×
×

گوجه فرنگی کرمان بازار را آرام می‌کند/ هجوم دلالان به مزارع

  • کد نوشته: 478287
  • ۲۲ فروردین ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، افزایش عجیب و نجومی قیمت گوجه فرنگی این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شده است طبق بررسی‌های صورت گرفته قیمت این محصول به ویژه در شمال کشور و کلانشهرها بیشترین میزان رشد را تجربه کرد و در نهایت از ۳۰ هزار تومان به رنج […]

    گوجه فرنگی کرمان بازار را آرام می‌کند/ هجوم دلالان به مزارع
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر ، افزایش عجیب و نجومی قیمت گوجه فرنگی این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شده است طبق بررسی‌های صورت گرفته قیمت این محصول به ویژه در شمال کشور و کلانشهرها بیشترین میزان رشد را تجربه کرد و در نهایت از ۳۰ هزار تومان به رنج قیمت بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان رسید اما برای تعدیل بازار گوجه فرنگی به زودی محصول فصل جنوب استان کرمان وارد بازار مصرف می‌شود و قیمت کاهش بیشتری خواهد داشت.

    پیش بینی می‌شود حداقل ۳۴۵ هزار تن گوجه فرنگی طی روزهای اخیر در شهرستان‌های جنوبی کرمان برداشت و وارد بازار خواهد شد.

    فعالیت هزاران نفر در مزارع گوجه جنوب کرمان

    روند حمل نقل کالا نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده وضعیت مطلوب دارد، مردم کرمان این روزها کامیون‌های متعدد محصول گوجه که از جنوب کرمان به سمت استان‌های مرکزی در حال حرکت هستند را می‌بینند و البته قیمت این محصول در شهر کرمان نیز تعدیل شده است.

    هزاران هکتار مزرعه در شهرستان جیرفت، عنبرآباد، منوجان، قلعه گنج، رودبار، کهنوج، فاریاب زیر کشت گوجه رفته و هم اکنون فصل برداشت از راه رسیده و مردم در روزهای گرم جنوب کرمان در حال برداشت و بارگیری محصول هستند.

    نوسان‌های قیمت محصولات کشاورزی اما چیزی نیست که کشاورزان جنوب کرمان با آن بیگانه باشند و نگران روزهای آینده هستند

    نوسان‌های قیمت محصولات کشاورزی اما چیزی نیست که کشاورزان جنوب کرمان با آن بیگانه باشند همین دلالانی که به بهانه حمل و نقل و دلایل دیگر گوجه ۴ هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان به مردم فروختند طی سالهای گذشته قیمت گوجه در مزارع را به حدی پایین می‌آوردند که قیمت جعبه از گوجه‌های داخلش بیشتر می‌شد.

    در این میان کشاورزان و دلالان به دلیل عدم برنامه مناسب و خلائی که وجود دارد جولان می‌دهند و پول مصرف کننده و تولید کننده به جیب دلالانی می‌رود که خود را به توزیع کننده تبدیل کرده‌اند اما گاه همین گوجه‌ای که از مزارع جنوب کرمان برداشت می‌شود نزدیک ۱۰ دست بین دلالان می‌چرخد تا به دست مصرف کننده برسد. حالا کشاورزان نگرانند که محصول گوجه بعد از تأمین نیاز بازار به دلیل مداخلات دلالان دچار افت قیمت شود.

    رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار داشت: مطابق روند تقویم کشت محصولات کشاورزی در روزهای پایانی فروردین ماه فصل برداشت محصول گوجه از هزاران هکتار مزارعه گوجه در جنوب کرمان آغاز می‌شود و برداشت محصول تا اوایل تیر به نوبت در شهرستان‌های مختلف آغاز و به تدریج وارد بازار می‌شود.

    سعید برخوری گفت: در این فصل از سال نیاز شهرهای بزرگ کشور توسط کشاورزان جنوب کرمان تأمین می‌شود و بخشی از محصول صادر و بخشی نیز در کارخانه‌های جنوب استان و یا استان‌های دیگر به رب گوجه تبدیل می‌شود.

    وی تاکید کرد: حداقل ۳۴۵ تن محصول از ۹ هزار و ۵۳۵ هکتار زمین برداشت و وارد بازار خواهد شد.

    مشکلاتی از جمله افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، قیمت کارگر مثل هر سال وجود دارد اما خوشبختانه سرمازدگی گسترده استان کرمان تأثیری روی مزارع گوجه نداشته است و محصولی با کیفیت تولید شده است

    برخوردی افزود: مشکلاتی از جمله افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، قیمت کارگر مثل هر سال وجود دارد اما خوشبختانه سرمازدگی گسترده استان کرمان تأثیری روی مزارع گوجه نداشته است و محصولی با کیفیت تولید شده است.

    وی عنوان کرد: افزایش قیمت در تهران به دلیل کمبود عرضه بود که به نظر می‌رسد مشکل به کلی حل شده است و محصولات مختلف پس از برداشت روانه بازار می‌شود.

    وی گفت: به تدریج، پیاز، سیب زمینی، هندوانه و محصولات مختلف گلخانه‌ای و صیفی‌جات وارد بازار می‌شود و هیچ جای نگرانی نیست.

    برخوری با اشاره به اینکه در استان‌های دیگر نیز کار برداشت گوجه شروع می‌شود گفت: امیدواریم قیمت محصول آنقدر افت نکند که کشاورز دچار ضرر شود.

    وی گفت: جنوب کرمان سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کند و نزدیک به یک میلیون نفر در این منطقه در خصوص تولید محصولات کشاورزی در حال فعالیت و امرار معاش هستند.

    دلالان آفت بازار محصولات کشاورزی هستند

    نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز اظهار داشت: استان کرمان از جمله قطب‌های اصلی کشاورزی در جنوب کرمان است و نیاز بازار مصرف شهرهای مختلف کشور را در زمینه محصولات زراعی و باغی را تأمین می‌کند.

    ذبیح الله اعظمی گفت: کشاورزی و تولید مواد غذایی از جمله مهمترین مؤلفه‌های اقتصادی کشور است که از پتانسیل‌های اصلی کشور محسوب می‌شود.

    وی تصریح کرد: در سال جاری نیز سطح زیر کشت محصولات سیفی نسبت به سال گذشته کاهش نیافته و روند تولید محصولات با جدیدت در حال انجام است، در کنار تلاش کشاورزان در جنوب کرمان مسئولان نیز باید حمایت‌های لازم را از کشاورزان انجام دهند تا شاهد رونق کشاورزی باشیم.

    وی دلالی را یکی از چالش‌های کشاورزی دانست و گفت: همین محصول گوجه در سال‌های قبل با افت جدی نرخ تولید مواجه می‌شد به طوری که دلال‌ها سال گذشته همین گوجه را با نرخ بسیار کمی از کشاورز خریداری می‌کرد و در شهرهای بزرگ با قیمت بیشتر می‌فروخت.

    وی عنوان کرد: سیستم کاشت، داشت و برداشت و توزیع محصول باید با برنامه‌ریزی پیگیری شود تا سود نهایی به جیب تولید کننده و فعالان مؤثر صنعت کشاورزی برود و دلالان از این سیستم حذف شود.

    سال گذشته در همین فصل از سال گوجه از کشاورز کرمانی ۵۰۰ تومان خریداری می‌شد و در نهایت ۶ هزار تومان فروش می‌رفت و این وسط دلالان سود می‌بردند

    یکی از کشاورزان جنوب کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال گذشته در همین فصل از سال گوجه از کشاورز کرمانی ۵۰۰ تومان خریداری می‌شد و در نهایت ۶ هزار تومان فروش می‌رفت و این وسط دلالان سود می‌بردند.

    محمد اعتباری افزود: حمایت نهادهای بالا دستی در کشاورزی و برنامه‌ریزی برای چرخش چرخ زندگی کشاورز اهمیت دارد اما این چرخ برخی مواقع به خوبی نمی‌چرخد، مسئولان می‌دانند در این فصل از سال حمل و نقل باید در جنوب استان تقویت شود و برنامه‌ریزی برای این کار نیز هزینه‌ای ندارد.

    وی گفت: پشت میزنشینان باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند که نه محصول کشاورز را مفت بخرند و کشاورز ورشکست شود و نه مصرف کننده با قیمت نجومی مواجه شود.

    وی ادامه داد: قیمت خرید گوجه در جنوب کرمان بین ۴ تا ۵ هزار تومان است و با افزایش عرضه این قیمت افت خواهد کرد از مسئولان می‌خواهیم قبل از اینکه قیمت گوجه توسط دلالان به زیر قیمت تولید برسد برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند چون دلالی که از فروش گوجه در تهران سود کرد حالا مباشرهای خود را روانه جنوب کرمان کرده‌اند که قیمت محصول را آنقدر بشکند تا محصول سر مزرعه خراب شود و کشاورز با هر قیمتی محصول را بفروشد.

    برنامه‌ریزی در خصوص توزیع و حمل و نقل محصولات کشاورزی طی سال گذشته چرخش لنگ زده است و کشاورزان امیدوارند در دولت سیزدهم مسئولان برای حل این مشکل چاره اندیشی کرده باشند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *