×
×

کمبود کامیون برای حمل خوراک دام

  • کد نوشته: 8344
  • ۲۷ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به ‌گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسن عباسی معروفان با اشاره به اینکه روند واردات خوراک دام بدلیل مشکلات ارزی و گمرکی حدود سه ماه متوقف بود، افزود: از ابتدای امسال به تدریج این مشکلات برطرف و بیست و پنج روز است که روال عادی شده و در مجموع از […]

    کمبود کامیون برای حمل خوراک دام
  • به ‌گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسن عباسی معروفان با اشاره به اینکه روند واردات خوراک دام بدلیل مشکلات ارزی و گمرکی حدود سه ماه متوقف بود، افزود: از ابتدای امسال به تدریج این مشکلات برطرف و بیست و پنج روز است که روال عادی شده و در مجموع از ابتدای سال تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام بیش از یک میلیون و چهارصد هزار تن توزیع شده و بخش خصوصی هم هفتصد هزار تن نهاده وارد کرده است.

    وی اضافه کرد: ماهانه بطور متوسط یک میلیون و پانصد هزار تن نهاده دامی در کشور مصرف می‌شود که یک میلیون تن آن از طریق واردات تامین می‌شود و نهایتا تا دو هفته آینده با ادامه روند واردات، عرضه پاسخگوی تقاضا شده و بازار به تعادل می‌رسد.

    معروفان تاکید کرد: قیمت مصوب نهاده‌های دامی تغییر نداشته، اما بدلیل کمبود آن، قیمت‌هایی در بازار آزاد شکل گرفته که فراتر از قیمت مصوب است و به هیچ وجه مورد تایید شرکت پشتیبانی امور دام نیست، اما با ادامه روند واردات در دو هفته آتی، این مشکل هم برطرف شده و نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست دامداران و مرغداران می‌رسد.

    وی با بیان اینکه به طور دائم نهاده وارد گمرکات می‌شود گفت: هم اکنون بیش از دو میلیون و پانصد هزار تن نهاده در گمرک موجود است، ضمن اینکه هیچ مشکلی در ترخیص آن وجود ندارد و با همکاری بانک مرکزی و گمرک این نهاده‌ها در حال ترخیص هستند.

    مدیرعامل پشتیبانی امور دام ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه در زمان اوج (پیک) برداشت سبزی، سیفی و برخی دیگر از محصولات هستیم استفاده از کامیون اوج گرفته و تنها مشکل، کمبود کامیون است که از وزارت راه درخواست می‌کنیم در خصوص تامین کامیون‌های مورد نیاز، یاری رسان ما باشد.

    وی افزود: هم اکنون روزانه بیست تا بیست و پنج هزار تن نهاده‌های دامی از بنادر تخلیه می‌شود که در صورت تخصیص کامیون‌های مورد نیاز، این رقم به روزانه پنجاه هزار تن می‌رسد، اما اگر این اتفاق هم نیفتد در بدبینانه‌ترین حالت باز هم بازار در دو هفته با روند فعلی به تعادل خواهد رسید.

    عوارض صادرات مرغ کاهش یافت

    مدیرعامل پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه بدلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تالار‌ها و رستوران‌ها مصرف مرغ کاهش سی و هفت درصدی داشته و میزان مازاد شکل گرفته گفت: برای جلوگیری از ضرر مرغداران، شرکت پشتیبانی امور دام بیش از هشتاد و هفت هزار تن خرید تضمینی از مرغداران داشته و این روند همچنان ادامه دارد تا زمانی که مرغ مازاد به حداقل برسد.

    وی تاکید کرد: برای تشویق بیشتر مرغداران و کاهش میزان مازاد، از روز گذشته مرغ‌های با وزن ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ گرم که سایز استاندارد است به جای ۱۲۹۰۰ تومان با قیمت ۱۴۵۰۰ تومان خریداری می‌شوند و همچنین عوارض صادرات هم برای پشتیبانی امور دام به صفر رسیده و برای مرغداران بخش خصوصی هم از ۵ هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری: دام، طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *