×
×

افسار مصرف باید مهار شود/ در روغن بیش از ۸۰ درصد وارد کننده ایم

  • کد نوشته: 9446
  • ۴ شهریور ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • کامبیز بازرگان در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد با اشاره به اینکه در روغن خود اتکایی کمی داریم اظهار کرد: در سال  ۱۳۹۲، ۱۲ درصد در روغن خودکفا بودیم که در حال حاضر خودکفایی به ۱۶ درصد رسیده است. در حقیقت در روغن بیش از ۸۰ درصد واردکننده […]

    افسار مصرف باید مهار شود/ در روغن بیش از ۸۰ درصد وارد کننده ایم
  • کامبیز بازرگان در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد با اشاره به اینکه در روغن خود اتکایی کمی داریم اظهار کرد: در سال  ۱۳۹۲، ۱۲ درصد در روغن خودکفا بودیم که در حال حاضر خودکفایی به ۱۶ درصد رسیده است. در حقیقت در روغن بیش از ۸۰ درصد واردکننده ایم و آیا این رواست که پر مصرفی روغن را در تلویزیون ترویج کنیم؟

    وی ادامه داد:آیا این درست است که سرانه مصرف روغن در دنیا برای هرنفر ۱۲کیلو باشد ولی سرانه مصرف در کشور برای هرنفر ۱۹ کیلو  باشد؟.باید برای ارتقای تولید و خود اتکایی تلاش کنیم ولی از طرفی بایستی افسار مصرف در کشور مهار شود.

    تولیدات محصولات تراریخته در کشور نداریم

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بذور تراریخته به صورت قاچاق وارد کشور می شود یا خیر گفت: در رابطه با ورود بذور تراریخته ای که قابلیت کشت داشته باشند اطلاعی نداریم و مجوزی هم صادر نشده است. اما محصولات تراریخته  وارد کشور می شود و همه محموله ها  نیز تحت کنترل است. محموله هایی اجازه ورود دارند که کشور صادرکننده خودشان از آن محصولات استفاده می کنند و اتحادیه اروپا نیز آنها را تایید کرده است. از طرفی محصولات وارد شده مستقیما به مصرف انسان نمی رسد و وارد چرخه می شود.

    بازرگان اضافه کرد:تولیدات محصولات تراریخته در کشور نداریم. این به معنای این نیست که این محصولات نباید باشند یا باید باشند. بلکه متخصصین در حال کار بر روی آنها هستند. مهندسی ژنتیک مانند شاخه های دیگر علوم نکات مثبت ومنفی دارد. باید متخصصین بر روی آنها کارکنند و به نتیجه برسند و کشور نیز براساس نتیجه کار آنها اقدام کند.

    وی همچنین در  بخش دیگری از صحبت هایش گفت:در سال ۱۳۹۲ تولید بذور گواهی شده ۳۳۰ هزار تن بوده و در سال۱۳۹۸ این رقم به ۴۲۶ هزار تن رسید.  در سال ۱۳۹۲ بیش از ۲۵ هزار اصله نهال شناسنامه دار در کشور تولید شد که این رقم در پایان سال ۱۳۹۸، به ۷۳۰ هزار اصله نهال رسید و  در حال حاضر نیز، رقم آن به حدود یک میلیون اصله نهال افزایش یافته است.

    معاون وزیرجهادکشاورزی همچنین تصریح کرد:در بذور سبزی و صیفی ۹۸ درصد وابسته به واردات هستیم. حقیقت این است که کشور خود را برای تولید بذر سبزی و صیفی و مرغ لاین آرین در شرایط تحریم آماده نکرده بود.  

    ایسنا

    سرویس خبری : صنایع غذایی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *