×
×

۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی به زراعت و باغات ۲۴ استان کشور

  • کد نوشته: 4806
  • ۱۸ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی،‌سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزیافزود: بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت ماه امسال حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین ۵ تا ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند. وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها […]

  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی،‌سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزیافزود: بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت ماه امسال حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین ۵ تا ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند.

    وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۴۰ درصد اراضی باغی دچار خسارت شده است.

    موسوی ادامه داد: افت دما بر اثر تغییرات اقلیمی در شرایطی اتفاق افتاده که باغات در مراحل گل‌دهی و حساس به لحاظ رویش و زایش بوده‌اند و برخی نقاط کشور، کاهش دما را تا منهای ۵ درجه تجربه کرده‌اند.

    وی تصریح کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت، ۱۰ درصد مربوط به حوزه زراعت و ۹۰ درصد مربوط به بخش باغات است.

    مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با بیان این که اعلام قطعی خسارات سرمازدگی زمان‌بر است و برآورد آن بر گل‌دهی و تولید محصول ادامه دارد، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در حوزه زراعت در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس و در حوزه باغبانی در استان‌های قزوین، فارس و آذربایجان شرقی بوده است.

    وی درباره پرداخت خسارات سرمازدگی به بخش کشاورزی اذعان داشت: مسئولیت خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح کشور بر عهده وزارت کشور است و از این رو ما با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های درگیر سرمازدگی، برآورد اولیه خسارات را داشتیم و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت امسال جمع‌بندی خسارات را طی نامه‌ای با امضای وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور ارسال کردیم و امیدواریم پس از تأیید وزارت کشور، از طریق سازمان برنامه و بودجه و اخذ مصوبه از دولت، پرداخت شود.

    موسوی در عین حال یادآور شد: بخشی از اراضی خسارت دیده از سرمازدگی، زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند که ارزیابی‌های میدانی از طریق صندوق بیمه کشاورزی در این زمینه آغاز شده و غرامت‌ها توسط این صندوق پرداخت خواهد شد.

    وی گفت: کشاورزانی که بیمه نیستند در قالب پشتیبانی ما و پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت کشور و اخذ مصوبه دولت، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *