×
×

ارزآوری ۵.۸ میلیارد دلاری کشاورزی و غذا در سال ۱۳۹۸

  • کد نوشته: 7887
  • ۱۰ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ شجری در ادامه به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هندوانه با ۷۴۹هزار تن، سیب با ۷۴۰هزار تن، گوجه‌فرنگی تازه با ۵۷۳هزار تن، سیب‌زمینی تازه با ۴۸۰هزار تن، پیاز و موسیر با ۳۹۵هزار تن، پنج محصول مهم از […]

    ارزآوری ۵.۸ میلیارد دلاری کشاورزی و غذا در سال ۱۳۹۸
  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاهرخ شجری در ادامه به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: هندوانه با ۷۴۹هزار تن، سیب با ۷۴۰هزار تن، گوجه‌فرنگی تازه با ۵۷۳هزار تن، سیب‌زمینی تازه با ۴۸۰هزار تن، پیاز و موسیر با ۳۹۵هزار تن، پنج محصول مهم از نظر وزنی در صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌روند.

    از نظر ارزشی نیز پسته با پوست تازه یا خشک ۷۲۴میلیون دلار، سیب تازه ۳۶۲میلیون دلار، گوجه فرنگی ۲۵۹میلیون دلار، مغز پسته تازه یا خشک ۲۴۱میلیون دلار و هندوانه با ۱۷۶میلیون دلار به‌عنوان پنج محصول عمده صادراتی در سال گذشته برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

    سهم صادراتی هر یک زیربخش‌های کشاورزی چقدر است؟

    سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وزن هر یک از زیربخش‌های کشاورزی در صادرات بخش کشاورزی و غذا، افزود: زیربخش باغی با وزن یک میلیون و ۹۵۴هزار تن، دو میلیارد و ۷۲۷میلیون دلار و زیربخش زراعی با وزن چهار میلیون و ۴۱۶هزار تنی، دو میلیارد و ۹۲ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

    شجری در ادامه به صادرات محصولات دام و طیور اشاره کرد و گفت:‌ صادرات محصولات دام و طیور با وزن ۵۸۶ هزار تنی، ارزآوری ۷۱۹ میلیون دلاری را به همراه داشته است. همچنین زیربخش شیلات با وزن ۱۲۷ هزار تن، ۲۴۹ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

    به گفته او، صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به هفت میلیون و ۱۰۴ هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود پنج میلیارد و ۸۲۱میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

    مهم‌ترین محصولات وارداتی بخش کشاورزی

    شجری با اعلام پنج قلم عمده وارداتی بخش کشاورزی از لحاظ وزنی تا پایان سال ۱۳۹۸ نیز گفت: ذرت دامی به میزان هشت میلیون و ۹۱۹هزار تن، جو به میزان چهار میلیون تن، کنجاله سویا به میزان دو میلیون و ۱۹۴ هزار تن، لوبیای سویا به میزان دو میلیون و ۸۵ هزار تن و شکر تصفیه نشده به میزان یک میلیون و ۸۲۰ هزار تن وارد کشور شده، اما بیشترین سهم ارزی به‌منظور واردات محصولات موردنیاز و ضروری صنعت‌ کشاورزی به ذرت دامی به ارزش دو میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار، برنج نیمه‌سفید یا کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار، جو به ارزش یک میلیارد و ۹ میلیون دلار، کنجاله به ارزش ۹۵۰ میلیون دلار و لوبیای سویا به ارزش ۹۰۵ میلیون دلار تعلق یافته است.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری: کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *