×
×

گره کور گرانی گوشت قرمز کجاست؟ /مازاد انباشت دام در واحدهای دامداری

  • کد نوشته: 5514
  • ۱۳ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته با نوسان نرخ ارز، قیمت بسیاری از اقلام سبد خانوار سیر صعودی به خود گرفت؛ در این میان گوشت قرمز هم از قافله گرانی ها جا نماند. اگرچه به اذعان بسیاری از مسئولان وزارت جهادکشاورزی کمبودی در تولید و عرضه دام زنده […]

    گره کور گرانی گوشت قرمز کجاست؟ /مازاد انباشت دام در واحدهای دامداری
  • به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته با نوسان نرخ ارز، قیمت بسیاری از اقلام سبد خانوار سیر صعودی به خود گرفت؛ در این میان گوشت قرمز هم از قافله گرانی ها جا نماند.

    اگرچه به اذعان بسیاری از مسئولان وزارت جهادکشاورزی کمبودی در تولید و عرضه دام زنده وجود نداشت و میزان واردات گوشت بیش از  سال های گذشته بود، اما هر یک از فروشندگان با بهانه های مختلف نوسانات قیمت را توجیه کردند.

    با توجه به بارش های مناسب اخیر، شرایط مساعد مرتع و افزایش تولید دام نسبت به مدت مشابه سال قبل، به نظر می رسد که امسال گره کور گرانی باید باز می شد؛ که متاسفانه علی رغم کاهش قیمت دام نسبت به اسفند و فروردین، تغییر محسوسی در قیمت گوشت در قصابی ها ایجاد نشد که این امر با واکنش شدید آحاد جامعه روبرو شده است.

    گره گور گرانی گوشت قرمز کجاست؟ /خودکفایی تولید گوشت قرمز شدنی است

    بسیاری از فروشندگان مغازه‌های پروتئینی عامل اصلی بالا بودن قیمت گوشت قرمز در بازار را امتناع دامداران در عرضه مطرح می‌کنند، در حالیکه مسئولان امر بر این باورند که نگه داری دام پروار شده در واحد‌های دامداری صرفه اقتصادی ندارد و فروشندگان با بیان چنین اظهاراتی قصد التهاب بازار در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی را دارند؛ چرا که علی رغم کاهش ۲۷ درصدی قیمت گوساله و ۱۲ درصدی دام زنده نسبت به ابتدای سال، تغییری در قیمت گوشت ایجاد نشد. هم اکنون قیمت واقعی گوشت گوسفندی ۸۵ تا ۹۰ هزار و گوشت گوساله ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

    حال به سراغ مسئولان ذ‌ی‌ربط می رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و قیمت دام و دلایل کاهش نیافتن قیمت گوشت متاثر از دام در بازار با خبر شویم:

    کاهش قیمت دام زنده در بازار گوشت ملموس نیست/خودکفایی تولید گوشت قرمز شدنی است

    سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با انتقاد از این مسئله که تاثیر کاهش قیمت دام زنده در بازار گوشت ملموس نیست، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط قیمت گوساله زنده از ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان و دام سبک از ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان تقلیل یافته است، در حالیکه اثر آن در سفره خانوار دیده نمی‌شود.

    او افزود: بنابر آمار قیمت گوساله نسبت به ابتدای سال ۲۶ تا ۲۷ درصد و دام سبک ۱۰ تا ۱۲ درصد افت داشته است که متاسفانه عوامل واسطه قیمت را در همان سطح نگه داشتند و تصور می‌کنند به سبب آنکه چند روز برای عرضه دام وقت می‌گذارند، باید سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند. در حالیکه دامداران علی رغم شرایط سخت تولید به سود کم قانع هستند که متاسفانه به آن دسترسی پیدا نمی‌کنند.

    سلطانی با انتقاد از نرخ بالای گوشت در خرده فروشی‌ها، گفت: با وجود اظهارات دامداران مبنی بر انباشت دام در واحد‌های دامداری، مردم انتظار دارند که قیمت گوشت در سطح بازار افت محسوسی داشته باشد که متاسفانه عوامل واسطه و دلال به سبب سودجویی و عادت به دریافت سود‌های بالا حاضر به کاهش قیمت نیستند، به همین خاطر از طریق عرضه مستقیم لاشه و حذف عوامل واسطه در نظر داریم گوشت را با نرخ‌های منطقی در بازار عرضه کنیم.

    مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور درباره آخرین وضعیت عرضه مستقیم لاشه در بازار بیان کرد: ساز و کار و زیر ساخت‌های لازم برای عرضه مستقیم لاشه در بازار باید فراهم شود و دولت ما را در این زمینه حمایت کند تا با حذف واسطه‌های متعدد و عرضه مستقیم دام به کشتارگاه و همچنین لاشه به فروشگاه‌ها بتوانیم قیمت گوشت را با نرخ واقعی خود در بازار عرضه کنیم.

    گره گور گرانی گوشت قرمز کجاست؟ /خودکفایی تولید گوشت قرمز شدنی است

    به گفته او، برای عرضه مستقیم دام و لاشه صفر تا صد بازار باید در اختیار ما باشد و شرایط به گونه‌ای نباشد که اهرم واردات دست نهادی دیگر باشد چرا که در این صورت تغییر قیمتی در سطح بازار ایجاد نخواهد شد.

    سلطانی ادامه داد: اگر عرضه دام و لاشه از صفر تا صد در اختیار تولیدکنندگان باشد، قیمت گوشت در طول سال تنها با میزان تفاضل ۵ درصدی در سطح بازار در نوسان است، در حالیکه هم اکنون به سبب سودجویی عوامل واسطه و اهرم واردات در دست عده‌ای خاص شاهد التهاب شدید قیمت گوشت در ایام سال هستیم.

    مدیر عامل اتحادیه دامداران درباره اینکه آیا امکان خودکفایی تولید گوشت قرمز در بازار وجود دارد، بیان کرد: با جلوگیری از قاچاق، هویت دار کردن دام و افزایش بهره وری نه تنها امکان تامین گوشت مورد نیاز از تولید داخل وجود دارد بلکه می‌توان مازاد تولید را به بازار‌های هدف صادر کرد.

    به گفته او، قاچاق گوسفند نارس و گوساله تازه از شیر گرفته شده به دیگر کشور‌ها منجر به کاهش منابع تولید داخل می‌شود که در این صورت مجبوریم بخشی از نیاز داخل را از طریق واردات تامین کنیم، در حالیکه با جلوگیری از این پدیده شوم و افزایش بهره وری دام در داخل نیازی به واردات گوشت نداریم.

    سلطانی درباره تاثیر هویت دار کردن دام در جلوگیری از قاچاق گفت: با هویت دار کردن دام امکان رصد از زمان تولد، خرید و فروش و ارسال به کشتارگاه  وجود دارد و در صورتی که دامی بدون هویت باشد به عنوان دام قاچاق ضبط می‌شود.

     

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه متوسط وزن لاشه در کشور ما نسبت به متوسط وزن لاشه در دنیا ۳۰ درصد کمتر است، بیان کرد: براین اساس با افزایش بهره وری، اصلاح نژاد دام و رسیدن وزن لاشه به متوسط دنیا نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه مازاد تولید خود را به بازار‌های هدف صادر می‌کنیم.

    مدیر عامل اتحادیه دامداران در پایان متوسط قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی را ۸۵ تا ۹۰ هزار و گوشت گوساله ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت‌های بازار با نرخ واقعی حداقل ۲۰ درصد فاصله دارد.

    کمبودی در عرضه دام زنده وجود ندارد/ سودجویی دلالان تنها عامل گرانی گوشت در بازار

    کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه گرانی گوشت هیچ ارتباطی به عرضه دام زنده ندارد، اظهار کرد: اگرچه برخی فروشندگان دلیل گرانی گوشت را امتناع عشایر از عرضه دام در سطح بازار مطرح می‌کنند، اما این موضوع صحت ندارد.

    او افزود: اگر عشایر از عرضه دام به سطح بازار امتناع می‌کردند، جای این سوال مطرح است که این همه گوشت در قصابی‌ها از کجاست؟

    قندالی ادامه داد: با توجه به آنکه نگه داری دام پروار صرفه اقتصادی ندارد، از این رو هر زمانی که موقع عرضه دام فرا برسد، عشایر اقدام به عرضه آن در سطح بازار می‌کنند.

    رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام زنده وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد مرتع و افزایش تولید دیگر خبری از التهاب بازار دام همانند سال گذشته نیست.

    او قیمت کنونی دام سبک زنده را ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: البته برخی استان‌ها همچون اردبیل، خراسان‌ها و آذربایجان غربی قیمت دام زنده کیلویی ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان است.

    به گفته این مقام مسئول، براساس پیش بینی‌ها قیمت دام زنده از ابتدای تیر روند نزولی به خود گرفته است به طوری که نسبت به ابتدای سال حداقل ۳ هزار تومان کاهش یافته است.

    قندالی متوسط قیمت شقه گوسفندی در کشور را ۹۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های بالاتر ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است چرا که با توجه به شرایط مساعد تولید، وضعیت بازار طی ماه‌های آتی بهتر خواهد شد.

    قیمت گوشت گوساله یک ریال هم کاهش نیافت/دامداران با مازاد انباشت دام در واحدها روبرو هستند

    احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، از کاهش قیمت گوساله زنده طی ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو گوساله نَر به سبب مازاد عرضه به ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است، در حالیکه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد قیمت دام در مرز ۳۹ هزار تومان بود.

    او افزود: علی رغم کاهش ۱۰ هزار تومانی نرخ دام، قیمت گوشت گوساله برای مصرف کننده یک ریال کاهش نیافته است، از این رو دامداران با عرضه مستقیم در نظر دارند هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان را با نرخ ۷۵ هزار تومان در بازار عرضه کنند که قیمت آن با قصابی‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد اختلاف دارد که متاسفانه تا کنون زیر ساخت‌های عرضه فراهم نشده است.

    مقدسی با بیان اینکه امتناع دامداران در عرضه دام کذب است، گفت: با توجه به آنکه نگه داری گوساله با وزن بیش از ۵۰۰ کیلو توجیه اقتصادی برای دامدار ندارد، از این رو برخی فروشندگان با بیان چنین اظهاراتی به دنبال سودجویی و قیمت‌های کاذب در ایام محرم هستند.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: هم اکنون دامداران با انباشت مازاد دام در واحد‌های دامداری روبرو هستند، در حالیکه با عرضه مستقیم علاوه بر کاهش قیمت، انباشت ایجاد شده در جمعیت دام متعادل خواهد شد.

    گره گور گرانی گوشت قرمز کجاست؟ /خودکفایی تولید گوشت قرمز شدنی است

    عرضه دام با نرخ بالای ۵۰ هزار تومان در ایام محرم واقعیت ندارد/ قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۰۶ هزار تومان

    علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، درباره آخرین تحولات بازار گوشت اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۶ تا ۹۷ هزار تومان به مغازه دار و ۱۰۵ تا ۱۰۶ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود که نسبت به هفته‌های اخیر از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.

    او افزود: با توجه به آنکه تقاضا در ایام محرم برای خرید گوشت گوساله بیشتر است، از این رو قیمت گوشت گوسفندی و دام سبک نوسان چندانی در بازار ندارد.

    ملکی قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بسیاری از دامداران تصور می‌کردند که امسال شرایط همانند سال قبل خواهد بود، در حالیکه امسال به سبب شرایط مساعد بارندگی و علوفه مناسب در مرتع، با انباشتگی دام در واحد‌های خود روبرو هستند.

    به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، با وجود فراوانی عرضه و کمبود تقاضا، نوسان خاصی را برای بازار محرم متصور نیستیم چرا که تقاضا در این ایام به اندازه عید قربان نیست.

    او درباره اینکه عرضه دام با نرخ بالای ۵۰ هزار تومان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی صحت دارد، تصریح کرد: با توجه به انباشتگی دام در واحد‌ها و ازدیاد تقاضا برای خرید گوساله بعید است که قیمت دام سبک به بالای ۵۰ هزار تومان در بازار برسد.

    گره گور گرانی گوشت قرمز کجاست؟ /خودکفایی تولید گوشت قرمز شدنی است

    باشگاه خبرنگاران جوان

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *