×
×

ایجاد ناامنی در صنعت غذا، ضربه به اقتصاد کشور است/ اتهامات بی‌اساس منجر به کاهش مصرف اقلام غذایی شد

  • کد نوشته: 7054
  • ۶ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: صنعت غذا یک صنعت مادر و کلیدی است که بخش عمده‌ای از تولید، اشتغال و سرمایه را در چرخه اقتصای کشور تشکیل می‌دهد و از آنجایی که مستقیما با سلامت و زندگی افراد جامعه در ارتباط است از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.  رئیس هیات مدیره […]

    ایجاد ناامنی در صنعت غذا، ضربه به اقتصاد کشور است/ اتهامات بی‌اساس منجر به کاهش مصرف اقلام غذایی شد
  • مهدی کریمی تفرشی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: صنعت غذا یک صنعت مادر و کلیدی است که بخش عمده‌ای از تولید، اشتغال و سرمایه را در چرخه اقتصای کشور تشکیل می‌دهد و از آنجایی که مستقیما با سلامت و زندگی افراد جامعه در ارتباط است از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

     رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران گفت: بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذای کشور تامین می‌شود. در سال ۹۷ صادرات محصولات تبدیلی کشاورزی و مواد غذایی ایران به ۵/۵ میلیارد دلار رسید که با وجود تحریم‌های شدید علیه ایران این رقم قابل توجه است. بعلاوه، صنایع غذایی با بیش از ۲۵۰۰ کارگاه تولیدی در بین ۱۳ هزار کارگاه صنعتی با ده نفر کارگر و بیشتر، بزرگ‌ترین صنعت کشور از لحاظ تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغال‌زایی محسوب می‌شود. صنایع غذایی به‌تنهایی ۸/۱۶ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند. در صورت حمایت کافی، این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش‌های صنعتی خواهد داشت. بر اساس افق ۱۴۰۴ ایران باید میزان تولید محصولات کشاورزی را به ۳۰۰ هزار تن برساند. بنابراین این صنعت مهم و پیشرو نقش بسیار تعیین کننده‌ای در توسعه اقتصادی کشور بویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می‌کند.

    وی افزود: بدون شک بدلیل حساسیت و اهمیت این صنعت در سلامتی مردم دستگاه‌های نظارتی مرتبط ملزم به کنترل، پایش و نظارت دقیق بر رعایت نکات ایمنی و استانداردها و ضوابط و مقررات در محصولات غذایی هستند کما اینکه همواره نگاه ویژه‌ای از سوی کارشناسان و متخصصان دستگاه‌های ذیربط بر تولیدات این صنعت متمرکز بوده است.

    ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور خاطر نشان کرد: اما متاسفانه اتهامات بی‌اساس، غیرکارشناسانه و بدون مستندات کافی بویژه در ماه‌های اخیر نه تنها در راستای کمک به سلامت، امنیت غذایی و رشد این صنعت نبوده بلکه به نوعی بدبینی و سلب اعتماد از مردم و کاهش مصرف اقلام ضروری غذایی در جامعه منجر شده است.

    کریمی تفرشی گفت: یکی از صنایعی که اخیرا مورد هجمه بی‌رحمی در کشور قرار گرفته بعد از موضوع کیک‌های آلوده، صنعت لبنیات کشور است. آفلاتوکسین یک سم غذایی طبیعی است که از طریق مواد غذایی آلوده مانند شیر، تخم مرغ، لبنیات و …. می‌تواند به بدن انسان منتقل شود و سرطان زاست. اما با کنترل و پایش شدید سازمان غذا و دارو و استاندارد در سال‌های اخیر میزان آلودگی محصولات غذایی به این سم در کشور ما بشدت کاهش یافته است. آمار اداره کل غذا و دارو کمتر از ۳.۵ درصد آلودگی را نشان می‌دهد در حالیکه در بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای دیگر میزان آلودگی بسیار بالاتر است.

    عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: ضمن اینکه احتمال وجود این سم عمدتا در محصولات غذایی و لبنی غیرپاستوریزه بیشتر است که مردم عزیز باید این نکته را بدقت مورد توجه قرار دهند.

    وی افزود: مسئله کیک‌های آلوده که تعمدی بودن جاگذاری قرص‌ها با هدف ضربه‌ زدن به صنعت غذا کاملا مشهود بود و به اثبات رسید یکی دیگر از اقدامات خرابکارانه در جهت تخریب صنعت خوشنام و موفق غذای کشور بود که به عقیده اینجانب موضوع فراتر از دشمنی با صنعت غذا بلکه به نوعی اقدام خصمانه علیه یک صنعت متمایز تعیین کننده در رشد اقتصادی کشور و متعاقبا ضربه به اقتصاد، اشتغال و تولید و اصل مهم اقتصاد مقاومتی در شرایطی است که کشور بیش از هر زمان دیگری به رشد اقتصاد غیرنفتی و حضور موفق در بازارهای جهانی نیازمند است.  

    نائب رئیس  هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران افزود: تبلیغات سوئی که متاسفانه بدون مستندات کافی صنعت غذای کشور و بویژه صنعت قدرتمند لبنیات را در کشور مورد هجمه و کم لطفی قرار می‌دهند بدون شک به اعتماد مردم شریف لطمه وارد کرده و مردم را از مصرف محصولات مغذی ضروری مانند شیر و لبنیات که متاسفانه سرانه مصرف آنها در کشور ما بسیار پایین‌تر از شاخص جهانی است محروم می‌کند.

    وی گفت: ضمن اینکه اینگونه تبلیغات منفی در شرایط اقتصادی فعلی نوعی ضربه به تولید داخلی و ملی و برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. بعلاوه به اشتغال و کارآفرینی و چرخه صنعت و تولید در کشور ضربه وارد کرده و از طرفی جایگاه محصولات ایرانی را در بازاهای جهانی به مخاطره می‌اندازد و صادرات غیرنفتی که در شرایط فعلی به شدت به رشد و توسعه نیازمند است آسیب های جبران ناپذیری خواهد دید.

    تفرشی در آخر افزود: بنابراین صنعت و تولید کشور در شرایط حساس اقتصادی نیازمند توجه و حمایت همه آحاد جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور است و این خود ما هستیم که با رونق صنعت غذا می‌توانیم به توسعه صادرات غیرنفتی و بالطبع رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک شایان توجهی نماییم.

    سرویس خبری : اهم اخبار

    ایلنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *