×
×

۵ خاصیت بی‌نظیر زیتون

  • کد نوشته: 478976
  • ۹ خرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از  سلامت نیوز ؛ زیتون یکی از خوراکی‌های بسیار مفید است که در رژیم مدیترانه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. گرچه زیتون به‌دلیل مقدار فراوان چربی‌های مفید شناخته می‌شود، اما در واقع گنجاندن زیتون در رژیم غذایی برای حفظ سلامت و پیشگیری از دیگر بیماری‌ها موثر است.  […]

    ۵ خاصیت بی‌نظیر زیتون
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از  سلامت نیوز ؛ زیتون یکی از خوراکی‌های بسیار مفید است که در رژیم مدیترانه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. گرچه زیتون به‌دلیل مقدار فراوان چربی‌های مفید شناخته می‌شود، اما در واقع گنجاندن زیتون در رژیم غذایی برای حفظ سلامت و پیشگیری از دیگر بیماری‌ها موثر است. 

    در ادامه این مطلب، به ۵ مورد از مهم ترین فواید عادت به خوردن آن می‌پردازیم که به ترتیب عبارتند از:

    ۱. حفظ سلامت قلب

    دانه‌های زیتون حاوی اسیدهای چرب تک‌مولکولی است که کلسترول بد خون را پایین نگه می‌دارد و سطح کلسترول مفید خون را در سطح مطلوب حفظ می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی قوی زیتون برای مقابله با استرس اکسایشی و التهابات بدن مفید است که در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف زیتون همچنین خون‌رسانی را نیز بهبود می‌بخشد.

    ۲. مقابله با التهابات بدن

    پلی‌فنول‌های موجود در زیتون التهابات مزمن بدن را کاهش می‌دهد و از بروز آسیب‌های ناشی از التهاب مانند دردهای روماتیسمی پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد وجود یکی از ترکیبات فنولی به‌نام اولکانتال در زیتون مانع از عملکرد بعضی آنزیم‌های زمینه‌ساز التهاب می‌شود. محققان همچنین بر این باورند که این مکانیسم شبیه داروی ضدالتهاب ایبوپروفن در کنترل درد عمل می‌کند.

    ۵ خاصیت بی‌نظیر زیتون که نمی‌دانستید

    ۳. بهبود زخم‌های گوارشی

    زخم‌های گوارشی جزء بیماری‌های شایع هستند که با درد معده یا مری، ریفلاکس، تهوع، تورم شکم و کاهش اشتها همراه است. امروزه مشخص شده بخش قابل‌ توجهی از موارد ابتلا به این مشکل ناشی از هلیکوباکترپیلوری است و محققان دریافته اند که مصرف زیتون می‌تواند مانع از رشد باکتری شود. این مکانیسم می‌تواند به ترکیبات آنتی‌اکسیدانی زیتون نیز مرتبط باشد. روغن زیتون نیز برای مقابله با هشت گونه متفاوت هلیکوباکترپیلوری که سه نوع آن نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های استاندارد مقاومت دارد، موثر خواهد بود.

    ۴. محافظت در برابر پوکی‌ استخوان

    پوکی‌ استخوان یکی از بیماری‌های جدی دوران سالمندی است که گرچه در خانم‌ها شایع‌تر است، اما در مردان نیز دیده می‌شود. از جمله توصیه‌های پیشگیرانه از این بیماری، مصرف زیتون است زیرا پلی‌فنول‌های موجود در آن به تقویت ترکیبات معدنی استخوان کمک می‌کند. از همین‌رو، می‌توان گفت افرادی که رژیم مدیترانه‌ای را رعایت می‌کنند با خطر کمتر ابتلا به شکستگی‌های استخوان در سالمندی مواجه هستند.

    ۵. مفید برای مغز

    مطالعات ثابت می‌کند مصرف زیتون برای کاهش استرس اکسایشی ناشی از التهابات موثر است و از مغز نیز در برابر این عوارض منفی محافظت می‌کند. علاوه بر این، ویتامین E موجود در زیتون باعث تحریک حافظه می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *