×
×

رشد غیرمنطقی قیمت زعفران به نفع بازار نیست

  • کد نوشته: 8725
  • ۲۶ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • سید احسان مصطفوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: اظهار نظر معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد قیمت زعفران موجب افزایش قیمت این محصول شده این در حالی است که قیمت زعفران باید براساس واقعیت های موجود بازار یعنی شرایط صادرات، نزدیکی به فصل برداشت و موجودی انبار سازمان تعاون روستایی، منطقی باشد تا هم […]

    رشد غیرمنطقی قیمت زعفران به نفع بازار نیست
  • سید احسان مصطفوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: اظهار نظر معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد قیمت زعفران موجب افزایش قیمت این محصول شده این در حالی است که قیمت زعفران باید براساس واقعیت های موجود بازار یعنی شرایط صادرات، نزدیکی به فصل برداشت و موجودی انبار سازمان تعاون روستایی، منطقی باشد تا هم کشاورز، هم واسطه گر، هم مصرف کننده و هم صادرکننده منتفع شوند.

    این تولید کننده زعفران گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه نقدینگی در دست مردم وجود دارد، امکان خرید و فروش زعفران فراهم بوده و در همین چند روز قیمت نیز افزایش یافته است؛ این موضوع در شرایطی بوده که بهتر است برنامه ریزی بلند مدتی از سوی وزارت کشاورزی صورت بگیرد تا به جای تبلیغ رشد قیمت، فرهنگ مصرف افزایش یابد.

    وی افزود: همچنین با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت و ذخیره زعفران در انبارهای تعاونی روستایی باید موجودی داخل انبارها خارج شود تا قیمت محصول متعادل شود؛ در غیر این صورت در ابتدای فصل قیمت محصول به شدت کاهش می یابد لذا باید موجودی انبارها خارج و صادر شود.

    وی با بیان اینکه زعفران یک کالای مبادلاتی است، تصریح کرد: اگر این محصول در کشور با نرخ موجود دست مردم توزیع شود قیمت زعفران در ابتدای فصل کاهش نمی یابد و کشاورز نیز دچار زیان نمی شود لذا در حال حاضر باید سیاستی اتخاذ شود تا زعفران از انبارها خارج شود.

    مصطفوی با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر به دنبال این است که بدهی خود را به کشاورزان پرداخت کند، تصریح کرد: اظهار نظر معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت زعفران موجب افزایش قیمت این محصول شد لذا وی در مصاحبه اصلاحی دیگری عنوان کرد که منظور واقعی شدن قیمت زعفران بوده است، زیرا در غیر اینصورت و با افزایش شدید قیمت زعفران، مدیریت این محصول از دست کشور خارج شده و تمایل کشورهایی همچون افغانستان به کاشت محصول افزایش می یابد.

    مصطفوی تاکید کرد: لذا گران شدن قیمت زعفران باعث می شود تا کشورهای رقیب، بازار محصول را از دست ایران خارج کرده و مدیریت این محصول را در دست بگیرند. از این رو باید با قیمت ها واقعی سروکار داشته باشیم تا کل فعالان در زنجیره تولید و مصرف زعفران از جمله کشاورز، واسطه گر، مصرف کننده و صادرکننده از روند منطقی قیمت ها منتفع شوند.

    وی در پایان با بیان اینکه پیش بینی قیمت زعفران دشوار است و به عوامل متعدد سیاسی و اقتصادی بستگی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت محصول در نوسان بوده و روندی صعودی دارد اما پیش بینی می‌شود، با از سر گرفتن صادرات و بازگشایی تالارها و رستوران ها، مصرف این محصول در کشور افزایش یافته و قیمت تا ابتدای فصل برداشت منطقی و متعادل شود.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *