×
×

ریشه کن شدن ۵ بیماری دام‌ تا ۲ سال آینده

  • کد نوشته: 479886
  • ۸ شهریور ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، سید محمدآقامیری رئیس سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی در نظر دارد که طی برنامه ای حداقل ۵ بیماری را در دام همچون آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و بروسلوز ریشه کن کند، اما زودتر از ۲ سال این امر‌ امکان پذیر […]

    ریشه کن شدن ۵ بیماری دام‌ تا ۲ سال آینده
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، سید محمدآقامیری رئیس سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی در نظر دارد که طی برنامه ای حداقل ۵ بیماری را در دام همچون آبله، تب برفکی، شاربن، هاری و بروسلوز ریشه کن کند، اما زودتر از ۲ سال این امر‌ امکان پذیر نیست.

    به گفته او، ریشه کنی این ۵ بیماری مزایای بسیاری درحوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خواهد داشت و به دنیا ثابت خواهیم کرد که شرایط تحریم نمی تواند مانع باشد.

    آقامیری می گوید: تلاش ما در سازمان دامپزشکی بر آن است که از تولید حمایت کنیم چرا که خط قرمز ما سلامت مردم است و آحاد جامعه بدانند که سازمان دامپزشکی کشور تحت هیچ شرایطی اجازه واردات محصول آلوده را نمی دهد.

    رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به شرایطی که پیش رو داریم، به زودی جشن خودکفایی ریشه کنی ۵ بیماری برگزاری می شود.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود ۶۰۰ میلیون دوز واکسن در بخش دام مورد نیاز است که ۹۱ درصد نیاز کشور در داخل تامین و حدود ۵۰ میلیون دوز وارد می شود.

    بنابر گفته آقامیری، سالانه ۱۰.۵ میلیارد دوز واکسن در بخش طیور مورد نیاز است که ۳.۵ میلیارد در داخل کشور تولید و ۷ میلیارد وارد می شود.

    رئیس سازمان دامپزشکی می گوید: ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در حوزه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیاز داریم که از این میزان حدود ۶۰ میلیون دوز در داخل کشور تولید می شود که با تولید ۶۰ میلیون دوز دیگر در داخل، از خروج ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارز از کشور جلوگیری‌ می شود.

    به گفته او، ترخیص نهاده دامی طی بازه زمانی ۲ تا ۳ ماه انجام می‌شد که اکنون به پنج روز رسیده است و اگر مدیری از این تاریخ عدول کند با آن برخورد قاطع خواهیم کرد.

    این مقام مسئول گفت: گرچه برخی افراد اذعان می کنند که دامپزشکی سازمان متولی قیمت گذاری نیست، اما اگر بدانیم شخصی ۵ برابر قیمت یک دارو را در کشور عرضه می‌کند پس از ورود به بازار قیمت را متعادل خواهیم کرد چرا که با افزایش قیمت دارو دامدار و تولید کنندگان از دارو استفاده نمی‌کنند.

    آقامیری می‌گوید: سازمان مذاکره با ۴۵ کشور را مد نظر قرار داده است و همواره هدفمان این است که برای تولیدکنندگان بازار ایجاد کنیم، بدین‌منظور رایزنی‌های ابتدایی برای تصاحب بخشی از بازار کشورهای آفریقایی را انجام دادیم و مسیر صادرات طیور به عراق بعد ۶ سال مجدد باز شد.

    بنابر گفته رئیس سازمان دامپزشکی، مجوز صادرات میگو به اتحادیه اروپا را اخذ کردیم و صادرات ماهیان گرم آبی و سردآبی را دریافت کردیم.

    به گفته او، با توجه به آنکه دام‌عشایر کوچ رو هستند، لذا به منظور کنترل بیماری دام ها ۱۰۰ درصد دام عشایر واکسینه شدند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *