×
×

۷۰ درصد تولیدات بخش سبزی، به ضایعات تبدیل می شود

  • کد نوشته: 481068
  • ۱۵ دی ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، علیرضا مهاجر ۱۴ دی در آیین رونمایی سند الگوی کشت استان مرکزی اظهار کرد: در اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است که بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی را نیز کاهش دهیم، همچنین بهره‌وری در […]

    ۷۰ درصد تولیدات بخش سبزی، به ضایعات تبدیل می شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، علیرضا مهاجر ۱۴ دی در آیین رونمایی سند الگوی کشت استان مرکزی اظهار کرد: در اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است که بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی را نیز کاهش دهیم، همچنین بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند. 

    وی افزود: تقریبا ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور داریم که نیمی از آن آبی و نیم دیگر دیم است، در اراضی دیم با اصلاح الگوی کشت به‌دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستیم تا بتوانیم تولید را در کشور افزایش دهیم. 

    معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: اصلاح اجرای الگوی کشت را کشاورزان ما به صورت طبیعی از صدها سال پیش با توجه به نیاز و نوع اقلیم اجرا می کردند. ما می‌خواهیم این الگوی کشت را در جهت تامین نیاز کشور و بدون اینکه به آب و خاک ما لطمه‌ای بخورد اصلاح کنیم. 

    مهاجر ادامه داد: خلاصه و اصل الگوی کشت محصولات کشاورزی ایجاد امنیت غذایی پایدار است چرا که استقلال واقعی بدون تامین امنیت غذایی پایدار، از معنا تهی است. 

    وی ادامه داد: سند الگوی کشت محصولات کشاورزی بر سه پایه نیاز جامعه، اقلیم و اقتصاد طراحی شده و استان مرکزی یکی از استان های استراتژیک تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود. 

    معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی بیان کرد: ۷۰ درصد تولیدات بخش سبزی به ضایعات تبدیل می شود و ۳۰ درصدی که به دست مردم می رسد کیفیت لازم را ندارد. 

    مهاجر اضافه کرد: حمل و نقل در راستای تولیدات بخش کشاورزی نیست و نیاز است از کامیون های یخچال دار برای حمل محصولات سبزی و صیفی استفاده شود. 

    وی با بیان اینکه به دنبال کشت ارقام مقاوم به خشکی هستیم، ادامه داد: همچنین باید آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شود، آبیاری تیپ و زیرسطحی بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر شیوه‌های آبیاری نوین دارند، بنابراین باید از این شیوه‌ها در آبیاری سطوح زراعی استفاده کنیم. 

    مهاجر افزود: وزرت جهادکشاورزی تنها وزارتخانه ای است که کاربران آن روزبروز در حال افزایش است، تعداد کاربران وزارت جهادکشاورزی در گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که امروز به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارنفر افزایش یافته است. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *