×
×

صادرات به مولداوی متوقف شد/ روس‌ها خریدار انواع صیفی‌جات ایرانی هستند

  • کد نوشته: 477902
  • ۱۵ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، رضا نورانی با اشاره به ادامه‌دار بودن روند صادرات به روسیه، گفت: امنیت مسیرهای جاده‌ای و دریایی منتهی به مسکو تضمین شده است و کماکان روند صادرات از ایران به روسیه ادامه دارد اما ازآنجایی‌که روسیه یک طرف جنگ است و در […]

    صادرات به مولداوی متوقف شد/ روس‌ها خریدار انواع صیفی‌جات ایرانی هستند
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، رضا نورانی با اشاره به ادامه‌دار بودن روند صادرات به روسیه، گفت: امنیت مسیرهای جاده‌ای و دریایی منتهی به مسکو تضمین شده است و کماکان روند صادرات از ایران به روسیه ادامه دارد اما ازآنجایی‌که روسیه یک طرف جنگ است و در شرایط جنگی امنیت مسیرها کاهش پیدا می‌کند از این‌رو روند صادرات به کندی صورت می‌گیرد.

    وی سقوط ارزش روبل را عامل اصلی کند شدن روند صادرات به روسیه دانست و افزود: این مسئله فشارهای سنگینی را به صادرات کنندگان وارد کرده است چرا که تجار روسی هیچگاه خرید نقدی ندارند و حداکثر بعد از ۴۵ روز صادرکنندگان می‌توانند پول خود را وصول کنند از این‌رو سود چندانی عاید صادرکنندگان نمی‌شود.

    نورانی با اشاره به توقف صادرات محصولات کشاورزی به مولداوی، گفت: بخشی از صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای اوکراین وارد مولداوی می‌شد که وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین باعث شده است روند صادرات به این کشور متوقف شود.

    عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با اشاره به محصولات صادراتی به روسیه، تصریح کرد: محصولات گلخانه‌ای چون فلفل دلمه‌ای، گوجه و میوه‌‌هایی چون کیوی و سیب به روسیه صادر می‌شود.

    جنگ به نفع صادرکنندگان شد

    همچنین در این رابطه عبدالرحمن حسینی‌فرد رییس انجمن گلخانه‌سازان با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین به نفع صادرکنندگان میوه و تره‌بار ایران است، گفت: بعد از حمله روسیه به اوکراین سایر کشورهای دنیا روسیه را از نظر اقتصادی تحریم و فشارهای اقتصادی به این کشور را تشدید کردند.

    وی ادامه داد: ایران روسیه را تحریم اقتصادی نکرده و جزو کشورهایی است که از این فرصت استفاده کرده و صادرات محصولات کشاورزی به این کشور را افزایش داده است. باید بگویم که جنگ باعث افزایش صادرات به روسیه شده است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر محصول چندانی برای صادرات نداریم، گفت: بعد از مرجوع کردن فلفل دلمه‌ای از روسیه بسیاری از تولیدکنندگان واحد تولیدی خود را تعطیل کردند و یا محصولات خود را معدوم کردند از این‌رو محصول چندانی برای صادرات وجود ندارد.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه روس‌ها هم اکنون خواهان هر نوع میوه و سبزیجات ایرانی هستند، گفت: محصولاتی چون بادنجان، گوجه، خیار، فلفل دلمه‌ای، کلم و کاهو به این کشور صادر می‌شود.

    وی با بیان اینکه سقوط ارزش روبل باعث بالا رفتن نرخ فروش محصولات کشاورزی به روس‌ها شده است، افزود: جنگ باعث شده است که قیمت سبزی و صیفی‌جات در روسیه بالا برود.

    به گفته رییس انجمن گلخانه‌سازان، سالیانه حدود ۸۰۰ میلیون دلار سبزی و صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای ارزآوری برای کشور دارند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *