×
×

قیمت‌هایی که قصد پایین آمدن ندارند/ ارزش دلار نصف شد، قیمت‌ها در اوج ماند

  • کد نوشته: 4046
  • ۱۵ دی ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت گوشت قرمز ، گوشت مرغ و ماهی در ماه‌های گذشته به شدت بالا رفته و قصد پایین آمدن ندارد. کسانی که به بهانه بالا رفتن قیمت دلار این گونه محصولات را گران کردند با پایین آمدن دلار هم به فکر کاهش قیمت نیستند. در حالی که قیمت دلار […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت گوشت قرمز ، گوشت مرغ و ماهی در ماه‌های گذشته به شدت بالا رفته و قصد پایین آمدن ندارد. کسانی که به بهانه بالا رفتن قیمت دلار این گونه محصولات را گران کردند با پایین آمدن دلار هم به فکر کاهش قیمت نیستند. در حالی که قیمت دلار در یک ماه گذشته به ۱۹ هزار تومان هم رسید، امروز در بازار تهران در محدوده ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان معامله می‌شود.

    مسأله دوم این است که این محصولات همه تولید داخل هستند و هیچ ارتباطی با بالا و پایین آمدن دلار ندارند. کشور ایران در تولید مرغ کاملاً خودکفا است و صادرات هم دارد و هیچ گونه واردات ماهی نداریم و نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود. تنها در گوشت قرمز واردات ۱۲۰ هزار تنی وجود دارد که آن هم با مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی قابل جبران است.

    گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است، قیمت مرغ امروز در بازار تهران کیلویی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان، ران مرغ ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان، سینه مرغ ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان، جوجه کبابی ۲۰ هزار تومان، فیله مرغ ۲۲ هزار تومان، کتف و بال مرغ ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

    آخرین قیمتی که ستاد تنظیم بازار مصوب کرده بود، کیلویی ۹۸۰۰ تومان بود، اما تولیدکنندگان با این بهانه که نهاده‌ها گران‌تر شده قیمت را افزایش دادند. اینکه در طی چند ماه گذشته با بالا رفتن قیمت دلار خوراک قیمت طیور در بازار بالا رفته است غیرقابل انکار است، اما به هیچ عنوان تناسبی بین قیمت نهاده‌ و قیمت مرغی که افزایش یافته وجود ندارد. ضمن اینکه قرار نیست هر گونه اتفاقی که در قیمت‌ها بیفتد، تاوان آن را مردم پس بدهند.

    همین تولیدکنندگان باید به دنبال راهکارهایی باشند که قیمت تمام شده خود را پایین بیاورند. مدیریت در تولید، استفاده از نژادهای مناسب، کاهش ضریب تبدیل دان، افزایش بهره‌وری انرژی، افزایش بهره‌وری تولید و کارگران، بازاریابی مناسب، زمان عرضه به بازار همه از جمله اقداماتی است که تولیدکنندگان می‌توانند با به کارگیری آنها قیمت تمام شده را کاهش دهند و همه این فشارها را بر دوش مصرف‌کنندگان نیندازند.

    در دیگر سو، دولت هم می‌تواند با برنامه‌ریزی برای تأمین خوراک دام و طیور و نهاده‌های آنها با اولویت تولید داخل کاری کند که قیمت تمام شده تولیدکنندگان افزایش نیابد. ظاهراً هم دولت و هم تولیدکنندگان ساده‌ترین کار را در آن می‌بینند که حاشیه سودشان را از جیب مردم بردارد و این توجیه منطقی ندارد.

    اخیراً وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که قیمت منطقی مرغ کیلویی ۱۰ هزار تومان است و در حال حاضر قیمت در بازار حداقل ۳۳۰۰ تومان با آنچه که وزیر گفته فاصله دارد. البته خبرهایی وجود دارد که قیمت مرغ در شمال تهران بیش از ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

    * قیمت بالای گوشت در بازار

    امروز قیمت گوشت گوساله (ران و دست) کیلویی ۶۷ هزار تومان، گوشت مخلوط گوساله ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان، چرخ‌کرده گوساله ۵۶ هزار تومان عرضه می‌شود. این قیمت‌ها مربوط به جنوبی‌ترین منطقه تهران است و قیمت‌های کیلویی ۸۰ هزار تومان هم در شمال شهر وجود دارد. قیمت گوشت بنا به آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته ۵۶ درصد رشد کرده است.

    چند دلیل عمده برای افزایش قیمت گوشت در بازار وجود دارد؛ دلیل نخست اینکه تولید کمتر شده و با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و خوراک و علوفه انگیزه برای پرورابندی کاهش یافته است. دلیل دوم؛ قاچاق دام افزایش یافته و بر جمعیت آن در داخل تأثیر گذاشته است.

    * ماهی تیلاپیا ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان

    امروز هر کیلوگرم ماهی تیلاپیا در بازار تهران ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد، ماهی آزاد هم ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و ماهی قزل‌آلا ۲۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

    به نظر می‌رسد که دولت باید برای کاهش قیمت کالاهای ضروری اقدام جدی کند. این قیمت‌ها با درآمد قشر ضعیف و حتی متوسط به هیچ عنوان همخوانی ندارد و صنوف و تولیدکنندگان باید همسو با دولت به فکر کاهش قیمت باشند که در این صورت منافع آنها هم تأمین خواهد شد. تولیدکنندگان و مردم و مصرف‌کنندگان همه در یک کشتی هستند که منافع آنها کاملاً به همدیگر گره خورده است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *