×
×

زیان مرغداران از ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان فراتر رفت

  • کد نوشته: 8241
  • ۲۳ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۶ هزار و ۸۰۰ تا ۷ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار تا ۱۰ […]

    زیان مرغداران از ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان فراتر رفت
  • برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۶ هزار و ۸۰۰ تا ۷ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، ضمن آنکه در برخی استان‌ها مرغ زنده با نرخ ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

    وی با اشاره به اینکه مرغداران همچنان در حاشیه زیان هستند، افزود: با توجه به مازاد تولید، مرغداران طی ماه‌های اخیر بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان متضرر شدند و پیش بینی می‌شود که این زیان تا پایان خرداد همچنان ادامه یابد.

    چهارآیین با بیان اینکه زیان مرغداران ارتباطی به شیوع ویروس کرونا ندارد، گفت: اگر شرکت پشتیبانی امور دام وارد میدان شود و روزانه ۲ هزار تن مرغ به طور مستقیم از مرغداران خریداری کند، قیمت به نرخ واقعی خود می‌رسد.

    این کارشناس صنعت طیور ادامه داد: با توجه به افزایش حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی و در برخی موارد ۴۰ درصدی نهاده‌های تولید و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی مولفه‌های تولید، قیمت کنونی مرغ قابل قبول نیست، این در حالی است که ستاد تنظیم بازار بر قیمت‌های فعلی همچنان اصرار دارد.

    به گفته وی، با وجود افزایش هزینه‌های تولید اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار اقدام به اصلاح قیمت مصوب مرغ نکنند و همچنان بر نرخ‌های فعلی اصرار ورزند، در مرداد امسال با بحران وحشتناکی روبرو می‌شویم.

    عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از نوسان قیمت نهاده‌های دامی در بازار بیان کرد: قیمت کنونی هر کیلو ذرت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار تومان است.

    وی ادامه داد: اگر ذرت و کنجاله سویا به میزان کافی در سامانه بازارگاه تامین می‌شد، دیگر شاهد التهاب قیمت در بازار نبودیم.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبود نهاده دامی صحت ندارد، بیان کرد: اگرچه نهاده با نرخ مصوب وجود ندارد، اما در بازار سیاه به هر میزانی که تولیدکنندگان بخواهند، موجود است.

    چهار آیین با بیان اینکه ۱۷ میلیون تن نهاده دامی در واحد‌های مرغداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ۷۰ درصد این میزان در واحد‌های طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    وی در پایان قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۱ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود تورم بالا و شرایط تحریم اگر بخواهیم صنعت روی پای خود بایستد، هر چه سریع‌تر قیمت‌های جدید باید ابلاغ شود در غیر این صورت بحران غیر قابل کنترل است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : دام ،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *