×
×

سرنوشت صنعت طیور کشور در دستان یک شخص!

  • کد نوشته: 8279
  • ۲۵ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تامین به موقع و به اندازه نهاده‌ها عامل پویایی تولید در واحد‌های دامداری و مرغداری است. حدود ۳ ماه از آشفتگی بازار نهاده‌ها می‌گذرد و تولیدکنندگان دام و طیور که پرچم دار جهش تولید و پایداری اشتغال در کشور هستند برای تامین نهاده‌ها دچار مشکلات زیادی شده‌اند. به […]

    سرنوشت صنعت طیور کشور در دستان یک شخص!
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تامین به موقع و به اندازه نهاده‌ها عامل پویایی تولید در واحد‌های دامداری و مرغداری است. حدود ۳ ماه از آشفتگی بازار نهاده‌ها می‌گذرد و تولیدکنندگان دام و طیور که پرچم دار جهش تولید و پایداری اشتغال در کشور هستند برای تامین نهاده‌ها دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

    به باور بسیاری از کارشناسان، علت این مشکلات نفوذ دلال‌ها در بازار فروش نهاده‌های کشاورزی است. در این گزارش این موضوع از نگاه کارشناسان و متولیان تولید در صنعت طیور بررسی می‌شود.

    امیر سیدی مشاور کانون انجمن‌های صنفی مرغداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: اختلالی که در چند ماه اخیر در بازار نهاده‌های کشاورزی رخ داده سبب شده است که واردکننده اقدام به تخلیه بار کشتی‌ها نمی‌کند و نگهداری کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر مشمول هزینه دموراژ شده که معادل ۷۰ میلیون دلار است.

    او ادامه داد: کشتی‌های حامل این نهاده‌ها از برزیل و آرژانتین در بندر امام خمینی (ره) و نهاده‌هایی که از روسیه وارد کشور می‌شوند در بندر امیر آباد پهلو می‌گیرند.

    سیدی تصریح کرد: چرا دولت واردات نهاده‌ها را در دست نگرفته و سرنوشت صنعت دام و طیور را به دست یک نفر سپرده و آن را انحصاری کرده است. دولت باید در این خصوص شفاف سازی کند. شرکت پشتیبانی امور دام آنقدر قدرت ندارد که بتواند مشکل تامین نهاده‌ها را حل کند!

    مشاور کانون انجمن‌های صنفی مرغداران گفت: بانک‌ها از ۷ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برای واردات نهاده‌های کشاورزی (ذرت و سویا) در اختیار تک واردکننده نهاده‌ها قرار داده‌اند.

    او با بیان اینکه دلالان از میزان موجودی نهاده‌ها با خبر هستند و در شرایط کمبود نهاده‌ها بازار سیاه ایجاد می‌کنند، اظهار کرد: هرگز نهاده با ارز مبادله‌ای یا تعادلی (۴۲۰۰ تومانی) به دست تولیدکننده نمی‌رسد. در حالی که نهاده‌های کشاورزی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود همان نهاده با ارز نیمایی و بالای ۹۰۰۰ تومان در اختیار تولیدکننده قرارمی‌گیرد.

    سیدی افزود: ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری که در خصوص واردات نهاده‌های کشاورزی گم شده است کجا رفته؟ بانک مرکزی باید پاسخگو باشد. احتمال قریب به یقین ۳.۵ میلیارد دلار دست واردکننده انحصاری هست و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار دست دیگر وارد کنندگان است.

    او در پایان گفت: صنعت طیور کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و برای جلوگیری از سقوط این صنعت باید واردات نهاده‌های کشاورزی از سوی دولت و شرکت پشتیبانی امور دام و توزیع نهاده‌ها به وسیله تشکل‌های بخش کشاورزی صورت گیرد.

    سامانه بازارگاه فعال است؟ نقش مهم بازارگاه فروش نهاده‌های کشاورزی در حذف دلال‌ها

    برومند چهار آیین کارشناس طیور در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: سالانه ۱۷ میلیون نهاده دام و طیور وارد کشور می‌شود که از این میزان ۷۵ تا ۸۰ درصد آن در انحصار یک شخص است که حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن می‌شود و ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن از طریق شرکت بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام و برخی تشکل‌های بخش خصوصی وارد کشور می‌شود.

    او با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۱۸ میلیارد دلار و در سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیارد دلار از بودجه عمومی به واردات نهاده‌های کشاورزی اختصاص داده شده است، افزود: در سال ۹۸ از ۲۵۰ شرکت خصوصی واردکننده نهاده‌های کشاورزی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند تعدادی به جای نهاده اقلام دیگری وارد کردند.

    چهار آیین با اشاره به اینکه بازارگاه فروش نهاده‌های کشاورزی نقش مهمی در حذف دلال‌ها دارد، تصریح کرد: در سال ۹۸ سامانه بازارگاه وابسته به بانک کشاورزی، متناسب با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و به منظور مدیریت صحیح نهاده‌ها در بازار راه اندازی شد و به مدت ۶ ماه فعالیت می‌کرد.

    این کارشناس طیور ادامه داد: نهاده‌های کشاورزی بعد از ورود به کشور وارد بازارگاه شده و فروشندگان با احراز هویت و مشخصات تولیدکننده (مرغدار یا دامدار و غیره) از طریق کد ملی و کد پستی محل فعالیت و با دریافت وجه نقد نهاده را تحویل تولیدکننده می‌دهند.

    او مزیت سامانه بازارگاه را کنترل میزان خرید نهاده به وسیله تولیدکننده دانست و گفت: عدد و رقم میزان خرید در سامانه مشخص است و تولیدکننده باید به ازای ضریب تبدیل و مصرف، با محاسبات علمی و بدون واسطه اقدام به خرید نهاده کند.

    چهار آیین افزود: در کشور ما ضریب تبدیل غذای مرغ ۲ کیلوگرم است و ۲ کیلو غذا باید به مرغ داده شود تا ۱ کیلو گوشت دهد، دان مصرفی طیور گوشتی برای یک واحد مرغداری متوسط (۲۰ هزار قطعه‌ای) ۳۵ درصد سویا، ۶۰ درصد ذرت و ۵ درصد مکمل‌ها و مواد افزودنی است، بنابراین هر قطعه مرغ با وزن بازاری ۵ کیلوگرم غذا مصرف می‌کند؛ یعنی ۱۷۵۰ گرم سویا، ۳ کیلو ذرت و ۲۵۰ گرم مکمل مصرف می‌شود.

    او ادامه داد: طبق فعالیت درست این بازارگاه نهایت سود در هر کیلو نهاده ۱۰۰ -۱۵۰ تومان بود در حالی که در بازار آزاد این سود چندین برابر است. بنابراین واردکنندگان (اعم از بخش خصوصی و دولتی) دست به دست هم دادند تا اوضاع این بازارگاه را آشفته کنند و در عرضه به موقع و به اندازه نهاده‌ها در بازارگاه که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده بود تعلل ایجاد کنند.

    چهار آیین افزود: با تزریق نکردن نهاده‌های دام و طیور در بازار کمبود مصنوعی ایجاد کردند و باعث اختلال در فعالیت بازارگاه شدند بنابراین تولید کننده مجبورمی شود از بازار سیاه خرید کند و دوباره دست دلالان در بازار نهاده‌ها باز می‌شود.

    این کارشناس طیور با اشاره به اینکه هم اکنون دو برابر نیاز واحد‌های مرغداری نهاده در انبار‌ها وجود دارد، ولی دلال‌ها برای اینکه سود بیشتری ببرند از تزریق به بازار خودداری می‌کنند، اظهار کرد: ریشه اصلی این مشکلات در نبود نظارت از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص قیمت گذاری‌ها است.

    او در پایان گفت: راهکار جلوگیری از فساد و رانت در صنعت طیور فعالیت بازارگاه نهاده‌های کشاورزی است. در بازارگاه باید تحت نظارت قانون به شکل متمرکز انواع نهاده‌ها اعم از جوجه، ذرت، سویا و غیره وجود داشته باشد و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعالیت کند.

    سویا ۲۵۰۰ تومانی کیلویی ۵۰۰۰ تومان  به دست تولیدکننده می‌رسد

    محسن صادقی تولیدکننده (مرغدار) در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: نهاده‌ها به سختی به دست تولی کننده می‌رسد و به موقع به دست مصرف کننده نمی‌رسد و تامین کنندگان علت آن را مشکلات ترخیص ارز عنوان می‌کنند.

    او افزود: خرید نهاده‌ای که در دی ماه انجام دادم هنوز به دستم نرسیده است و این موضوع برای مرغداران مشکل ساز شده است.

    صادقی ادامه داد: مشکل دیگر قیمت نهاده‌هاست که به قیمت واقعی به دست تولیدکننده نمی‌رسد. سویا ۲۵۰۰ تومانی؛ کیلویی ۵۰۰۰ تومان و ذرت ۱۳۵۰ تومانی؛ کیلویی ۲۵۰۰ تومان به دست تولیدکننده می‌رسد. این اختلاف قیمت‌ها به دلیل سود جویی دلالانی است که کالا را در انبار ذخیره می‌کنند.

    این تولیدکننده کاهش مصرف گوشت مرغ را یکی دیگر از مشکلات پیش روی مرغداران اعلام کرد و با اشاره به اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ۲۶ کیلوگرم است گفت: هم اکنون سرانه مصرف به حدود ۲۰ کیلوگرم رسیده است.

    او در پایان تصریح کرد: از دیگر مشکلات حال حاضر صنعت مرغداری بروز بیماری کانی بالیسم یا خود خوری طیور هست که در بسیاری از واحد‌های مرغداری به علت کمبود خوراک، اتفاق افتاده و بسیاری از مرغداران را متضرر کرده است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: دام، طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *