×
×

عدس آمد و رفت و جیب پر شد!

  • کد نوشته: 2931
  • ۱۴ مرداد ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش ایسنا، دلار دولتی آن‌قدر جذاب است که برخی با شگردهای مختلف، راه ۱۰۰ ساله را از طریق این رانت، یک شبه طی کردند. ظاهرا محدوده سوءاستفاده پیچیده از دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها به موبایل و کره و لبنیات ختم نشده است. واردات و سپس صادرات عدس یکی از اخبار جالب توجه امروز ایسنا […]

  • به گزارش ایسنا، دلار دولتی آن‌قدر جذاب است که برخی با شگردهای مختلف، راه ۱۰۰ ساله را از طریق این رانت، یک شبه طی کردند. ظاهرا محدوده سوءاستفاده پیچیده از دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها به موبایل و کره و لبنیات ختم نشده است. واردات و سپس صادرات عدس یکی از اخبار جالب توجه امروز ایسنا بود. یک اقتصاددان با اشاره به فسادهای صورت گرفته در پی تک نرخی شدن ارز و اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه کالاها گفت: به عنوان مثال برخی سوداگران با ارز دولتی عدس وارد و از طرف دیگر آن را برای دریافت ارز صادر می‌کردند!

    مرغ ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان

    سری به بازار مرغ بزنیم که این روزها در حال ثبت رکوردهایی تازه است. در حالی که ستاد تنظیم بازار در جلسه هفته گذشته مصوب کرد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ با ۹ درصد افزایش، حداکثر باید ۸۱۷۵ تومان فروخته شود، در بازار مصرف بیش از کیلویی ۳۰۰۰ تومان گران‌تر از این قیمت یعنی کیلویی ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌شود و مسئولان سازمان حمایت پاسخگو نیستند.

    کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

    روزهای پایانی هفته گذشته روند افزایشی قیمت سکه و طلا در بازار معکوس شد. امروز نیز قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روند کاهشی به خود گرفته است. ابراهیم محمدولی – رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر، در این باره گفت: اونس جهانی با کاهش سه دلاری به ۱۲۱۴ دلار و ۳۰ سنت رسید و امروز هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد که کاهش ۲۰۰۰ تومانی را نسبت به قبل تجربه کرد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۰۲ هزار تومان قیمت دارد که حدود ۱۰۰۰ تومان نسبت به روزهای گذشته کاهش نشان می‌دهد. وی همچنین درباره قیمت سکه اظهار کرد: سکه طرح قدیم امروز بدون تغییر سه میلیون و ۶۵۱ هزار تومان فروخته شد و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۲۰ هزار تومان کاهش به سه میلیون و ۹۸۱ هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه با ۱۰ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۹۲۳ هزار تومان رسید و ربع سکه بدون تغییر ۹۵۱ هزار تومان معامله شد.

    صف‌های خرید پایدار در بورس تهران از بین رفت

    به دنبال جهش قیمت سکه و ارز، بازار بورس هم در هفته‌های گذشته با صف خرید در گروه‌های نفتی و فلزات اساسی همراه شد. اما بورس تهران امروز با هیجان کمتری روبه‌رو بود، هرچند که نوسانات شاخص کل با فرازوفرودهای زیادی همراه بود. صف‌های خرید بورس پایدار آنچنان در دادوستدهای امروز دیده نمی‌شد. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۴۰۱ واحد رشد کرد و به رقم ۱۲۴ هزار و ۳۵۲ رسید، اما شاخص کل هم وزن با ۱۵۳ واحد افت تا رقم ۱۸ هزار و ۷۸۳ پایین رفت.

    ۱۵ هزار میلیاردر نیامدند!

    در جریان تعیین‌ تکلیف سپرده‌گذاران کلان و میلیاردی، پنج موسسه غیرمجاز منحل شده که قرار بود در زمانی مشخص برای مراجعه، تحویل مستندات و مدارک آمده و حساب‌های خود را تعیین تکلیف کنند تا سپرده‌های آن‌ها پرداخت شود، آخرین آمارها از این حکایت دارد که از حدود ۲۶ هزار نفری که مشمول این طرح بودند، نزدیک به ۱۵ هزار نفر مراجعه نکردند. با توجه به اینکه سپرده‌گذاران همواره با تجمع و اعتراض خواهان رسیدگی به وضعیت خود شده بودند، این عدم مراجعه جای تامل دارد و وجود حساب‌های ساختگی را تا حد زیادی تائید می‌کند.

    آلمان می‌خواهد ۴۰۰ میلیون دلار ما را بالا بکشد؟!

    آلمان که داعیه حفظ برجام را دارد ظاهرا برای ۴۰۰ میلیون دلار پول ایران نقشه کشیده است. در شرایطی که دولت آنگلا مرکل یکی از سرسخت ترین مدافعان برجام و اجرای آن با وجود خروج آمریکا از آن است و زیر فشار شدیدی از جانب شرکت های آلمانی برای یافتن راهی برای تداوم روابط اقتصادی با ایران قرار دارد، اخیرا بانک مرکزی آلمان اعلام کرده در قوانین خود بازنگری خواهد کرد تا جلوی انتقال ۴۰۰ میلیون دلار وجه نقد از موجودی یکی از حساب‌های ایران در آلمان را بگیرد. حتی اگر اثبات شود این وجوه در تامین مالی تروریسم استفاده نخواهند شد بانک مرکزی آلمان می تواند به بهانه تحریم های آمریکا جلوی انتقال این وجوه را بگیرد.

    بزرگترین صادرات غیرنفتی ایران از تحریم‌ها گزندی نمی‌بیند

    ایران حدود ۲۰ میلیون تن سنگ آهن در سال ۱۳۹۶ صادر کرد که در مقایسه با صادرات سالانه ۲۵ میلیون تن در سال‌های پیش از آن کاهش داشت. با این حال تجارت فولاد، فلزات و سایر مواد معدنی ایران با جهان ممکن است از تحریم‌های جدید آمریکا متاثر شود زیرا آمریکا پس از خروج از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه تهران، تهدید کرده اشخاص و شرکت‌هایی که با ایران معامله می‌کنند را هدف تحریم‌های ثانویه قرار خواهد داد. اما صادرات سنگ‌آهن که بزرگترین صادرات غیرنفتی ایران است، از اقدامات خصمانه واشنگتن تاثیری نخواهد پذیرفت، زیرا عمده سنگ آهن صادراتی به مقصد چین است که از تحریم‌های یکجانبه آمریکا حمایت نمی‌کند. یک معامله‌گر مقیم لندن به پلاتس گفت: بازرگانان فولاد ایران در گذشته نیز با تحریم‌ها کنار آمده اند و معمولا از ال سی استفاده نمی‌کنند.

    پنج فروند ATR جدید فردا به ایران می‌رسند

    طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی صبح فردا (یکشنبه) پنج هواپیمای ای تی آر جدید وارد آسمان ایران خواهند شد. این اتفاق در حالی می‌افتد که از آبان ماه امسال رسما تحریم‌های ایران دوباره علیه صنعت هوایی ایران وضع می‌شود. با ورود این پنج فروند تعداد هواپیماهای برجامی ایران به عدد ۱۶ خواهد رسید که از این تعداد سه فروند مربوط به ایرباس و هشت فروند مربوط به ای تی آر می‌شد. با توجه به نزدیک بودن زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا شاید این هواپیماها آخرین فروند از هواپیماهایی باشند که ایران در قالب قرارداد هواپیماهای برجامی به ناوگان خود اضافه می‌کند.

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *