×
×

تلاش مجلسی‌ها برای گنجاندن اعتبار افزایش قیمت گندم در بودجه سنواتی ۹۹/ گندمکاران مجبور به استفاده از بذر خود مصرفی شدند

  • کد نوشته: 6688
  • ۱۰ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بر اساس این قانون دولت باید قیمت خرید تضمینی گندم را مطابق با هزینه تمام شده تولید و تورم تعیین کند. وی ادامه داد: قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده برای خرید تضمینی گندم در سال‌زارعی جاری […]

    تلاش مجلسی‌ها برای گنجاندن اعتبار افزایش قیمت گندم در بودجه سنواتی ۹۹/ گندمکاران مجبور به استفاده از بذر خود مصرفی شدند
  • علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بر اساس این قانون دولت باید قیمت خرید تضمینی گندم را مطابق با هزینه تمام شده تولید و تورم تعیین کند.

    وی ادامه داد: قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده برای خرید تضمینی گندم در سال‌زارعی جاری انطباقی با نرخ تورم و هزینه تمام شده محصول تولید ندارد.

    ایمانی حداقل تفاوت قیمت تعیین شده با قیمت منطقی را ۳۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: برآورد ما از قیمت خرید تضمینی گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که بر اساس قانون با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه تمام شده تولید بدست آمده است.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر نرخی برای خرید تضمینی گندم تعیین شده که مغایر با قانون است در این شرایط مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون باید ورود کند.

    ایمانی از تلاش مجلسی‌ها برای گنجاندن اعتبار افزایش قیمت گندم در بودجه سنواتی سال آینده خبر داد و گفت: برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲ هزارو ۵۰۰ نیاز به حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است که مجلسی‌ها در حال تلاش برای تامین آن از منابع مختلف و گنجاندن آن در بودجه سنواتی سال ۹۹ هستند.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال موفقیت مجلس برای تغییر قیمت وجود دارد، گفت: مجلس موظف است بر اجرای قانون توسط دولت نظارت داشته باشد و وضعیت پیش آمده نقض روشن قانون است که دولت باید پاسخگوی آن باشد.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با اشاره به مشکلات اقتصادی کشاورزان به دلیل عدم تطابق قیمت خرید تضمینی گندم با شرایط اقتصادی کشور، اظهار کرد: یکی از نتایج منفی این امر استفاده گندمکاران از بذر خود مصرفی است.

     ایمانی ادامه داد: در سال‌زراعی گذشته قیمت خرید گندم از کشاورزان یک هزار و ۷۰۰ تومان بود در حالی که قیمت مصوب بذر ۲ هزار و ۶۵۰ تومان تعیین شد این اختلاف قیمت گندمکاران را مجبور به استفاده از بذر خود مصرفی کرده است.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از بذر خود مصرفی مشکل انتقال بیماری و بهره‌وری نخواهد داشت، گفت: کشاورزان نسبت به این خطرات آگاه هستند و برای به حداقل رساندن آن‌ها اقدام کرده‌اند، اما بدون شک استفاده از بذر خود مصرفی بدون خطر نخواهد بود.

    ایمانی افزود: کشاورزان برای خرید بذر گواهی شده علاوه بر تفاوت قیمت خرید تضمینی گندم و بذر باید هزینه‌ای ۲۵ تا ۳۰ درصدی سود به فروشندگان بذر پرداخت کنند که با توجه به شرایط اقتصادی کشاورزان امکان پذیر نیست.

    ایلنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *