×
×

تبعه خارجی مجوز صیادی در آب های ایران ندارد/ خرید امانی در دستور کار قرارگرفت

  • کد نوشته: 9440
  • ۳ شهریور ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • نبی الله خون میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا صید ترال در کشور انجام می شود یا خیر؟  گفت:صید  ترال در داخل کشور انجام می شود. البته به فراخور برنامه ها محدودیت هایی در برخی ماه ها اعمال می شود. در حال حاضر  یک محدودیت دوماهه برای صید فانوس ماهی اعمال شده است. […]

    تبعه خارجی مجوز صیادی در آب های ایران ندارد/ خرید امانی در دستور کار قرارگرفت
  • نبی الله خون میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا صید ترال در کشور انجام می شود یا خیر؟  گفت:صید  ترال در داخل کشور انجام می شود. البته به فراخور برنامه ها محدودیت هایی در برخی ماه ها اعمال می شود. در حال حاضر  یک محدودیت دوماهه برای صید فانوس ماهی اعمال شده است.

    وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا صید ترال به منابع دریایی آسیب وارد نمی کند؟  گفت:صید ترال فقط صید ترال کف نیست. صید ترال فانوس ماهیان ترال میان آبی است که در این صید نباید ادوات صید و تور به کف دریا برسد و اگر این اقدام صورت بگیرد تخلف است.

    به گفته رئیس سازمان شیلات  صید برخی گونه های  از جمله میگو اساسا از کف دریاست. همچنین در حال حاضر  حدود ۱۳۴ فروند کشتی برای صید ترال فعال هستند و مجموع صید ترال حدود ۱۶۵هزارتن است.

    خرید تضمینی حمایت نشد، خرید امانی در دستور کار قرار گرفت

    وی در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به این سوال که آیا خرید تضمینی از مزارعی که دچار انباشت محصول شده اند، انجام شده است یا خیر گفت : در حالت عادی عرضه محصولات شیلاتی در کشور متناسب با تقاضای داخل کشور است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما در پایان سال گذشته به علت محدودیت های حمل و نقلی و محدودیت‌های صادراتی با شیوع کرونا دچار مشکلاتی در این زمینه شدیم و محصولات آبزی پروری با انباشت در مزارع مواجه شدند و ضرورت  یک سیاست حمایتی در این زمینه به وجود آمد. این مشکل بیشتر در حوزه پرورش ماهی در دریا بود.

    وی خاطر نشان کرد: به همین منظور و برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان خرید تضمینی ماهی مطرح شد. خرید تضمینی ضوابطی دارد و بایستی تمهیداتی از قبل برای تامین منابع مالی در نظر گرفته شود و همچنین در بودجه سنواتی سال دستگاهی که می‌خواهد آن را خریداری کند و ضرر و زیان فروش آن نیز پیش بینی شود که مورد حمایت ستاد تنظیم بازار قرار نگرفت. علی رغم این که در ابتدا موافقت شد ولی چون در تامین منابع مالی دچار مشکل شدند خرید تضمینی منوط به این شد که تامین منابع مالی صورت بگیرد و فعلاً موافقتی با خرید تضمینی نشده است. اما دستور کار قرار دارد تا منابع مالی آن تأمین می‌شود. پیگیر آن از سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های ذی ربط هستیم.


    خون میرزایی تصریح کرد: در حال حاضر خرید امانی از مزارع پرورش ماهی در دریا که با انباشت تولیدات مواجه شده اند در دستور کارقرارگرفته و موافقت های آن اخذ شده است. شرکت پشتیبانی امور دام نیز این خریدها را انجام می دهد. به موازات آن با هماهنگی هایی که با سازمان تعاون روستایی کشور و شهرداری تهران انجام شده در حال این هستیم بستری برای برای توزیع محصولات شیلاتی را طریق بازارچه ها و غرفی که دراختیار دارند، ایجاد کنیم.

    سرانه مصرف آبزیان در سال گذشته به ۱۳ کیلو و ۳۰۰گرم رسید

    وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه در سال گذشته تولیدات شیلات فراتر از تکلیف برنامه بود گفت: سال گذشته تکلیف داشتیم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصولات شیلاتی تولید کنیم ولی این مقدار به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید. همچنین تکلیف مصرف سرانه ۱۳ کیلوگرم در سال بود که سال گذشته این مقدار به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید. از طرفی تراز تجاری شیلات نیز مثبت شد.

    امسال بیماری لکه سفید میگو مشاهده نشده است

    رئیس سازمان شیلات به وضعیت بیماری لکه سفید میگو اشاره کرد و گفت: سال گذشته از بیماری لکه سفید میگو خسارت دیدیم ولی امسال تا به امروز  که حدود ۱۰۰۰ تن میگو پرورشی صید کردیم موردی مشاهده نشده است و به نظر می رسد سال بی خطری باشد.

    سال گذشته ۳۹هزارتن فانوس ماهی صید شد


    وی همچنین به وضعیت صید ترال فانوس ماهیان نیز اشاره کرد و گفت: کل صید فانوس ماهیان سال گذشته به حدود ۳۹ هزار تن رسید که از این میزان ۳۱هزارتن  صید هدف و ۸ هزار تن صید ضمنی بود. در واقع نسبت صید هدف به صید ضمنی ۸۰ درصد به ۲۰درصد بود.

    این مقام مسئول در سازمان شیلات کشور اضافه کرد: بر روی ناوگان صید و صیادی هنگام ورود به دریا کنترل های صورت می‌گیرد و وقتی آنها به اسکله باز می گردد نیز بر روی آنها نظارت هایی می شود. یگان حفاظت به صورت مستمر آنها را پایش می کند و سامانه کنترل از راه دور سازمان شیلات نیز بر آنها نظارت مستمر دارد. در حقیقت لایه‌های مختلف نظارتی بر روی صید ترال انجام می‌شود.

    تبعه خارجی مجوز صید و صیادی در آب های ایران ندارد

    خون میرزایی با اشاره به اینکه هیچ صیاد چینی در آبهای ایران مجوز فعالیت ندارد، گفت: مجوز صید به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی داده می‌شود و هیچ تبعه خارجی از ما مجوزی دریافت نخواهد کرد. چیزی تحت عنوان فعالیت صیادان چینی نداریم اگر کسی گزارشی از فعالیت صیادان خارجی در صیدگاه های ما دارد به صحت آن شک داریم زیرا نیروهای حفاظتی دریایی به هیچ وجه اجازه تجاوز و بهره‌برداری از صیدگاه ها را به ناوگان های خارجی نمی دهند.

    به گفته وی کشور ما و ناوگان صیادی ما در اقیانوس هند رتبه دوم و در غرب اقیانوس هند رتبه اول صید و صیادی دارد. در آب های بین المللی بین دو کشور ایران و عمان صید فانوس ماهی می‌کنیم و در آب‌های ساحلی عمدتاً صیادان ایرانی هستند.

    وی اضافه کرد: البته ممکن است اشخاصی در قالب شرکت‌های ایرانی به عنوان متخصص و کارمند در یک ناوگان های صید و صیادی  ایرانی فعالیت کنند ولی آنها نیروی کار هستند.

    باید به سمت صید هدفمندتر حرکت کنیم

    وی در پاسخ به سوال که چه برنامه هایی برای صید ماهی در قفس و صید با قلاب دارید، گفت: وقتی صید با تور انجام می شود ماهی  به علت فشار وزنی در مقایسه با صید قلاب که به صورت هدفمند یک ماهی مشخصی با ابزار مشخص صید می‌شود، کیفیت پایین تری دارد. در در روش قلاب صید هدفمند و کیفیت ماهی به دست آمده نیز بیشتر است. تلاشمان این است که صید های ساحلی و صیدهای غیر هدفمند را به سمت صیدهای هدفمند با روش قلاب تن ماهیان و ماهیان درشت  هدایت کنیم. ممکنه است میزان صید بدست آمده کمتر باشد اما ارزش محصول بالاتر خواهد بود.

     خون میرزایی ادامه داد: تجهیزات صید با قلاب گرانتر است اما بایستی با حمایت و فراهم آوردن تهسیلات این تغییر روش را اعمال کنیم.

    تسهیلاتی برای تغییر روش صیادی به صید با قلاب در نظر گرفته شده

    رییس سازمان شیلات تصریح کرد: مشتریان خوبی برای صید با قلاب وجود دارد عمدتاً ژاپنیها و کشورهای آسیای جنوب شرقی خریدار محصولات صید با قلاب هستند. رویکردمان این است که در جزایر جنوبی کشور به سمت صید با قلاب حرکت کنیم. از تغییر روش ناوگان صیادی کشور به صید با قلاب استقبال می کنیم و تسهیلاتی برای آنها نیز در نظر گرفتیم.

    رییس سازمان شیلات کشور به وضعیت تولید خاویار  در کشور اشاره کرد و گفت :در تولید خاویار تکلیف برنامه ایی حدود ۱۰تن بود در حالی که  تولیدما ۱۰.۷تن بود. همچنین چشم انداز این صنعت بسیار امیدوار کننده است.

    وی همچنین به ازادی تعدادی از صیادان در بند دزدان دریایی سومالی در روزهای گذشته و جان باختن دو صیاد دیگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در روزهای گذشته ۲تن دیگر از جامعه صیادی ما به وسیله نیروهای مسلح کشور امارات مورد حمله قرار گرفتند جان باختند. امیدواریم وزارت امور خارجه آن را پیگیری کند که شاهد حوادث ناگوار این چنینی در آینده نباشیم.


    ایسنا

    خبرگزاری : دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *