×
×

فصل پاییز و بهار گردشگری مزرعه در خراسان جنوبی

  • کد نوشته: 476187
  • ۸ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا _ زرشک، زعفران، عناب و انار چهار محصول استراتژیک خراسان جنوبی هستند که با شروع پاییز، مزارع و باغات استان نیز رنگ سرخ به‌ خود می‌گیرد و مناظر دیدنی از طبیعت را پدید می‌آورد. فصل برداشت محصولات شاخص خراسان جنوبی که نقش مهمی در اقتصاد منطقه نیز دارند فرصتی ناب برای حضور […]

    فصل پاییز و بهار گردشگری مزرعه در خراسان جنوبی
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا _ زرشک، زعفران، عناب و انار چهار محصول استراتژیک خراسان جنوبی هستند که با شروع پاییز، مزارع و باغات استان نیز رنگ سرخ به‌ خود می‌گیرد و مناظر دیدنی از طبیعت را پدید می‌آورد.

    فصل برداشت محصولات شاخص خراسان جنوبی که نقش مهمی در اقتصاد منطقه نیز دارند فرصتی ناب برای حضور گردشگران است تا هم با آیین‌های کهن کشاورزی آشنا شوند و هم از این محصولات تازه به عنوان سوغات سفر بهره ببرند.

    به عقیده کارشناسان، گردشگری مزرعه راهکاری برای حفاظت از چشم‌اندازهای سنتی است. برخی گردشگران این نوع گردشگری را با هدف تفریحی دنبال می‌کنند یا به عنوان یک سفر نوستالژیک، به روزهای خوب گذشته به آن می‌نگرند.

    افزون بر این، گردشگری مزرعه به عنوان یکی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشاورزی مزارع از راه ارائه خدمات پذیرایی مورد تاکید است.

    زرشک، زعفران و عناب سه محصول شاخص خراسان جنوبی محسوب می‌شوند که زمان برداشت آنها در فصل پاییز است و این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد.

    زعفران خراسان جنوبی از نظر کیفیت و مرغوبیت رتبه اول را در کشور داراست و از این استان به عنوان سرزمین طلای سرخ یاد می‌شود.

    سطح زیر کشت زعفران خراسان جنوبی در سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار بود و امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران توسعه یافته است.

    همچنین خراسان جنوبی با ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول تولید زرشک را در ایران به خود اختصاص داده و فصل برداشت این محصول از اواخر مهر تا نیمه اول آذر ماه است.

    شهرستان فردوس در خراسان جنوبی رتبه اول تولید انار را دارد و در کشور جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

    سطح زیر کشت باغ‌های انار فردوس ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار حداقل ۲۰ تن انار برداشت شود.

    یکی از تاکیدات مهم رییس جمهوری در سفر نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی، بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های این استان برای تقویت اقتصاد گردشگری بود.

    آیت الله سید ابراهیم رییسی گفت: در خراسان جنوبی اقتصاد معدن، گردشگری، کشاورزی و صنعت را داریم البته نزولات آسمانی کم است که باید این تهدید را تبدیل به فرصت کرد و در حوزه‌های مختلف باید اقتصاد خراسان جنوبی را فعال کنیم.

    اقبال گردشگران به گردشگری مزرعه

    یک فعال حوزه گردشگری در خراسان جنوبی توسعه گردشگری مزرعه را یکی از راهکارهای رونق اقتصادی برشمرد و گفت: گردشگری مزرعه از شاخه‌های مهم گردشگری در دنیا و ایران است و خراسان جنوبی با توجه به محصولات ویژه کشاورزی که دارد می‌تواند با فعال شدن این شاخه از گردشگری موفق عمل کند.

    احمد کاشانی با یادآوری این نکته که گردشگری مزرعه همراه با طبیعت‌گردی بسیار مورد علاقه گردشگران است اظهار داشت: علیرغم اینکه پاییز، فصل برگ‌ریزان است و همه آن را با رنگ طلایی سراغ دارند؛ پاییز خراسان جنوبی سرخ رنگ است و وجود محصولات ویژه کشاورزی رنگ و بویی متفاوت به طبیعت می‌دهد.

    وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۲ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی سالانه تولید می‌شود افزود: مزارع پهناور زرشک به‌خصوص در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه، افین، زهان قدیم و روستاهای اطراف خراسان جنوبی و مراسم برداشت آن یکی از جاذبه‌های گردشگری است.

    مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی گفت: برگزاری جشنواره‌هایی با هدف گردشگری مزرعه در زمان برداشت محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به معرفی این محصولات و درآمدزایی بیشتر کشاورزان منجر می‌شود.

    فصل پاییز و بهار گردشگری مزرعه در خراسان جنوبی

    وی وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای هدف گردشگری را یک زیرساخت مهم برای جذب گردشگر خواند و افزود: روستای افین به عنوان خاستگاه زرشک از ۲ اقامتگاه بوم‌گردی برخوردار است که گردشگران از ایوان این اقامتگاه‌ها می‌توانند همزمان با طلوع خورشید مزارع زرشک را به تماشا بنشینند.

    کاشانی اظهار داشت: برگزاری تور برای محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه ورود گردشگران را به دنبال دارد و گردشگران در آن روستا هزینه می‌کنند؛ موجب اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، استفاده از غذای محلی، خرید صنایع دستی و حجم زیادی از محصول تازه می‌شود بنابراین درآمد حاصل از تورهای گردشگری مزرعه به جیب روستاییان می‌رود و اقتصاد روستا را تقویت می‌کند.

    وی گفت: گردشگران هنگام برگزاری تور برداشت زرشک از نحوه پخت مربای زرشک بازدید می‌کنند و از نوشیدن شربت زرشک لذت می‌برند.

    این راهنمای گردشگری در خراسان جنوبی گفت: بسیاری از مردم دنیا گل زعفران را از نزدیک ندیده‌اند لذا مشارکت در برداشت زعفران و همراه با کشاورزان با تماشای مه صبحگاهی منظره زیبایی خلق می‌کند و خیلی از افراد مشتاق دیدن چنین صحنه‌هایی هستند.

    وی افزود: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در زمان برداشت زعفران، پاک کردن گل‌ها در خانه‌های محلی است لذا مزارع زعفران هم در جای جای استان می‌تواند مقصدی برای گردشگران باشد.

    کاشانی گفت: باغ‌های پهناور انار اطراف فردوس نیز در فصل پاییز مناسب تورهای گردشگری مزرعه است و از آنجا که در باغستان فردوس باغ‌های متعدد انار داریم حضور گردشگران حایز اهمیت است.

    وی با ۱۰ سال سابقه برگزاری تورهای گردشگری در خراسان جنوبی گفت: وجود مزارع رنگارنگ خراسان جنوبی در فصل پاییز می‌تواند برای گردشگران خارجی و داخلی از اقصی نقاط جهان و ایران بسیار جذاب باشد تا در برداشت این محصولات مشارکت و از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی هم بازدید کنند.

    جشنواره‌ها، راهی برای معرفی بیشتر استان

    مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برگزاری تورهای گردشگری مزرعه موجب توسعه روستاها و رونق اقتصادی می‌شود گفت: کشاورزان از همین محل با فروش محصول، روزگار می‌گذرانند زیرا برگزاری تورهای گردشگری مزرعه نه تنها باعث می‌شود کشاورزان بدون واسطه محصول خود را به گردشگران بفروشند بلکه گردشگران از غذاهای محلی، صنایع دستی، مراسم‌ محلی و نشان دادن فرهنگ عمیق جای جای روستاهای خراسان جنوبی استفاده کرده و از این محل به درآمدزایی برای روستاها می‌توان کمک کرد. 

    وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های مختلف با رویکرد گردشگری مزرعه باید در دستور کار قرار گیرد افزود: البته نباید این جشنواره‌ها متکی به چند مهمان خاص آن هم مسوولان استانی یا شهرستانی باشد بلکه می‌توان از فرصت این جشنواره‌ها برای دعوت عکاسان نام‌آور کشور، راهنمایان تور و میهمانان ویژه یا مسوولان ارشد کشوری بهره برد تا منجر به معرفی بیشتر استان شود.

    کاشانی اظهار داشت: اگر جشنواره‌های بزرگ در استان برگزار شود نفع آن به روستاییان خواهد رسید و منجر به توسعه گردشگری روستایی می‌شود.

    فصل پاییز و بهار گردشگری مزرعه در خراسان جنوبی

    سفر به خراسان جنوبی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

    معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هم با اشاره به لغو محدودیت‌های سفر در پی کنترل کرونا از آمادگی تمامی تاسیسات گردشگری استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی خبر داد.

    مرتضی عربی به این نکته هم اشاره کرد که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان مورد تاکید است و سفرها در مبادی ورودی با اخذ کارت واکسیناسیون انجام می‌شود.

    وی حضور گردشگران در این استان را مستلزم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی دانست و گفت: ظرفیت پروازها اکنون کامل است و به لحاظ تعداد گردشگر نیز برگزاری تورها در استان از سوی دفاتر خدمات گردشگری محدودیت ندارد.

    معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۱۹ ماه اخیر تعداد محدود گردشگر خارجی وارد این استان شده است افزود: خراسان جنوبی همواره مقصد گردشگری برای گردشگران فرانسوی و آلمانی بوده لذا پیش‌بینی‌ها برای ورود گردشگر خارجی از این کشورها انجام شده است.

    وی گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل برداشت برخی محصولات شاخص خراسان جنوبی از جمله زرشک و زعفران، بسیاری از گردشگران تمایل به حضور در مزارع و باغات را دارند لذا برگزاری تورهای ویژه روستاگردی و مزرعه‌گردی نیز مد نظر آژانس‌های گردشگری است.

    عربی با اشاره به فعال بودن ۹ هتل در خراسان جنوبی اظهار داشت: ۷۶ اقامتگاه بوم‌گردی نیز در این استان فعال است که ۱۱ اقامتگاه بوم‌گردی در یک‌ سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

    وی گفت: جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی فراوانی بوده که متاسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، استان میزبان ۱۰۴ هزار و ۷۴۴ نفر گردشگر داخلی و ۲۰ گردشگر خارجی بوده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *