×
×

عوامل خسارت‌زا سالانه ۴۰ درصد غذای تولیدی کشور را نابود می‌کنند

  • کد نوشته: 8829
  • ۲ تیر ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می‌گوید سالانه در دنیا نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی توسط آفتهاو بیماری‌ها و عوامل خسارتزا از بین می رود که در ایران این میزان حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیارد ریال برآورد شده است. ایران سالانه ۱۲۶ میلیون تن محصول کشاورزی تولید […]

    عوامل خسارت‌زا سالانه ۴۰ درصد غذای تولیدی کشور را نابود می‌کنند
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می‌گوید سالانه در دنیا نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی توسط آفتهاو بیماری‌ها و عوامل خسارتزا از بین می رود که در ایران این میزان حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیارد ریال برآورد شده است.

    ایران سالانه ۱۲۶ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند که در حقیقت ۵۰ میلیون تن غذای تولیدی قبل از رسیدن به دست مصرف  کننده از بین می‌رود، اگر بتوان جلوی نابودی این میزان محصول تولیدی را گرفت کشور کاملا خودکفا خواهد شد.

     ۶۰۷ عوامل خسارت رسان وجود دارد و باغات در برخی موارد تا  بیشترین ظرفیت خسارت دیدن را دارند که برخی مواقع تا ۷۸ درصد هم خسارت می‌بینند.

    رئیس سازمان حفظ نباتات کشور معتقد است  برای مبارزه با آفات و بیماری استفاده از سموم  کشاورزی باید به حداقل برسد و با روش های بیولوژیک، فیزیکی و تلفیقی با آفات باید مبارزه می شود که در دنیا به طور متوسط در هر هکتار ۲.۸ کیلوگرم سم مصرف می شود و در کشور ما حدود ۲.۱ تا ۲.۲ کیلوگرم مصرف می شود یا به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی تا ۰.۶ گرم در جهان سم مصرف می شود و این مورد در ایران ۰.۳۵ گرم است یعنی نصف مصرف دنیا که با تلاش سربازان امنیت غذایی، کاهش مصرف سم اتفاق افتاده است.

    «امروزه امنیت غذایی بزرگترین دغدغه دولت هاست و محدودیت منابع تولید و کمبود آب، توزیع نامتوازن آب، محدودیت اراضی مستعد کشاورزی و توزیع ، شرایط ناپایدار اقلیمی از جمله خشکسالی ها و سیلاب ها تولید را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان اهمیت مبارزه با بیماری و آفات بسیار بیشتر شده است، مبارزه به موقع و مناسب می تواند جلوی از بین رفتن سالانه ۴۰ درصد محصولات کشاورزی جلوگیری کند.»

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *