر آن کشورها اجازه مراجعت دوباره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهند و در حقیقت کشاورزی آنها در آنجا تعطیل شده است.

    حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار، در مجلس در نامه‌ای به وزیر امور خارجه، گفت: «ضروری است شرایط رفت و آمد کشاورزان فراسرزمینی (کشاورزان ایرانی که به ویژه در کشور عراق اقدام به کشت کرده و به خاطر شیوع ویروس کرونا امکان ورود مجدد به آن کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند) را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم نمایید.

    در ادامه این نامه آمده است: با تشویق وزیر وقت جهاد کشاورزی تعدادی از کشاورزان به ویژه از اهالی دستگرد برخوار در کشور عراق اقدام به کشت نموده و در شرایطی که برای دیدار با خانواده خود به ایران آمده‌اند امکان مراجعت آنها به خاطر شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز فراهم نگردید.

    در ادامه تأکید شده است: متأسفانه محصول این کشاورزان در اثر عدم بازگشت در حال از بین رفتن و سرمایه‌شان در حال نابودی است. ضرورت دارد به سرعت هماهنگی لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جهت تسهیل مراجعت آنها فراهم کنید.


    قرار است بر اساس افق ۱۴۰۴ سطح زیر کشت کشاورزی فراسرزمینی به ۳ میلیون هکتار برسد. این طرح با هدف اینکه در برخی کشورها شرایط آب و هوایی و به ویژه آب مناسب است، محصولاتی را که بیشتر وابسته هستیم اقدام به کشت می‌کنند تا در حقیقت ظرفیت تولید کشاورزی داخل و بالا بردن امنیت غذایی کمک شود. در حال حاضر ایران در ۷ کشور گرجستان، عراق، غنا، تاجیکستان،‌ اوکراین، روسیه و قزاقستان کشت فراسرزمینی دارند.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *