×
×

افزایش قیمت نان و لبنیات تخلف است

  • کد نوشته: 3291
  • ۸ مهر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، حسن یونس سینکی در حاشیه رونمایی منظومه سامانه‌های تجارت ایران که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، اظهار کرد: تا کنون هیچ نرخ تثبیتی برای افزایش قیمت نان در سال جاری نداشته‌ایم و قیمت‌ها همان نرخ‌های مصوب ابلاغی است؛ بنابراین نانوایان در صورت […]

    افزایش قیمت نان و لبنیات تخلف است
  • به گزارش ایسنا، حسن یونس سینکی در حاشیه رونمایی منظومه سامانه‌های تجارت ایران که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، اظهار کرد: تا کنون هیچ نرخ تثبیتی برای افزایش قیمت نان در سال جاری نداشته‌ایم و قیمت‌ها همان نرخ‌های مصوب ابلاغی است؛ بنابراین نانوایان در صورت افزایش قیمت، مرتکب تخلف شده‌اند.

    وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه صنایع لبنی هم قیمت محصولات خود را طی هفته‌های گذشته افزایش داده‌اند، اینگونه توضیح داد که در هفته گذشته به طور مفصل در زمینه لبنیات در ستاد تنظیم بازار مباحث مختلفی صورت گرفت و قرار شد کارگروه تخصصی برای بررسی مسائل مرتبط در این زمینه تشکیل شود اما تا این لحظه هیچ گونه افزایش قیمتی ابلاغ نشده است.

    معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه صنایع لبنی مدعی هستند که عرضه شیر کافی از سوی دامداران صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: همچنان مسئله قیمت و بازار شیر و لبنیات در حال بررسی و کارشناسی در ستاد تنظیم بازار است و اگر افزایش قیمتی از سوی صنایع لبنی صورت گرفته باشد، تخلف محسوب می‌شود.

    همه چیز را به پای احتکار ننویسیم

    سینکی ادامه داد: وقتی به مردم فقط گزارش انبوه نگهداری کالا را می‌دهید باید بدانیم که از نظر اقتصادی مفهوم این تجمع کالا احتکار نیست و بعضی از آنها در جریان طبیعی تامین کالا نگهداری و عرضه شده است. در حالی که در افکار عمومی با این راه که هرجا تمرکز کالایی است آن را احتکار تلقی می‌کنند.

    وی افزود: فهرست کالای احتکار شده و انبارهای آنها مشخص است و باید گفت که پس از ابلاغیه اخیر اگر کالایی انبار شده باشد و آن انبار در سامانه انبارها ثبت نشده باشد احتکار تلقی می‌شود و آن کالا ضبط می‌شود. در این راستا مکانیسم توزیع و قیمت کالای احتکاری نیز از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام خواهد شد.

    معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: پس از ضبط کالای احتکار شده اگر آن کالا جزو کالاهای عام باشد در شبکه‌های عمومی توزیع خواهد شد اما از آنجا که پراکنش در تعریف کالاهای احتکار شده است، آمار دقیقی که به چه میزان کالای احتکار شده در کشور داریم، در دست نیست.

    سینکی اضافه کرد: سه نوع کالا در جریان قیمت‌گذاری قرار دارند، دسته اول شامل کالاهای اساسی و ۲۵ قلمی بوده که اعلام شده است. این کالاها در سازمان حمایت مورد بررسی قرار گرفته و قیمت پیشنهادی در ستاد تنظیم بازار باید به تصویب برسد. برخی دیگر از کالاها که به عنوان کالاهای گروه دوم معروف هستند براساس ضوابط و شرایط قیمت‌گذاری که توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها مشخص شده و به تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است، به واحدهای تولیدی و عرضه‌کننده ابلاغ می‌شود که در این راستا خود تولید کنندگان و عرضه کنندگان براساس ضوابط اعلام شده باید قیمت‌های پیشنهادی خود را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام می‌کند و برهمان اساس کالا عرضه می‌شود.

    به گفته وی، دسته سوم شامل کالاهای کم‌مصرف، غیراساسی و غیرمهم است که اختیار در چارچوب ضوابط به اتحادیه‌ها داده شده است و پس از تایید اتاق‌های اصناف قیمت‌گذاری شده و عرضه می‌شوند، اما در رفتار طبیعی بازار این انتظار وجود دارد که هر قیمتی که روی کالا ثبت شده، عرضه شود و در غیر این صورت واحد عرضه کننده مرتکب گرانفروشی شده و مردم می‌توانند شکایات خود را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *