×
×

کشت پاییزه در ۱۴۲ هزار هکتار از اراضی گنبدکاووس آغاز شد

  • کد نوشته: 463198
  • ۱۴ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • حبیب الله زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سهمیه ابلاغی گنبدکاووس برای کشت دانه روغنی کلزا ۱۳ هزار هکتار است که تاکنون در سطح ۴ هزار هکتار قرارداد کشت منعقد شده است. وی با بیان اینکه برای کشت چغندرقند سهمیه خاصی ابلاغ نشده افزود: تاکنون در ۶۰ هکتار برای این […]

  • حبیب الله زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سهمیه ابلاغی گنبدکاووس برای کشت دانه روغنی کلزا ۱۳ هزار هکتار است که تاکنون در سطح ۴ هزار هکتار قرارداد کشت منعقد شده است.

    وی با بیان اینکه برای کشت چغندرقند سهمیه خاصی ابلاغ نشده افزود: تاکنون در ۶۰ هکتار برای این محصول که فصل کشت آن همزمان با کلزا آغاز می‌شود قرارداد منعقد شده است.

    زارع توصیه کرد: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر سال زراعی پارسال و نیز پیش بینی نبود بارش موثر در سال آبی جاری تا آذرماه، کشاورزانی که دارای اراضی آبی هستند یا منابع آبی مطمئن برای زراعت دارند، اقدام به کشت پاییزه نمایند.

    مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: توصیه کارشناسان برای زراعت پاییزه امسال به‌خصوص کشاورزانی که اراضی دیم دارند، باتوجه به شرایط کم آبی، استفاده از کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم به منظور حفظ رطوبت حداقلی خاک است.

    وی گفت: کشاورزان برای کشت زراعت پاییزه به محض بارش باران حتی به‌صورت محدود که اندک رطوبتی در خاک ایجاد نمایند، به روش کشت مستقیم اقدام نمایند.

    به گفته این مقام مسوول، در کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم نه تنها خللی در میزان تولید در واحد سطح ایجاد نخواهد شد بلکه در برخی مزارع بویژه اراضی دیم، افزایش تولید تا ۲ برابر را نیز به همراه خواهد آورد.

    زارع همچنین سهمیه ابلاغی برای کشت گندم و جو در گنبدکاووس را به ترتیب ۱۰۷ هزار و ۲۲ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: زمان کشت این ۲ محصول در این شهرستان از نیمه دوم آبان ماه آغاز خواهد شد.

    وی بیان داشت که امسال برای کشت زراعت پاییزه در گنبدکاووس مشکلی در تامین بذر گواهی شده و نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز وجود ندارد.

    مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: هم اکنون ۵۸ تن بذر گواهی شده دانه روغنی کلزا از ارقام مختلف، ۴۲۵ تن بذر گواهی شده جو و ۶ هزار و ۳۵۰ تن بذر گواهی شده گندم پیش بینی و تامین شده است.

    زارع گفت: بخش قابل توجهی از بذرهای مورد نیاز زراعت پاییزه گنبدکاووس تامین و درحال توزیع است ضمن اینکه تاکنون ۵۰ درصد نهاده‌های کشاورزی (انواع کود شیمیایی) مورد نیاز کل زراعت پاییزه این شهرستان نیز در فصل تابستان بین زارعان توزیع شده است.

    وی افزود: بقیه نهاده‌های مورد نیاز نیز در کارگزاری‌ها موجود است و با قیمت مصوب بین کشاورزان توزیع می‌شود.

    گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی بویژه گندم است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *