×
×

۴ تاثیر مهم تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی و تامین امنیت غذایی

  • کد نوشته: 2451
  • ۹ اردیبهشت ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • دین‌پاپ‌لاوسکی دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد آمریکا تز دکترای خود را درباره نقش تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی انجام داده است. وی در این تحقیق نوشته است بسیاری دولت‌ها و کشاورزان از تأثیر تکنولوژی هسته‌ای در بخش کشاورزی،‌ افزایش تولید محصول، کاهش ضایعات و فساد و بیماری‌ها غافل هستند در حالی که این تکنولوژی اهمیت بسیار زیادی […]

  • دین‌پاپ‌لاوسکی دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد آمریکا تز دکترای خود را درباره نقش تکنولوژی هسته‌ای در کشاورزی انجام داده است.

    وی در این تحقیق نوشته است بسیاری دولت‌ها و کشاورزان از تأثیر تکنولوژی هسته‌ای در بخش کشاورزی،‌ افزایش تولید محصول، کاهش ضایعات و فساد و بیماری‌ها غافل هستند در حالی که این تکنولوژی اهمیت بسیار زیادی در این بخش دارد.

    در تحقیقی که در زمینه تأثیرات انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی انجام شد به ۴ موضوع مهم در این زمینه اشاره شده است.۱) تکنولوژی هسته‌ای می‌تواند باعث کاهش آفت و بیماری شود. ۲) تکنولوژی هسته‌ای در سلامت انسان و دام بسیار مؤثر است؛ ۳) تکنولوژی هسته‌ای تولید محصولات را افزایش می‌دهد؛ ۴) تکنولوژی هسته‌ای فرایند فرآوری را بهتر کرده و از ضایعات و فساد محصول جلوگیری می‌کند.

    * کنترل آفات، حشرات و بیماری‌ها

    آفات و حشرات از ابتدای تاریخ بشر تاکنون تأثیر زیادی در کاهش محصولات کشاورزی داشته و عامل اصلی بیماری در محصولات کشاورزی در مزارع و دام بودند.

    مسئله زمانی حساس امی‌شود که این بیماری‌ها و آفات پس از مدتی بر روی استفاده از سموم مقاوم‌تر می‌شوند و کشاورزان مجبورند میزان سموم استفاده در واحد سطح را افزایش دهند،‌استفاده از سموم بیشتر یعنی باقیمانده بیشتر سموم در میوه‌ها و غذا که می‌تواند برای انسان بسیار خطرناک باشد.

    راهکار این مشکل استفاده از تکنولوژی هسته ‌ای است با استفاده از این تکنولوژی می‌توان بیماری‌ها و آفات را از بین برد بدون اینکه سمی استفاده کنیم بنابراین محصول بدست آمده سالم و عاری از هر گونه سموم خطرناک خواهد شد وزمانی که این میوه‌ها و غذاها روی سفره می‌اید بدون هیچ گونه نگرانی می‌توان استفاده کرد.

    با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای می‌‌توان حشرات نر را عقیم کرد بنابراین آنها قادر به تولید مثل نخواهند بود و جمعیت آفت‌ به شدت کاهش می‌یابد و نیازی به استفاده از سموم هم نخواهد بود.

    استفاده از سموم در بخش کشاورزی می‌تواند خطرناک باشد چرا که باقی‌مانده‌ای که در میوه‌ها و سبزیجات می‌ماند عامل بسیاری سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف انسانی است.

    * بهبود سلامت دام

    تکنیک‌های پرتوافشانی هسته‌ای تأثیر مهمی در سلامتی دام دارد از آنجایی که دامها برای تغذیه انسان استفاده می‌شود سلامت آنها می‌تواند بسیار مهم باشد و ناسالم بودن آنها هم عامل انتقال بیماری برای انسان خواهد بود.

    در این روش رادیوایزوتوپ‌ها برای ردیابی غذا در سیستم هاضمه دامها استفاده می‌شود. این فرآیند امکان می‌دهد که ما تشخیص بدهیم که این غذا به چه سرعتی در بدن، بافت‌ها یا شیر دام نفوذ می‌کند.

    چنین سازوکاری به ما اجازه می‌دهد که ارزش غذایی که دامها استفاده می‌کنند و یا مغذی بودن و یا نبودن ‌آنها را تشخیص دهیم و در این صورت نیاز غذایی دامها به خوبی تشخیص داده می‌شود.

    * افزایش تولید محصول

    نقش تکنولوژی هسته‌ای در افزایش تولید محصول در چندین سطوح قابل بررسی است اما نقش این تکنولوژی در کاهش استفاده از کود شیمیایی بسیار مهم‌تر است بسیاری از کشاورزان دریافته‌اند که اگر توزیع کود مناسب‌تر باشد میزان تولید محصول آنها در واحد سطح افزایش می‌یابد زیرا آنها قادر خواهند بود برای هر زمین میزان کودی که نیاز دارد را پخش کنند، گیاهان به کود حساس هستند و توزیع کم و یا زیاد هر دو می‌تواند در تولید محصول تاثیر منفی بگذارد.

    بنابراین با تولید مناسب و به اندازه کود تولید کشاورزان افزایش،‌ قیمت تمام شده آنها کاهش و سود دریافتی از تولیدشان بالا خواهد رفت.

    بنابراین می‌توان به کودهای شیمیایی برچسب نوع کود،‌ وزن و ایزوتوپ‌ به کار رفته را الصاق کرد بنابراین کشاورزخواهد توانست با استفاده از این ایزوتوپ‌ها نیاز گیاه را تشخیص خواهد داد این مسأله از این نظر مهم است که اگر گیاه نیاز به مواد غذایی داشته باشد با افزودن آن محصول بیشتری تولید خواهد کرد و اگر نیاز نداشته باشد با کاهش آن قیمت تمام شده خود را کاهش خواهد داد.

    * بهبود فرآوری محصول و کاهش ضایعات

    با استفاده از پرتوافشانی هسته‌ای می‌توان چرخه بازتولید باکتری‌ها را که اغلب عامل فساد و خرابی محصولات کشاورزی هستند را از بین برد.

    اگر محصولات کشاورزی را پس از برداشت در معرض میزان محدودی پرتوهای هسته‌ای قرار دهیم DNA های این نوع باکتری‌ها شکسته خواهد شد و آنها دیگر قادر به ادامه حیات نخواهند شد یا حداقل در آن تعداد جمعیتی که بتوانند باعث ایجاد بیماری شوند نخواهند بود.

    به گزارش فارس، در ایران بر اساس آمارهای معتبر ۳۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی پس از برداشت از بین می‌رود. دلایل آن بخشی ریشه در مزرعه دارد و بخشی به دلیل بسته‌بندی‌های نامناسب، حمل نامناسب، انبارداری‌های نامناسب است که طبق نظر متخصصان کشاورزی، تکنولوژی‌های هسته‌ای و استفاده از پرتوافشانی می‌تواند جلوی این فساد و ضایعات مواد غذایی را بگیرد.

    برای روشن شدن مطلب باید اشاره کرد که میزان تولید مواد غذایی در کشور سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن است و فاصله ما با خودکفایی در محصولات کشاورزی همین ۳۰ الی ۴۰ درصدی است که سالانه به واسطه ضایعات و فساد محصولات در انبارها از دست می‌دهیم. در صورتی که انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی به صورت گسترده استفاده شود نه تنها می‌توان سالانه از فساد این میزان محصولات جلوگیری کرد بلکه تولید محصولات کشاورزی هم با کاهش تعداد ‌آفات و بیماری‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.
    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *