×
×

رفع ممنوعیت صادرات فلفل و سیب درختی ایران به روسیه تا یک ماه آینده

  • کد نوشته: 477162
  • ۲۹ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «شاهپور علائی مقدم» روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران که در محل بوستان گفت‌وگو برگزار شد، افزود: اکنون همه محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر می‌شود و این ممنوعیت تنها برای دو قلم فلفل دلمه‌ای و […]

    رفع ممنوعیت صادرات فلفل و سیب درختی ایران به روسیه تا یک ماه آینده
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، «شاهپور علائی مقدم» روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران که در محل بوستان گفت‌وگو برگزار شد، افزود: اکنون همه محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر می‌شود و این ممنوعیت تنها برای دو قلم فلفل دلمه‌ای و سیب درختی اعمال شده بود.

    رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: اداره حفظ نباتات و نظارت بر مواد گیاهی و دامی و سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان کشور روسیه با توجه به تغییر پروتکلی که انجام شده است، قرار بود ظرف مدت ۲۰ روزی که آنها در تعطیلات ژانویه به سرمی بردند اطلاعات بسترهای تولید، تولیدکنندگان را به ویژه در بحث گلخانه ها مبادله کنند که همه اطلاعات تولید را در اختیار آنها بگذاریم.

    وی اضافه کرد: ۲۵ روز پیش یک هیات ایرانی سفری به روسیه داشت و قرار شد بعد از تعطیلات ژانویه از گلخانه ها و بسترهای تولید ما بازدید کنند که فهرستی را در این خصوص ارایه دادیم.

    علائی مقدم تصریح کرد: امروز جلسه ای با سرویس فدارل و رییس اداره حفظ نباتات روسیه داشتیم و توافق براین شد که بلافاصله در اولین فرصت از بسترهای تولید ما بازدید کنند و پس از این بازدید تمامی ممنوعیت هایی که به دلیل شرایط قرنطینه ای و تغییر پروتکل های آن کشور بود، برداشته شود.

    امضای ۲ تفاهم نامه با روسیه در حوزه آفتکش ها و اطلاعات قرنطینه ای

    وی  اضافه کرد: در سفر پیش روی رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی کشورمان به روسیه ما دو تفاهم نامه با روسیه خواهیم داشت که یکی نحوه مدیریت و استفاده از آفتکش ها و دیگری بحث تبادل اطلاعات قرنطینه ای بین دو کشور است.

    رییس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: امروز متن دو تفاهم نامه نهایی شد و سفر رییس جمهوری و دیداری که با پوتین خواهند داشت با امضای وزرای کشاورزی دو  کشور نهایی می شود.

    افزایش ۱۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی نسبت به ماه گذشته

    علائی مقدم گفت: اکنون مشکلی برای صادرات محصولات کشاورزی خود به کشورهای دیگر نداریم. ما در دی ماه نسبت به آذرماه ۱۲ هزار تن افزایش صادرات داشتیم.

    رییس سازمان حفظ نباتات کشورافزود: پس از بازدید سردخانه های ما برای سیب درختی و در بحث فلفل دلمه ای بازدید از گلخانه های ما مشکل برطرف خواهد شد.

    علائی مقدم خاطرنشان کرد: این فاصله به دلیل تعطیلات ژانویه بوده است امیدواریم بازدید تا ۱۰ روز آینده انجام شود و تصمیم گیری نهایی اعلام می شود.

    وی اظهارداشت: به نظر می رسد تا یک ماه آینده ممنوعیت صادرات به روسیه برطرف شود.

    معدوم سازی فلفل دلمه ای در جمهوری آذربایجان تکذیب شد

    رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره انتشار اخبار جدیدی مبنی بر معدوم سازی فلفل دلمه ای در جمهوری آذربایجان در فضای مجازی گفت: معدوم سازی و برگشت محصولات تابع پروتکل هایی است. همان گونه که صادرات محصول به قرنطینه نیاز دارد برگشت آن نیز به قرنطینه نیاز دارد.

    وی افزود: با نامه ای که ما دیروز به قرنطینه استان های پایانه صادراتی‌مان نوشتیم هیچ‌گونه برگشت محصول از کشور آذربایجان نداشتیم و در بحث امحا نیز با سازمان حفظ نباتات آذربایجان مشخص شد، هیچ‌گونه گزارشی نداشته اند.

    این مقام مسوول افزود: اطلاعات و گزارش های موجود نشان می دهد که فلفل دلمه ای ایران نه تنها ویروسی نبوده بلکه معدوم هم نشده است.

    به گزارش ایرنا، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با شعار «رونق کشاورزی، توسعه پایدار» از امروز بیست و هشتم دی ماه آغاز و تا یکم بهمن ماه به مدت چهار روز در محل نمایشگاه های بوستان گفتگو برگزار می شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *