×
×

عوارض گمرکی صادرات سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود

  • کد نوشته: 475528
  • ۱۵ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • بهنام تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب سیب ایران به شمار می‌رود و هر سال با موانع متعدد صادرات در این بخش مواجه هستیم، افزود: امسال برای رفع بخشی از موانع با رایزنی‌های انجام شده از شنبه ۱۵ آبان‌ماه عوارض گمرکی صدور سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود. امسال برای رفع بخشی از موانع […]

    عوارض گمرکی صادرات سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود
  • بهنام تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب سیب ایران به شمار می‌رود و هر سال با موانع متعدد صادرات در این بخش مواجه هستیم، افزود: امسال برای رفع بخشی از موانع با رایزنی‌های انجام شده از شنبه ۱۵ آبان‌ماه عوارض گمرکی صدور سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شود.

    امسال برای رفع بخشی از موانع با رایزنی‌های انجام شده از ۱۵ آبان‌ماه عوارض گمرکی صدور سیب به اقلیم کردستان عراق برداشته می‌شودوی با بیان اینکه عراق یکی از بازارهای هدف سیب صادراتی آذربایجان غربی و کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: با برداشت این عوارض روند صادرات به کشور عراق تسهیل شده و بخشی از موانع صادرات سیب کشور برداشته می‌شود.

    تاج الدینی در خصوص موانع پیش روی صادرات سیب در استان گفت: تولید و بازار سیب در استان طی سال‌های اخیر به یکی از صنایع بزرگ و مهم استان تبدیل شده است برای رونق این صنعت باید زیرساخت‌ها در استان فراهم شود.

    زیرساخت‌های صنعت سیب در آذربایجان غربی فراهم شود

    عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کشور با تاکید بر اینکه تا زمانی زیرساخت‌های تولید، بسته بندی، حمل و نقل و صادرات سیب در آذربایجان غربی فراهم نشود هر سال در این صنعت با مشکل مواجه می‌شویم، عنوان کرد: هر سال تمام راه حل های برای رفع موانع صادرات سیب استان مقطعی و مسکن وار است برای حل ریشه‌ای این موضوع باید مسئولان همت اساسی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در استان را داشته باشند.

    تاج الدینی با بیان اینکه فراهم نبودن زیرساخت‌های بخش کشاورزی به خصوص در سیب هر سال موجب عدم فروش مناسب و افزایش هزینه‌ها برای استان می‌شود، گفت: صنعت سورت و بسته بندی، نظارت بر نهاده‌ها، توزیع سموم مناسب، نوع برداشت، رفع تعهد ارزی، بازاریابی مناسب و نگه داشتن بازارهای هدف برای تسهیل صادرات سیب استان باید مدنظر مسئولان باشد.

    بخشنامه‌های سیب در کشور ثبات ندارد

    وی با انتقاد از صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسی و متعدد در بخش سیب در کشور انتقاد کرد و افزود: یکی از موانع صادراتی در بخش سیب عدم ثبات بخشنامه‌ها است، در صادرات سیب بخشنامه شده که باید حمل با استفاده از کامیون‌های یخچال دار باشد در حالی که صدور سیب از استان به عراق دو ساعت فاصله دارد اگر کامیون یخچال دار هم نباشد می‌شود صادرات صورت گیرد.

    یکی از موانع صادراتی در بخش سیب عدم ثبات بخشنامه‌ها استتاج الدینی با بیان اینکه از مسئولان کشور تقاضا داریم بخشنامه‌ها مطابق با نیازهای استان صورت گیرد، گفت: تعهد ارزی بلای جان صادرکنندگان به خصوص در بخش سیب شده است، پیدا کردن بازار هدف و نگه داشتن این بازار توسط استان به خصوص بخش خصوصی زمان زیادی طولانی دارد اما تعهد ارزی موجب می‌شود به راحتی بازارهای هدف را از دست بدهیم.

    تعهد ارزی بلای جان صادرکنندگان سیب در آذربایجان غربی

    وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بخشنامه برای حل مشکل ارزی تعهد ارزی تهاتر است، بخش عمده‌ای از سیب استان به عراق صادر می‌شود، در مقابل سیب‌های صادراتی چه محصولی می‌توانیم وارد کشور کنیم؟ سوالی که مسئولان باید جواب درخوری برای آن داشته باشند.

    متأسفانه کشتیرانی برنامه دقیقی برای حمل بارهای صادراتی ندارد و بسیاری از صادرکنندگان ممکن است نتوانند در زمان مناسب از طریق کشتی بارهای صادراتی خود را به هندوستان منتقل کنند

    عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کشور با تاکید بر اینکه هند یکی از بازارهای مهم برای سیب صادراتی آذربایجان غربی است، عنوان کرد: تعرفه بالا و کمبود کشتی در جنوب استان موجب کندی روند صدور سیب به هند می‌شود که امیدواریم در این زمینه چاره اندیشی شود.

    تاج الدینی با اشاره به مشکل حمل بارهای صادراتی از طریق کشتیرانی بیان داشت: متأسفانه کشتیرانی برنامه دقیقی برای حمل بارهای صادراتی ندارد و بسیاری از صادرکنندگان ممکن است نتوانند در زمان مناسب از طریق کشتی بارهای صادراتی خود را به هندوستان منتقل کنند.

    وی با اشاره به دپوی حجم بالای سیب صادراتی استان در سردخانه و زمان محدود برای صادرات این محصول از مسئولان کشوری خواست امسال تا شرایط بحرانی و حادتر نشده زمینه تسهیل صادرات سیب استان را فراهم کنند.

    عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: همچنین از وزارت صمت می‌خواهیم تا صدور بخشنامه‌های جدید که معمولاً مانع صادرات و برنامه ریزی تجار می‌شود را متوقف کند و اجازه بدهد تا با همین بخشنامه‌های موجود صادرکنندگان به کار خود ادامه دهند.

    آذربایجان غربی سالانه با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن قطب سیب کشور به شمار می‌رود، هم اکنون ۸۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان چشم انتظار رفع موانع صادراتی هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *