×
×

دامداران توان صادرات ندارند/ هنوز شیوه‌نامه جدید ابلاغ نشده است/ صنعت دامداری در شرایط رکود قرار دارد

  • کد نوشته: 473072
  • ۲۹ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که صادرات دام چه تاثیری بر بازار داخلی می‌گذارد، گفت: مصوبه صادرات دام زنده از تاریخ ۱۷ تیر یعنی در دوره ریاست جمهوری پیشین صادر شد؛ اما در آن دولت این مصوبه مسکوت ماند. دولت جدید با رویکرد حمایت از تولیدکننده داخلی […]

    دامداران توان صادرات ندارند/ هنوز شیوه‌نامه جدید ابلاغ نشده است/ صنعت دامداری در شرایط رکود قرار دارد
  • منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که صادرات دام چه تاثیری بر بازار داخلی می‌گذارد، گفت: مصوبه صادرات دام زنده از تاریخ ۱۷ تیر یعنی در دوره ریاست جمهوری پیشین صادر شد؛ اما در آن دولت این مصوبه مسکوت ماند. دولت جدید با رویکرد حمایت از تولیدکننده داخلی ابلاغیه‌ جدیدی برای صادرات دام صادر کرد.

    این فعال اقتصادی با اشاره به تفاوت ابلاغیه صادرات دام، خاطر نشان کرد: در ابلاغیه جدید مسئولیت و مدیریت صادرات دام به سازمان پشتیبانی امور دام واگذار شده است.

    وی با اشاره به عملیاتی نشدن ابلاغیه از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، بیان کرد: این شرکت تا به امروز شیوه‌نامه اجرایی شدن این ابلاغیه را اعلام نکرده است.  

    پوریان تصریح کرد: این نکته را در نظر بگیرید که پروسه خرید دام تا بازار طولانی است بنابراین دام در مراحلی چون نگهداری، کشتار، تکه‌بندی، حمل و نقل و جابه‌جایی قیمت جدیدی به خود می‌گیرد.  از دامدار هر کیلو بره نر پرواری کیلویی ۵۵ هزار تومان خریداری می‌شود که با احتساب هزینه‌های پنهان و پروار دام این قیمت برای دامدار نمی‌صرفد.

    به گفته وی، حذف انگیزه اقتصادی در تولید به معنی توقف در روند تولید است.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه بخش پرواری در سال ۹۲ رشد قابل توجهی کرد، افزود: همانطور که از نام آن مشخص است دام‌های پای پروار از سوی روستاییان وع شایر خریداری و با افزایش ضریب گوشتی آن را در بازار عرضه می‌کردند اما هم‌اکنون بخش پرواری کشور در حال متضرر شدن است.

    رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور، در پاسخ به این پرسش که صادرات دام چه تاثیراتی در بازار داخلی ایجاد می‌کند، افزود: صنعت دامداری کشور در شرایط رکود قرار دارد، از این‌رو باید تلاش کنیم که این رکود شکسته شود. بدون تردید صادرات دام تاثیر روانی بر بازار می‌گذارد که بعد از مدتی عادی خواهد شد اما باید بر این نکته تاکید کنم که صادرات خللی در بازار داخلی ایجاد نمی‌کند و با کمبود دام مواجه نخواهیم شد.

    وی با بیان اینکه هم‌اکنون به شکل‌های مختلف از جمله قاچاق دام از کشور خارج می‌شود، افزود: صادرات نباید در بخش دام متوقف شود ما در کشور مازاد گوشت داریم و نسبت عرضه به تقاضا بالاتر است.

    پوریان تصریح کرد: چگونگی بازگشت ارز و هزینه بالای قرنطینه دام ازجمله مشکلات پیشرو برای صادرکنندگان دام است. در ازای صادرات یک کیلو گوشت می‌توان یک کیلو وارد کرد تا اینگونه تعادل بازار حفظ شود البته با بالا رفتن نرخ ارز دیگر واردات گوشت توجیه ‌پذیر نیست. در هر روی راه‌های زیادی پیشروی سازمان پشتیبانی امور دام وجود دارد تا تعادل بازار داخلی را حفظ کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *