×
×

خواص خاص «خرما»

  • کد نوشته: 6955
  • ۱ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، خرما یا رطب میوه‌ای شیرین و خوشمزه است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، همواره مورد توجه مردم قرار دارد. این میوه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می‌یابد. عده‌ای خاستگاه آن را هندوستان می‌دانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به […]

    خواص خاص «خرما»
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، خرما یا رطب میوه‌ای شیرین و خوشمزه است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، همواره مورد توجه مردم قرار دارد. این میوه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می‌یابد. عده‌ای خاستگاه آن را هندوستان می‌دانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی‌‌گردد.
    گفته می‌شود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد. این میوه سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است. همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارند.


    ایران کشوری است که در جنوب و جنوب شرق آن خرما به خوبی عمل می‌آید و می‌توان‌گفت جز کشورهایی است که بهترین خرما را دارد.
    طبیعت خرما گرم و تر است؛ خرما غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین K، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و فیبر است.
    ظاهر خرما بسیار مهم است؛ یعنی عدم وجود سوختگی، کرم خوردگی و شکرک زدن از ویژگی‌های خرمای خوب و تازه است. این میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده همچنین برای شنوایی، بینایی، درد کمر، درد مفاصل، درمان سینه و ریه مفید است.
    خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می‌کند و نیروی عمومی بدن را افزایش می‌دهد؛ همچنین به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه نیز می‌شود.


    با اینکه شکرک زدن بر طعم خرما تأثیری ندارد اما بافت و ظاهر آن را تغییر می‌دهد؛ در نتیجه برای جلوگیری از شکرک زدن، باید خرما را در درجه حرارت مناسب نگهداری کرد. خرماهای تازه می‌تواند کمی چین و چروک دار باشند، اما آنها نباید لمسی سخت و یا به همراه کریستال شکر در پوست خود داشته باشند.
    حدود ۲۱ نوع خرما در مناطق مختلف ایران پرورش داده می‌شود و در کشورهای ایران، پاکستان، عراق، عربستان، کشورهای شمال آفریقا و ایالات متحده آمریکا کشت می‌شود.


    *انواع خرما:
    پیارم،شاهانی،مضافتی،زاهدی،کبکاب،ربی،برهی،خاصونی،شکر،گنتار،استعمران،آل مهتری،خاصویی،مرداسنگ،عجوه،انبارا،صفوی،ساغای،خدری،مدژول،خلاص و خرمای پیار؛ از جمله انواع خرما در ایران است.


    *طریقه مصرف خرما
    میوه نرسیده خرما را خرما خارک یا خرک می‌نامند و خرمای رسیده به دو صورت خرما تازه و خرما خشک یافت می‌شود. ارزش غذایی خرما در ۱۰۰ گرم آن شامل ۲۸۲ کالری است؛ به این ترتیب که دارای ۶۳ گرم قند، ۰.۴ چربی،‌ ۷۵ گرم کربوهیدرات، ۲.۵ گرم پروتئین و ۸ گرم فیبر است.


    جوان سازی پوست صورت
    میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود؛ همچنین هسته خرما دارای فیتوهورمون‌هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کنند.

    سلامت نیوز

    سرویس خبری: علمی و تغذیه

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *