×
×

دولت باید زمینه صادرات یا جبران خسارت واحدهای مرغداری را فراهم کند

  • کد نوشته: 7698
  • ۳۰ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در واکنش نسبت به انتشار تصاویر معدوم کردن جوجه‌های یک روزه با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود گفت: دولت باید به این موضوع ورود کند و در کوتاه مدت زمینه صادرات  یا جبران خسارت واحدهای فعال در صنعت مرغداری کشور را فراهم کند. منتخب مردم […]

    دولت باید زمینه صادرات یا جبران خسارت واحدهای مرغداری را فراهم کند
  • روح الله ایزدخواه منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در واکنش نسبت به انتشار تصاویر معدوم کردن جوجه‌های یک روزه با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود گفت: دولت باید به این موضوع ورود کند و در کوتاه مدت زمینه صادرات  یا جبران خسارت واحدهای فعال در صنعت مرغداری کشور را فراهم کند.

    منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: معدوم کردن این جوجه ها بخاطر این نیست که بعدا مرغ یا جوجه گران شود، بلکه بخاطر ناتوانی مرغداری‌ها در خرید جوجه یک روزه برای جوجه ریزی است. چرا که مرغداری‌ها برای ایام عید و همچنین ایام شادی ماه‌های رجب و شعبان  با ظرفیت کامل جوجه پرورش داده بودند، اما به مشکل کرونا برخورد کردند.

    ایزدخواه اضافه کرد: کرونا باعث شد تا مرغ‌ها روی دست مرغداری‌ها بماند و بخاطر افت قیمت هزینه‌های مصرف شده نیز بر نگردد، در نتیجه مرغداری‌ها نتوانستند دوباره جوجه ریزی کنند و واحدهای تولید جوجه نیز راهی جز معدوم کردن جوجه‌ها به ذهنشان نرسیده است.

    *سهم بری عادلانه در صنعت مرغداری رعایت نشده است

    وی خاطر نشان کرد: صنعت مرغداری در کشور در طی این سال‌ها رشد کمی خوبی داشته، اما سهم بری عادلانه عوامل در آن رعایت نشده است. یعنی در حلقه‌هایی از این زنجیره مثل مرغداری‌ها و تولید جوجه شاهد تکثر بالای تولید کنندگان هستیم، اما در حلقه‌هایی مثل کشتارگاه شبه انحصاراتی وجود دارد.

    منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: شبه انحصارات در صنعت مرغداری باعث شده تا کشتارگاه‌ها مرتب سود کسب کنند و مرغدارها نیز دائما ضرر و امروز هم که شرایط بحرانی است باز هم مرغداری‌ها دچار آسیب می‌شوند.

    ایزدخواه افزود: دولت علاوه بر اقدامات کوتاه مدت در میان مدت باید به سمت عادلانه کردن ساختار صنعت مرغداری حرکت کند. چرا که الان استانی هست که ۳۰۰ واحد مرغداری دارد، اما به ازای همه مرغداری‌ها فقط یک کشتارگاه دارد و در این شرایط معلوم است که آن کشتارگاه واحدهای مرغداری را استثمار می‌کند. برای این که مرغداری‌ها و حلقه های قبلی و بعدی آن سر پا بمانند باید ساختار متوازن گردد و مافیا و واسطه گری‌های اضافه ای که برای تامین دان مرغ وجود دارد رفع شود.

    *به جای معدوم سازی جوجه‌ها می‌توان آن‌ها را خیرات کرد

    منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر نقش دولت برای حل این مسئله گفت: علاوه بر وظایفی که دولت بر عهده دارد باید به افرادی که اقدام به معدوم سازی جوجه‌های یک روزه می‌کنند نیز گفت که روش معدوم سازی، روش درستی نیست، مثلا می‌توان این جوجه های یک روزه را خیرات کرد.

    ایزدخواه اضافه کرد: وقتی یک گنجشک به ماشین شهید چمران در زمان جنگ برخورد کرد، او پای گنجشک را پانسمان کرد و پس از اطمینان از سلامت گنجشک به راه خود ادامه داد و این خاطره می تواند الگوی امروز ما قرار گیرد.

    وی در پایان گفت: معدوم کردن جوجه‌ها روش صحیحی نیست و همه باید مراقبت کنند تا اتفاق‌هایی که در اقتصاد لیبرالی امریکا می‌افتد که مثلا برای کنترل قیمت گندم، آن را به دریا می‌ریزند در ایران رخ ندهد.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری: اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *