×
×

۳۰ درصد از اراضی آبی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری هستند/ خاموشی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی

  • کد نوشته: 479117
  • ۲۲ خرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان ملزم‌اند در روز ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند. وزارتخانه در تدوین این مصوبه نقش دارد و کشاورزان در این زمان باید شرایط کشور را درک کند و با برنامه‌ریزی آبیاری باغات را در ۱۹ ساعتی که چاه‌ها روشن است موکول کنند. به گزارش […]

    ۳۰ درصد از اراضی آبی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری هستند/ خاموشی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی
  • سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان ملزم‌اند در روز ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند. وزارتخانه در تدوین این مصوبه نقش دارد و کشاورزان در این زمان باید شرایط کشور را درک کند و با برنامه‌ریزی آبیاری باغات را در ۱۹ ساعتی که چاه‌ها روشن است موکول کنند.

    به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، نشست خبری فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد.

    در این نشست عباسی با اشاره به سند تحول دولت مردمی، گفت: یکی از راهبردهای اصلی در حوزه آب و خاک ارتقاء بهره‌وری آب و امنیت غذایی است. در این سند تحول چالش‌هایی برای بحث‌های آب و خاک تهیه شده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از؛ محدودیت دسترسی به منابع آب، خرد شدن اراضی، پراکندگی سطوح کشاورزی، تغییر کاربری اراضی.

    وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت اول دولت در سفره‌های استانی تکمیل و بهره‌برداری از پروژ‌ه‌های نیمه تمام در کشور است.

    عباسی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای احداث شبکه‌های فرعی غرب و شمال غرب کشور، گفت: ۱۲۷ هزار از اراضی غرب و شمال غرب کشور عملیات زه کشی انجام شده و ۱۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده است این پروژه با هدف ارتقا بهره‌برداری آب کشاورزی و  ایجاد اشتغال در این مناطق موثر است.

    سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اقلیم ایران خشک و نیمه خشک است، افزود: بخش قابل توجهی از آب بارندگی به صورت روان آب به خزر سرازیر می‌شود از این‌رو برای بهره‌گیری بیشتر از آب سبز در بخش کشاورزی و عملیات احداث آب بندان‌ها و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه در این حوزه مشکل فنی نداریم و پیمانکاران کاربلدی در این حوزه ورود کرده‌اند.

    این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های وزراتخانه برای کاهش تبخیر آب بارندگی، تصریح کرد: ۷۰ درصد از آب بارش‌ها تبخیر می‌شود از این‌رو بهره‌گیری از تکنولوژی کاهش تبخیر آب می‌تواند در حفظ منابع آبی کشور موثر باشد.

    وی با بیان اینکه ۸.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی آبی هستند، افزود: 2 میلیون و ۵۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شدند. به عبارت دیگر ۳۰ درصد از اراضی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شدند.

    عباسی طول قنوات در کشور را حدود ۴۱ هزار دانست و تصریح کرد: اعتبار بازسازی قنوات حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و نمایندگان مجلس برای تخصیص اعتبار به این بخش تلاش‌های زیادی انجام دادند و پیش‌بینی می‌شود اعتبار برای بازسازی قنوات نسبت به سال گذشته ۲ برابر شود. همچنین در هفته جهاد کشاورزی از ۴۶۲ پروژه به ارزش ۳۸۷ میلیارد تومان بهره‌برداری کردیم. گفتنی است که این پروژ‌ه‌ها برای ۸ هزار و ۳۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

      وی در ادامه با مقایسه حجم آب مصرفی در گندم و هندوانه، افزود: متوسط آب مصرفی در هر هکتار برای هندوانه حدود ۴ هزار و ۷۰۰ متر مکعب است این در حالیست که آب مصرفی برای گندم حدود ۵ هزار و ۱۰۰ متر مکعب است؛ هندوانه در اراضی کم بازده صورت می‌گیرد.

    سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قطعی برق چاه‌ها کشاورزی، گفت: کشاورزان ملزم‌اند در روز ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند. وزارتخانه در تدوین این مصوبه نقش دارد و کشاورزان در این زمان باید شرایط کشور را درک کند و با برنامه‌ریزی آبیاری باغات را در ۱۹ ساعتی که چاه‌ها روشن است موکول کنند.

    عباسی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، برخی از کارشناسان بر این باورند که ۵۰ درصد از صادرات آب مجازی با پسته انجام می‌شود و از آنجایی‌که سود حاصل از صادرات پسته بیشتر است ذهن‌ها به سمت هندوانه هدایت شده است؟ گفت: پسته جزو محصولاتی است که حدود ۵۰ درصد با کم آبی مواجه است و به اندازه نیاز آب دریافت نمی‌کند چراکه عمده باغات دائمی ما در مناطق گرم وکویری چون کرمان، سمنان و یزد بنا شده‌اند که با کم آبیاری شدید مواجه است.

    وی ادامه داد: درآمد بالا و ارزآوری پسته انگیزه تولید این محصول را در بهره‌برداران افزایش داده‌ است.

    این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا که اقلیم کشور خشک است و همه ساله با تنش‌های آبی‌های زیادی درگیر است آیا برنامه‌ای برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نداریم؟ افزود: در ۳ دهه اخیر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری جزو اولویت‌ برنامه‌های وزارتخانه بوده است و در برنامه‌های ۴، ۵ و ۶ توسعه دیده شده است و در ۱۰ سال اخیر بیشترین توسعه سامانه‌های نوین آبیاری داشتیم اما توسعه نیازمند تخصیص اعتبار است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *