×
×

ایران تولیدکننده نخست قزل آلای جهان

  • کد نوشته: 5418
  • ۴ شهریور ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، امروز (یکشنبه) نشست خبری رئیس شیلات کشور با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت در سازمان شیلات کشور برگزار شد. خون میرزایی با بیان اینکه عملکرد روبه رشد سازمان در چهار دهه گذشته موجب افزایش تولید یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن در سال ۱۳۹۷ شده است، افزود: با افتتاح‌های صورت گرفته […]

  • به گزارش ایسنا، امروز (یکشنبه) نشست خبری رئیس شیلات کشور با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت در سازمان شیلات کشور برگزار شد. خون میرزایی با بیان اینکه عملکرد روبه رشد سازمان در چهار دهه گذشته موجب افزایش تولید یک میلیون و ۲۶۲ هزار تن در سال ۱۳۹۷ شده است، افزود: با افتتاح‌های صورت گرفته بیش از ۵۵۰۰ تن بر تعداد محصولات شیلات افزوده شده و ۲۷۰۰ نفر در این حوزه اشتغال یافته‌اند.

    وی با اظهار اینکه روند به رشد عملکرد سازمان در سال ۱۳۹۸ همچنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: از صید ۲۹ هزار تن در سال‌های آغازین انقلاب به ۷۷۳ هزار تن در سال گذشته رسیده‌ایم و در حوزه آبزی پروری از ۳۰۰۰ تن به نزدیک ۴۹۰ هزار تن رسیده‌ایم.

    وی در ادامه با بیان اینکه در بعضی از رشته‌ها و حوزه‌های فعالیت شیلات دارای رتبه‌های برتر جهانی هستیم، گفت: در پرورش ماهی قزل‌آلا آب ‌های شیرین، ایران دارای رتبه نخست جهانی است‌ و در پرورش ماهیان خاویاری، ماهیان کپور و روش‌های نوین صیادی، روش‌های صید با قلاب، دانش فنی برای کار در این حوزه را بومی سازی کرده‌ایم.

    این مقام مسئول با بیان اینکه روند رو به رشد شیلات، ایران را در خاورمیانه در رتبه دوم پس از کشور مصر قرار داده است، افزود: صادرات در سال ۱۳۹۷ به رقم بی‌سابقه ۵۲۷ میلیون دلار، تراز تجاری هم به رقم ۴۵۶ میلیون دلار و در حوزه اشتغال شیلات به رقم بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسیده‌ است که این ارقام بسیار فراتر از برنامه و تکلف مصوبه برنامه ششم برای سازمان بوده‌اند.

     ۱۲ کیلوگرم سرانه مصرف محصولات شیلات

    وی با بیان اینکه هدف ما در حوزه‌های مختلف رسیدن به امنیت غذایی است که با مصرف سرانه شهروندان ارتباط دارد، گفت:ما درسال گذشته به رقم بیش از ۱۲ کیلوگرم سرانه مصرف رسیدیم که از عدد مورد نظر مصوبه برنامه ششم جلو هستیم.

    خسارت عمده سیل به مزارع پرورشی

    خون میرزایی با اظهار به اینکه عمده خسارت سیل به مزارع پرورشی بوده است، افزود: جبران خسارت‌های ناشی از سیل اسفند و بهمن ماه ۱۳۹۷، فروردین و اردیبهشت  ۱۳۹۸ در دستور کار جدی ما بوده است که در قالب تسهیلات در حال پرداخت به حوزه‌های شیلات است.

    رئیس سازمان شیلات کشور بیان کرد:  در حال حاضر ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰ مرکز تخلیه صید، ۱۱ هزار فروند ناوگان صیادی، ۱۴۰ هزار نفر شاغل در بخش صید و بیش از نود هزار نفر شاغل در حوزه آب پروری و سایر حوزه‌ها،   ۱۳۴ کارخانه کنسروسازی، ۴۷ کارخانه پودر ماهی و ۱۲۸ مورد سردخانه ساحلی داریم.

    صید فانوس ماهیان نسبت به رقم پیش بینی شده کمتر است

    این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره‌ آخرین وضعیت کشتی‌های متخلف صید فانوس ماهیان و وضعیت صید آن‌ها گفت: ۶ فروند شناور فعالیت‌هایی بر خلاف ضوابط داشتند که توقیف شدند و همچنین مجوز فعالیت و پرچم آنها لغو شده است. همچنین، ذخایر فانوس ماهیان نزدیک به ۹۰۰ هزار تن برآورد شده است که در برنامه آنچه پیش بینی شده سالانه ۲۰۰ هزار تن قابل برداشت است که ما در سال گذشته کمتر از ۲۲ هزار تن صید در این حوزه داشتیم.

    پایانه صادراتی قره غرون ساری در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید

    خون میرزایی با بیان اینکه  ۱۲۶ هزار مزرعه در بیست استان کشور در حال فعالیت تکثیر و پروش ماهیان خاویاری هستند، گفت: پایانه صادراتی قره غرون ساری با تخصیص تسهیلات در پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بچه ماهیان از لایه‌های مولد بیشتر است، تصریح کرد: ما در سال ۱۳۹۷ موفق  به تولید ۲۸۳۹ تن گوشت و ۶ تن خاویار شدیم که در برنامه سال ۱۳۹۸ ما باید این سطح را ارتقا دهیم. همچنین،   با توجه به اینکه برای افق سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده است که ما بتوانیم به عدد ۵۰۰۰ تن گوشت و ۴۰ تن خاویار برسیم و در برنامه توسعه به ۱۰۰۰۰ تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار برسیم. ارزیابی ما در مجموع از فروش گوشت و خاویار حدود ۵ میلیون دلار است.

    تامین اعتبار، مانع پرورش ماهی در قفس

    خون میرزایی با اظهار به اینکه برای تولید هر تن ماهی در قفس به حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان سرمایه نیاز داریم، تصریح کرد: ما برای پرورش ماهی در قفس در زمینه پهنه بندی و سایت‌های پشتیبان وضعیت مشکل نداریم، اما برای تامین منابع آن به دلیل اینکه عمده تجهیزات دریایی وارداتی هستند، با توجه به تحریم و  موانع ارزی، برای تامین اعتبار پرورش ماهی در قفس گذاری با مشکل مواجه هستیم.

    این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه گرانی نهاده‌های تامین میگو روند تولید آن را کاهش داده است، تصریح کرد: در سال گذشته عملکرد ما در زمینه پرورش میگو حدود ۴۷ هزار و ۸۰۰ تن بوده، در حالی که تکلیف برنامه ۳۳ هزار و ۵۰۰ تن بوده است و  تلاش می‌کنیم که این روند افزایشی تولید ادامه داشته باشد.

    دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *