×
×

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی : افغانستان با زعفران ایرانی اسپانیا می شود

  • کد نوشته: 4663
  • ۴ اردیبهشت ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • ایران سهم ۹۶ درصدی تولید زعفران جهان را به خود اختصاص دارد و در ۱۲۰ هزار هکتار زعفران کشت می شود؛ استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان قطب اصلی تولید زعفران شناخته می شود البته در ۲۰ استان دیگر نیز زعفران کشت می شود، سالانه ۴۰۰ هزار کیلوگرم زعفران خشک تولید می […]

    رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی : افغانستان با زعفران ایرانی اسپانیا می شود
  • ایران سهم ۹۶ درصدی تولید زعفران جهان را به خود اختصاص دارد و در ۱۲۰ هزار هکتار زعفران کشت می شود؛ استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان قطب اصلی تولید زعفران شناخته می شود البته در ۲۰ استان دیگر نیز زعفران کشت می شود، سالانه ۴۰۰ هزار کیلوگرم زعفران خشک تولید می شود و سالانه حدود ۲۵۰ تن صادرات رسمی زعفران کشورمان است، بیشتر زعفران ایران به کشورهای اسپانیا، امارت و چین صادر می شود، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی یک از مشکلات صادرات زعفران را خام فروشی آن می داند چرا که باعث می شود از اشتغال زایی بیشتر جلوگیری کند و میزان تقلب به ویژه تغییر کیفیت آن را افزایش دهد. همچنین سال گذشته ۲۰ تن زعفران به افغانستان صادر شده است و با زعفران ایرانی کم کم دارد به یک برنر در دنیا تبدیل می شود.

    علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: زعفران جز محصولات اصلی صادراتی به شمار می رود؛ با توجه به نیاز کمی که به آب دارد بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر اشتغال زایی دارد.

    تولید سالانه ۴۰۰ هزار کیلوگرم زعفران خشک

    وی افزود: ایران خواستگاه زعفران در جهان است و این محصول از کشورمان به سایر کشورها می رود به این دلیل مسئولیت ما در مورد زعفران بسیار بالاست، سالانه ۴۰۰ هزار کیلوگرم زعفران خشک تولید می شود البته پیش بینی می شود در سال های آینده با توجه به بارندگی های اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم. در حقیقت ایران سهم ۹۶ درصدی از تولید جهانی زعفران را به عهده دارد.

    پیش بینی ۱۲۰ هزار هکتاری کشت زعفران در کشور

    شریعتی مقدم تصریح کرد: پیش بینی می شود ۱۲۰ هزار هکتار کشت زعفران در سال جدید داشته باشیم؛ هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد به کشت آن افزوده می شود، به ازای هر هکتار که کشت زعفران کم می شود حدود سه تا چهار هکتار کشت زعفران اضافه می شود.
    عضو شورای ملی زعفران در ادامه افزود: خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان قطب های اصلی تولید زعفران کشور به شمار می آید البته کشت زعفران در ۲۰ استان دیگر هم انجام می شود.
    وی اظهار کرد: هم اکنون ۵۰ شرکت به شکل اصولی مهر استاندارد برای صادرات زعفران گرفتند، ظرفیت این شرکت ها برای صادرات متفاوت بوده از ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم تا ۲۰ تا ۲۵ تن است؛ طی سال های اخیر بر اساس آمار گمرک بیش از ۱۵۰ شرکت به شکل غیر تخصصی در زمینه صادرات زعفران فعال هستند.
    شریعتی مقدم درباره مشکلات صادرات زعفران گفت: مشکل جدی که در سال ۹۷ داشتیم این بود که تعدادی از صادرکنندگان واقعی خودشان نتوانستند صادرات انجام دهند و شرکت های دیگر با کارت های یک بار مصرف بیشتر صادرات زعفران را انجام دادند و هزینه صادارت آنها کمتر بود. به طوری که به ازای هر دلار ۳۰۰ تا ۵۰۰ ریال هزینه گمرکی پرداخت می کردند در حالی که صادر کننده اصلی اگر بخواهد با کارت خود صادرات انجام دهد یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان تفاوت آن است.
    وی افزود: کارت های یک بار مصرف و اختلاف ارز نیمایی با بازار آزاد باعث شده تا ۱۰ ها میلیون دلار زعفران توسط این کارت ها صادر شود و ارز آن به چرخه اقتصاد کشور باز نگردد.
    رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر ما این است که زعفران کشور به شکل ماده خام به سایر کشورها صادر می شود در حالی که بیش از یک هزار تن ظرفیت بسته بندی ایجاد کردیم و کیفیت آن ارتقاء پیدا کرده است.
    وی درباره مشکلات صادرات خام زعفران گفت: خام فروشی زعفران باعث می شود تا ارزش افزوده به داخل کشور باز نگردد؛ از اشتغال زایی که از بسته بندی و صنایع جنبی آن ایجاد می شود جلوگیری کند، در حقیقت زمانی که در داخل ایران بسته بندی می شود چون بسته بندی های آن کوچک است امکان تقلب و تغییر کیفیت آن کمتر می شود. اگر خام صادر شود شرکت هایی که زعفران را با کیفیت بالا بسته بندی می کنند رقابت شان سخت تر می شود.

    صادرات ۲۰ تنی زعفران به افغانستان

    شریعتی مقدم تصریح کرد: بازارهای هدف صادرات زعفران ایران به سه کشور اسپانیا، امارات و چین است البته به ۴۵ کشور دیگر نیز صادرات انجام می شود. سال گذشته بخش زیادی از زعفران کشورمان حدود ۲۰ تن به افغانستان صادر شده است؛ با توجه به اینکه این کشور به اندازه کافی زعفران ندارد و تعرفه ترجیهی به تمام کشورهای اروپایی، هند و چین دارد زعفران ایران را به شکل خام خریداری و به اسم کشور خود به سایر کشورها صادر می کند و کم کم تبدیل به یک برند در جهان می شود.
    عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۵۰ تن زعفران به شکل رسمی صادر شده است و حدود ۲۵۰ میلیون دلار سالانه برای کشور ارز آوری دارد. نقدپذیری زعفران بالا بوده و به سرعت به پول تبدیل می شود و به نفع کشاورزان است.
    مرضیه امیری
    اگروفودنیوز
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *