×
×

ایران از وارد کننده به صادرکننده محصولات غذایی تبدیل شد/ تولید ۱۵ میلیون تن محصول دامی در کشور

  • کد نوشته: 4273
  • ۹ بهمن ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرگزاری فارس ،علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ایران طی ۴۰ سال گذشته از وارد کنندگی صرف به صادر کننده محصولات غذایی تبدیل شده است و ارزش تولید محصولات دامی کشور به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. وی گفت: در تولید آبزیان با تولید ۱۸۰ هزار تن مقام نخست دنیا را تصاحب […]

    ایران از وارد کننده به صادرکننده محصولات غذایی تبدیل شد/ تولید ۱۵ میلیون تن محصول دامی در کشور
  • به گزارش خبرگزاری فارس ،علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ایران طی ۴۰ سال گذشته از وارد کنندگی صرف به صادر کننده محصولات غذایی تبدیل شده است و ارزش تولید محصولات دامی کشور به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

    وی گفت: در تولید آبزیان با تولید ۱۸۰ هزار تن مقام نخست دنیا را تصاحب کرده ایم ود ر تولید تخم مرغ جزو ۱۰ کشور نخست دنیا هستیم.

    به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در بسیاری از تولیدات دامی افزایش ۱۰ برابری یا به عبارتی ۱۰۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.

    رفیعی‌پور همچنین گفت:‌ در حال حاضر میزان تولیدات فرآورده‌های خام دامی کشور به بیش از ۱۵ میلیون تن رسیده که همگی قابلیت صادرات دارند.

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین با اشاره به بالا بودن تعاملات سازمان دامپزشکی باکشورهای مختلف گفت: ۱۳ اسفند قرار است، به دعوت فائو ۸۰ نمایندگان کشور جهان اجلاس تب برفکی را در شیراز برگزار کنیم.

    وی همچنین گفت:‌در چند ماه پیش اجلاس اکو را هم با رؤسای ۱۰ کشور عضو اکو در تهران برگزار کردیم که این نشان دهنده بی‌توجهی کشورها به تحریم‌های بین‌المللی است.

    به گفته رفیعی‌پور سازمان دامپزشکی کشور توانسته بیماری طاعون گاوی را که سال‌ها جمعیت دام کشور را تهدید کرده است، کاملا ریشه‌کن کند و این نام به نام ایران ثبت شده است. همچنین قرار است بیماری نشخوارکنندگان کوچک نیز تا سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن شود که در این میان برنامه‌های اتحادیه‌های بین‌المللی را هم در این زمینه اجرایی می‌شود.

    رفیعی‌پور در ادامه به آمارهای تولید و مقایسه آن با سال‌های ۵۷ اشاره کرد و گفت:‌در سال ۵۷ جمعیت کشور ۳۶ میلیون بود که اکنون به ۸۱ میلیون نفر رسیده و این افزایش جمعیت نشان می‌دهد که تقاضا هم خیلی بیش از آن زمان افزایش یافته است.

    وی به آمارهای تولیدات دامی اشاره کرد و گفت: سال ۵۷ – تعداد ۵۸ میلیون راس گوسفند و بز بود که این رقم به ۶۵ میلیون راس رسیده است. تعداد گاو ۶ میلیون راس بود که اکنون به ۸.۳ میلیون راس و تولید شیر به ۱۰ میلیون تن رسیده که به کشورهای دیگر صادر می‌شود. ماهی پرورشی طی ۳۰ سال گذشته با رشد ۱۰ برابری از ۴۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

    رفیعی‌پور در ادامه به خدمات دامپزشکی در کشور اشاره کرد و با ارائه آمارهایی مشخص شد که خدمات دامپزشکی در آن زمان بسیار محدد و در اندازه صفر بوده، اما این خدمات در حال حاضر به شرایط بسیار مناسبی رسیده است، به طوری که در سال ۵۷ مراکز مایه‌کوبی در کل کشور وجود نداشته، ولی اکنون این مراکز به هزار و ۱۰۶ مرکز رسیده است.

    آن زمان در کل کشور تنها یک آزمایشگاه دامپزشکی بوده که اکنوه به ۲۷۹ آزمایشگاه افزایش یافته است. کل مطب دامپزشکی در آن زمان ۱۰ فقره بوده که اکنون این میزان به ۲ هزار و ۵۰۰ رسیده است.

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به دلایل افزایش قیمت گوشت در کشور اشاره کرد وگفت:‌همه دلایل آن مربوط به اختلاف قیمت ارز می‌شود که قاچاق را در کشور افزایش داده است. همچنین بالا بودن قیمت ارز نهاده‌ها را هم قیمت بیشتری دست تولید کنندگان می‌رساند و قیمت تمام شده بالا می‌رود.

    وی با بیان اینکه هیچ کدام از این دلایل مربوط به سازمان دامپزشکی کشور نمی‌شود، ادامه داد: دامپزشکی جهت تسهیل در روند واردات و تنظیم بازار توافق‌نامه‌هایی را با برزیل، ترکیه و رومانی انجام داده تا با واردات قیمت در بازار متعادل شود.

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: در حال حاضر به اندازه دو برابر نیاز سال گذشته ثبت سفارش انجام شده است که حجم ثبت سفارش‌ها به ۲۶۰ هزار تن رسیده است.

    وی با بیان اینکه حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت در کشور تولید می‌شود و نیاز به ۱۴۰ هزار تن واردات است، گفت: با انجام توافقنامه‌ها و واردات مداوم قیمت متعادل خواهد شد.

    رفیعی‌پور گفت:‌طی روزهای آینده قیمت گوشت در بازار متعادل می‌شود.

    به گفته سازمان دامپزشکی ۱۸۰ هزار راس قاچاق دام صورت گرفته که در افزایش قیمت دام مؤثر بوده است.

    رفیعی‌پور در پاسخ به اینکه نقش سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از قاچاق و همچنین تنظیم قیمت گوشت چیست، گفت: سازمان دامپزشکی هم تلاش می‌کند با همکاری سازمان‌های دیگر جلوی قاچاق را بگیرد، از جمله سیستم یکپارچه جغرافیایی GIS با واحدهای راهداری و نیروی انتظامی برخط کرده و هیچ دام قانونی بدون اطلاع دامپزشکی حمل و نقل نمی‌شود و دستورالعملی صادر کرده که حمل و نقل بدون مجوز دامپزشکی کاملا ممنوع است.

    وی ادامه داد: اما مشکلی که وجود دارد این است که این قاچاق کاملا غیرقانونی و بدون اطلاع سازمان‌ها و نهادها صورت می‌گیرد.

    رفیعی‌پور همچنین به ظرفیت تجارت حلال اشاره کرد و گفت:‌ طی سال‌های گذشته از این ظرفیت غافل مانده‌ایم.

    وی همچنین از عدم شیوع آنفلوآنزای پرندگان در سال جاری خبر داد و گفت:‌ با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در سال جدید ما درگیر بیماری آنفلوآنزا در بخش‌های صنعتی نخواهیم شد.

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌شواهد و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در کشور تنها ۵ مورد بیماری در شهرهای مازندران، تهران،‌ آذربایجان شرقی و غربی و زرینه‌رود وجود داشت که در مجموع ۳۰ تا ۵۰ هزار قطعه است و این نشان می‌دهد که ما در سال آینده مشکل آنفلوآنزا نخواهیم داشت.

    رفیعی‌پور اشاره کرد که سال گذشته ۲۵ میلیون قطعه درگیر این بیماری بودند.

    وی همچنین گفت: سال گذشته ۱۴ هزار تن به دلیل وقوع آنفلوآنزا تخم‌مرغ وارد کشور کردیم.

    رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از افتتاح ۲۹ طرح در دهه فجر امسال خبر داد و گفت:‌ ارزش این طرح‌ها ۹۲۲ میلیارد ریال است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *