×
×

کم‌کاری تیروئید و غذاهای مضر برای آن

  • کد نوشته: 476523
  • ۲۱ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبرعلوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از سایت تبیان، در عارضه‌ی کم کاری تیروئید، فرایندهای هورمونی که برای متابولیسم ضروری‌اند آن گونه که باید تنظیم نیستند. به همین دلیل، افرادی که به کم کاری تیروئید دچارند معمولا وزن اضافه می‌کنند، حتی اگر سبک زندگی سالمی داشته باشند. اما آیا می دانید […]

    کم‌کاری تیروئید و غذاهای مضر برای آن
  • به گزارش پایگاه خبرعلوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از سایت تبیان، در عارضه‌ی کم کاری تیروئید، فرایندهای هورمونی که برای متابولیسم ضروری‌اند آن گونه که باید تنظیم نیستند. به همین دلیل، افرادی که به کم کاری تیروئید دچارند معمولا وزن اضافه می‌کنند، حتی اگر سبک زندگی سالمی داشته باشند. اما آیا می دانید از چه غذاهایی باید پرهیز کنید؟

    به طور کلی افرادی که مشکل کم کاری تیروئید دارند باید پیرو یک برنامه غذایی خاص باشند. اما به طور کلی، غذاهایی وجود دارند که باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید.

    کم کاری تیروئید چیست؟
    کم کاری تیروئید یک بیماری مربوط به غده تیروئید است که در آن، هورمون‌های تیروئید کم ترشح می‌شوند. کم کاری تیروئید به دلیل عدم تعادلی که در هورمون‌ها ایجاد می‌کند بر عملکرد متابولیسم، سلامت قلب و عروق و دیگر فرایندهای مهم بدن اثر می گذارد و واکنش‌های منفی ایجاد می نماید.
    کم کاری تیروئید در میان خانم‌هایی که در دهه ۶۰ زندگی خود هستند، به دلیل تغییرات هورمونی، شایع‌تر است اما به طور کلی هر کسی می‌تواند به این عارضه دچار شود، از جمله نوجوانان.

    علائم کم کاری تیروئید
    در مراحل اولیه کم کاری تیروئید، پزشکان برای تشخیص آن دچار چالش می‌شوند؛ اما با پیشرفت این عارضه، علائم زیر ممکن است ظاهر شوند:
    . خستگی
    . خشکی پوست
    . افزایش وزن
    . حساسیت به سرما
    . ریزش مو
    . درد و گرفتگی عضلات
    . التهاب پاها
    . کاهش ضربان قلب
    . افزایش کلسترول خون
    ضمنا ممکن است فرد دچار مشکل در تمرکز، تحریک پذیری عصبی و اختلالات خلقی (مانند افسردگی) شود. همچنین بی‌نظمی قاعدگی نیز دیده می‌شود.

    اگر کم کاری تیروئید دارید این غذاها را نخورید
    غذاهایی که بیماران دچار کم کاری تیروئید نباید مصرف کنند گواتروژن (ترکیباتی که عملکرد طبیعی تیروئید را مختل می‌کنند) نامیده می‌شوند. این مواد غذایی می‌توانند بر تولید طبیعی هورمون تیروئید اثر بگذارند.

    غلاتی که گلوتن دارند
    مصرف غلات با گلوتن بالا می‌توانند باعث شوند بدن به سختی بتواند داروهای جایگزین هورمون‌های تیروئید را جذب کند. سیستم ایمنی، گلوتن را به عنوان آنتی‌ژنی می‌بیند که باید به آن حمله کند. به همین دلیل، برای پیشگیری از مشکلات تیروئید و بهبود عملکرد این غده، بهتر است این نوع غذاها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید:
    . محصولات غذایی بر پایه آرد سفید
    . جو
    . چاودار
    . گندم آلمانی
    . گندم خراسان

    سبزیجات چلیپایی
    گل کلم، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات کلمی از جمله کلم برگ و بروکلی سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند، اما در صورت داشتن کمبود یُد ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند؛ زیرا این‌ها حاوی مواد گواتروژن نیز هستند و باعث مشکلاتی در جذب یُد می‌شوند. یُد یک ماده ضروری لازم برای تولید هورمون‌های تیروئید است، یعنی به بدن کمک می‌کند هورمون‌های تیروئید را به درستی جذب کند.
    البته مصرف مقدار کمی از آن‌ها به صورت پخته مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

    با توجه به این واقعیت که گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس، کالباس، ناگت و …) پُر از نیترات و نیتریت و دیگر مواد افزودنی‌اند، یکی از دشمنان سلامت تیروئید همین غذاها محسوب می‌شوند. وقتی شما مکررا در رژیم غذایی خود از گوشت‌های فرآوری شده استفاده می‌کنید، این مسئله می‌تواند سبب کم کاری تیروئید شده و حتی پیامدهایی برای متابولیسم و سلامت قلب و عروقتان داشته باشد

    سویا و مشتقاتش
    سویا و همه‌ی مشتقات آن حاوی ایزوفلاوون هستند. ایزوفلاوون یک فیتواستروژن است که عملکرد غده تیروئید را تغییر می‌دهد، خصوصا در بیمارانی که کمبود یُد دارند. برخی از غذاهای سویاداری که باید از آن‌ها پرهیز کنید:
    . شیر سویا
    . پنیر تهیه شده از سویا
    . سویا سس
    . پروتئین‌های تهیه شده بر پایه‌ی سویا
    البته مطالعه‌ای در مارس ۲۰۱۹ که در مجلات علمی منتشر شد، نشان داد سویا تأثیری بر هورمون‌های تیروئید ندارد و سطح هورمون‌های محرک تیروئید را به مقدار کمی ​​افزایش می‌دهد. اما از طرفی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سویا ممکن است با توانایی شما در جذب داروهای تیروئید تداخل داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است با پزشکتان در این مورد مشورت کنید و یا این که حداقل ۴ ساعت قبل و بعد از مصرف داروهای تیروئیدتان از مصرف سویا و مشتقات آن پرهیز کنید.

    قند و شیرینی‌جات
    بیمارانی که کم کاری تیروئید دارند دارای مشکلی مداوم در سطح گلوکز خون هستند که اگر مراقب نباشند ممکن است به مقاومت به انسولین مبتلا شوند؛ اما لازم است یادتان باشد عملکرد متابولیک تغییر می‌یابد و این می‌تواند سبب چاقی و دیابت شود.
    . بیماران باید انواع قند را از رژیم غذایی خود حذف کنند
    . کارشناسان توصیه می‌کنند مواد جایگزین قند را نیز مصرف نکنند، حتی شیرین‌کننده‌های ارگانیک، زیرا این مواد می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند.

    زیاده‌روی در مصرف یُد
    طبق توصیه کارشناسان بهتر است از مصرف بیش از حد یُد پرهیز کنید زیرا یُد زیادی می‌تواند هم کم‌کاری تیروئید و هم پُرکاری تیروئید را تشدید کند. بنابراین از مصرف مکمل‌های حاوی یُد و مقدار زیادی نمک یُددار به بهانه‌ی دریافت ید بیشتر، پرهیز کنید مگر این که پزشکتان غیر این را به شما توصیه کرده باشد.

    گوشت‌های فرآوری شده
    با توجه به این واقعیت که گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس، کالباس، ناگت و …) پُر از نیترات و نیتریت و دیگر مواد افزودنی‌اند، یکی از دشمنان سلامت تیروئید همین غذاها محسوب می‌شوند. وقتی شما مکررا در رژیم غذایی خود از گوشت‌های فرآوری شده استفاده می‌کنید، این مسئله می‌تواند سبب کم کاری تیروئید شده و حتی پیامدهایی برای متابولیسم و سلامت قلب و عروقتان داشته باشد.

    اگر به کم کاری تیروئید دچارید، طبق توصیه‌های پزشکتان عمل کنید
    به طور کلی شما باید علاوه بر محدود کردن مصرف مواد غذایی گفته شده، سبک زندگی خود را نیز بهتر کنید. به طور خلاصه، تابع توصیه‌های پزشکتان باشید، رژیم غذایی‌تان متعادل باشد، بی‌تحریک و یکجانشین نباشید و الکل و تنباکو نیز مصرف نکنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *