×
×

سازمان برنامه و بودجه گزارش داد

  • کد نوشته: 4088
  • ۱۹ دی ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سالانه حدود ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در فرآیند تولید از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده از بین می‌رود. حجم این مواد غذایی به اندازه‌ای است که اگر مانع از آن بشویم خودکفایی ایران در همه محصولات کشاورزی رقم خواهد خورد. دولت با آگاهی از این مسأله مهم و […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سالانه حدود ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در فرآیند تولید از مزرعه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده از بین می‌رود. حجم این مواد غذایی به اندازه‌ای است که اگر مانع از آن بشویم خودکفایی ایران در همه محصولات کشاورزی رقم خواهد خورد. دولت با آگاهی از این مسأله مهم و حیاتی در برنامه ششم توسعه تأکید کرده که وزارت جهاد کشاورزی جلوی این ضایعات و فساد را بگیرد.

    سازمان برنامه و بودجه گزارشی از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در عمل به ماده ۶۰ این برنامه که همان مقابله با فساد محصولات کشاورزی و غذایی است اشاره کرده که وزارت جهاد پرسش‌نامه‌های میزان ضایعات محصولات کشاورزی را تهیه و به مدیران صنایع کشاورزی سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ارسال کرده است. ضمن اینکه جلسات مقدماتی اجرای طرح آمایش صنایع تبدیلی و تکمیلی با مؤسسات تحقیقات فنی و مهندسی و تدوین اولیه ارزش بهبود و بهینه‌سازی ساختار مزارع و باغات با هدف کاهش ضایعات که در ۵ استان به صورت پایلوت و در ارتباط با ۵ محصول سیب درختی، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پرتقال طراحی شده که در صورت تأمین اعتبار پیاده‌سازی می‌شود.

    همچنین در گزارش سازمان برنامه و بودجه در خصوص اجرای بند «ز» ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسط وزارت جهاد در ارتباط با حمایت از توسعه ظرفیت صادراتی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مانند کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان و صنایع بسته‌بندی محصولات کشاورزی به اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی اشاره شده است.

    در گزارش سازمان برنامه و بودجه آمده وزارت جهاد کشاورزی شناسایی واحدهای دارای محصول صادراتی، اطلاع‌رسانی و پیگیری اعطای تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی، اعطای ۴۴۸۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌ها را انجام داده است.

    همچنین وزارت جهاد کشاروزی پیگیری تأمین منابع مالی و تسهیلات جهت بازسازی و نوسازی ۴۱۶ واحد فرسوده صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در جهت افزایش بهره‌وری واحدها و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی در راستای توسعه صادرات را عملی کرده است.

     ایجاد واحدهای صنایع جدید کشاورزی با رویکرد توسعه محصولات صادراتی که نهایتاً منجر به صادرات فرآورده‌های غذایی و محصولات کشاورزی فرآوری شده به میزان ۴۵۰۴ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ شده،  هم از دیگر اقدامات وزیر جهاد بوده است.

    سازمان برنامه و بودجه همچنین تأکید کرده است که وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای اهداف کمی راهبرد توسعه صنایع کشاورزی و زنجیره‌های عرضه بند «ز» ماده ۳۱ قانون برنامه ششم اقداماتی نظیر حمایت از توسعه ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به میزان ۴۴۰۰ هزار تن انجام داده که در مقایسه با ۱۹۷۲ هزار تنی مصوب برنامه ۲۰۱.۴۷ درصد هدف برنامه را محقق کرده است.

    وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ حمایت از تعداد واحدهای بازسازی و نوسازی شده صنایع کشاورزی به تعداد ۴۱۶ واحد انجام داده که در مقایسه با تعداد ۱۷۰ واحد مصوب سال ۹۶ به میزان ۲۴۴.۷۰ درصد هدف برنامه را پوشش داده است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *