×
×

سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد است

  • کد نوشته: 479617
  • ۲۶ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی را ۱۱.۷ درصد است، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت قابل قیاس با حوزه کشاورزی نیست، زیرا بالاترین عدد سرمایه‌گذاری در این بخش حدود ۴ درصد بوده که در سال‌های گذشته رخ داده است. به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران […]

    سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد است
  • وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی را ۱۱.۷ درصد است، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت قابل قیاس با حوزه کشاورزی نیست، زیرا بالاترین عدد سرمایه‌گذاری در این بخش حدود ۴ درصد بوده که در سال‌های گذشته رخ داده است.

    به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، “سید جواد ساداتی نژاد” در هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری و صنایع وابسته، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات مغفول مانده است، افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها به میزان سهم آنها در تولید ناخالص ملی وابسته است، اما آمارها در بخش کشاورزی نشان می‌دهد این فرایند به‌درستی در این بخش رخ نداده است.

    وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بی‌نظیری در پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی ایران وجود دارد، اظهار کرد: ظرفیت اشتغال آفرینی در این زمینه قابل‌توجه است، در حالی که در این سال‌ها کمتر به آن توجه شده است.

    وزیر جهاد کشاورزی گفت: برداشتم این است که در حوزه تغییرات اقلیمی و مباحث مربوط به بحران آب، حوزه شیلات می‌تواند کمک شایانی به تغییر مصرف جامعه باشد تا مصرف ماهی جای خود را در  بشقاب ایرانی پیدا کند.

    ساداتی نژاد بیان کرد: برای اینکه بخواهیم ماهی جای خود را در سفره  مردم باز کند، باید تمهیدات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود که  بخشی از این مهم به ارزان‌سازی تولید ماهی و فرهنگ‌سازی مصرف  بازمی‌گردد.

    حلقه مفقوده کشاورزی عدم سرمایه‌گذاری است

    وی با تایید فقر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، افزود: باید از سرمایه‌گذاران سایر حوزه‌ها برای سرمایه گذاری در این بخش دعوت کنیم، البته وظیفه دولت‌ها این است که در حوزه ارزش‌افزوده اقدام کنند که این بخش قابل‌رقابت با سایر بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی‌ها باشد.

    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دلیل یارانه گرفتن حوزه کشاورزی، ادامه داد: دولت‌ها تلاش دارند با یارانه دادن به حوزه کشاورزی، ارزش‌افزوده این بخش را با سایر حوزه‌ها هم‌سطح کنند که بخش غذا آسیب نبیند.

    ساداتی نژاد عدم سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی را حلقه مفقوده در این بخش خواند و خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان خاویاری، میگو و پرورش ماهی در قفس در نوار ساحلی ظرفیت‌هایی است که باید از آنها بهره ببریم.

    ۷۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم

    وی اظهار داشت: بانک‌ها نمی‌توانند با ذهنیت گذشته در سرمایه‌گذاری جدید در حوزه تولید کمک کنند. عدد و رقم‌ها پس از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها متفاوت شده است، به طور مثال اکنون در حال خرید گندم از کشاورزان هستیم و برای آن ۷۰ هزار میلیارد تومان باید پرداخت کنیم.

    وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این اعداد بسیار کوچک بودند، از این‌رو مقیاس حمایتی بانک‌ها باید ضریب بیشتری به خود بگیرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *