×
×

جدیدترین توصیه های وزارت بهداشت درباره «کرونا»

  • کد نوشته: 7152
  • ۱۲ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این روزها ویروس کرونا بیش از ۲۰ کشور جهان را درگیر خود کرده و جان تعدادی از مردم این کشورها را گرفته است؛اگرچه مسئولان وزارت بهداشت تأکید دارند که هنوز نمونه ای از ابتلا و ورود این ویروس در کشور مشاهده نشده است اما به کار گیری […]

    جدیدترین توصیه های وزارت بهداشت درباره «کرونا»
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این روزها ویروس کرونا بیش از ۲۰ کشور جهان را درگیر خود کرده و جان تعدادی از مردم این کشورها را گرفته است؛اگرچه مسئولان وزارت بهداشت تأکید دارند که هنوز نمونه ای از ابتلا و ورود این ویروس در کشور مشاهده نشده است اما به کار گیری روش های ساده پیشگیرانه در این خصوص مهمترین اقدام موثر در جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

    حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت درباره «علائم ابتلا به ویروس کرونا»، اظهار داشت: علائم ویروس جدید کرونا همان علائم بیماری سرماخوردگی است.تب، گلودرد، آبریزش بینی، سرفه، سردرد و بدن درد از جمله نشانه های بروز بیماری کروناست.

    وی ادامه داد: ۷۰ درصد افرادی که تا به امروز به ویروس کرونا مبتلا شده اند، حدود پنج روز تا یک هفته بهبود پیدا کرده و می کنند؛ ۳۰ درصد ممکن است دچار علائم شدید سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی و ریه شوند؛ ضمن اینکه ۵ درصد ممکن است به علت شدت بیماری نیاز به بستری در بخش آی سی یو تنفسی داشته باشند.

    رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه کرد: در نهایت از این ۵ درصد نیاز به بستری در بخش آی سی یو تنفسی، ۷۰ درصد افراد پس از درمان ترخیص شده و تنها ممکن است ۳۰ درصد از آنها به دلیل شدت بیماری از بین بروند.

    *میزان خطر کشندگی کرونا از آنفلوآنزا کمتر است

    عرفانی با بیان اینکه میزان بیماری زایی و عوامل کشندگی کرونا به مراتب کمتر از آنفولانزای H1N1 است، گفت: اگر بتوانیم ماهیت آن را بشناسیم و راه های پیشگیری را به کار ببریم، عملاً می‌توانیم از این بیماری جلوگیری کرده و جلوی سرایت آن را بگیریم.

    *کرونا دارو و واکسن مشخصی ندارد

    وی با بیان اینکه کروناویروس داروی اختصاصی نداشته و تا امروز نیز واکسن آن ساخته نشده است، خاطرنشان کرد: کروناویروس خانواده ویروسی است که انواع مختلفی ویروس عضو آن هستند؛ به شکلی که تعداد ۷ ویروس آن در بدن عفونت ایجاد می کند و قابل سرایت هستند، چهار عدد از این تعداد ویروس ها به عنوان علل سرماخوردگی ویروسی به شمار می‌روند.

    رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه کرد: سال ۲۰۰۳ اولین نوع خطرناک خانواده این ویروسی از چین شروع شد که «سارس» نام داشت و ۲۷ کشور را درگیر کرد اما با اقدامات موثر سازمان بهداشت جهانی این بیماری سه ماهه مختومه شد؛ البته میزان شدت بیماری نیز از میزان شدت ویروس جدید کرونا که اکنون در چین است، بیشتر بود.

    عرفانی بیان داشت: دسته دوم خطرناک ویروس در سال ۲۰۱۲ از شبه جزیره عربستان گزارش شد که نوع خاورمیانه ای کرونا ویروس است و از طریق ارتباط افرادی که در تربیت شتر فعالیت داشتند انتقال پیدا کرد و از سایر کشورهای این منطقه مانند عمان، امارات، کویت و قطر مواردی گزارش و منجر به فوت دهها نفر شد.

    وی تصریح کرد: در ایران نیز مواردی از نوع دوم ویروس یا همان ویروس خاورمیانه ای گزارش شد اما با تشخیص به موقع و اقدامات انجام شده توانستیم موارد را شناسایی کرده و از استقرار ویروس جلوگیری کنیم و تا امروز جغرافیای ایران از این ویروس مبراست.

    رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: نوع سوم که همان ویروس جدید کروناست، تاکنون از۲۰ کشور گزارش شده و بالغ بر ۶ هزار نفر را مبتلا و ۱۳۲ نفر نیز از بین رفته اند اما تاکنون موردی از این ویروس در ایران گزارش نشده است.

    *کنترل و رصد همه مرزهای هوایی، جاده ای، زمینی و دریایی

    عرفانی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت در جلوگیری از ورود بیماری کرونا، ابراز داشت: در پایانه‌ها و مبادی مرزی پایگاه های بهداشتی، اقدامات کنترلی لازم را انجام می دهند؛ ضمن اینکه در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به دلیل اینکه پرواز مستقیم از چین داریم نیز اقدامات کنترلی و بیماریابی تا امروز انجام شده و در پروازهای خروجی به چین نیز بحث اطلاع‌رسانی را داشته‌ایم.

    وی با بیان اینکه در سایر مبادی مرزی جاده‌ای، زمینی، ریلی و دریایی که ممکن است موردی وجود داشته باشد، کنترل و مراقبت لازم صورت می گیرد، گفت: ممکن است مسافری از کشوری ثالث وارد ایران شود که مراقبت و بیماریابی همه مسافران مورد توجه و رصد قرار می گیرد تا در صورت شناسایی، اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

    *ابلاغ دستورالعمل مراقبت و کنترل کرونا به دستگاه های مختلف

    رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت یادآور شد: از همان روزهای اول شیوع این بیماری در کشور چین، ما پروتکل و دستورالعمل مراقبت و کنترل این بیماری را آماده کردیم و به سایر وزارتخانه‌ها، ارگانها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد و قرار است آخرین اطلاعات کسب شده در این خصوص نیز در نسخه های دیگر این پروتکل یادشده اعمال شود.

    عرفانی در پاسخ به این پرسش که «مردم چطور می توانند با اقدامات پیشگیرانه از این بیماری مصون باشند؟»، متذکر شد: فصل زمستان است و ابتلا به سرماخوردگی بیشتر روزهای دیگر سال است.البته همه گیری آنفولاآنزا کنترل شد اما مردم می‌توانند با رعایت مسائل بهداشت فردی و ساده از این بیماری جلوگیری کنند.

    وی با اشاره به راهکارهای عملی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری، تاکید کرد: مردم در تماس با سطوح آلوده یا به محض ارتباط با افراد دیگر باید ۱۵ تا ۳۰ ثانیه دست خود را با آب و صابون بشویند یا با محلول ضد عفونی کننده و الکل دار که در همه جا قابل دسترسی است، ضدعفونی کنند.

    رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: اگر فردی سرماخوردگی داشت، حداقل در دوره واگیر آن از ارتباط با دیگران و روبوسی کردن خودداری کند، از ماسک استفاده کرده یا اگر ماسک نبود از دستمال استفاده کند و سپس آن را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در سطل زباله بیندازد. اگر موارد یاد شده وجود نداشت، فرد می تواند از قسمت داخلی آرنج یا آستر داخلی خود هنگام عطسه کردن استفاده کرده تا از انتشار این ویروس به دیگران جلوگیری کند.

    عرفانی با بیان اینکه ممکن است علائم سرماخوردگی با ویروس کرونا یکی باشد، اظهار داشت: آنچه در ابتلا به ویروس کرونا مهم است این است که فرد در دو هفته گذشته کجا بوده، با چه کسی و برای چه مدتی در تماس بوده است؛ در نتیجه سه شاخص مکان،فرد و زمان در این خصوص بسیار مهم است.

    وی بیان داشت: برای نمونه اگر فردی از دو هفته پیش تاکنون به چین سفر کرده و مراوداتی با افراد چینی داشته و دچار علائمی است، باید به این شاخص ها توجه کند اما جای نگرانی وجود ندارد و می تواند در صورت وجود علائم به نزدیکترین مرکز بهداشتی مراجعه کرده، معاینه شده و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.

    رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت تأکید کرد: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده است.

    سلامت نیوز

    سرویس خبری: علمی و تغذیه

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *