×
×

قزل آلا به اتحادیه اروپا صادر می‌شود/ آمریکا بزرگترین واردکننده و مصرف کننده تیلاپیا

  • کد نوشته: 2192
  • ۱۵ بهمن ، ۱۳۹۶
  • ۰
  • رئیس سازمان شیلات کشور گفت: برای صادرات قزل آلا با روسیه، ویتنام، کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا تفاهم نامه امضا کرده‌ایم و این ماهی به اتحادیه اروپا صادر خواهد شد. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز یکشنبه ١۵ بهمن در خصوص تولید قزل آلا […]

  • رئیس سازمان شیلات کشور گفت: برای صادرات قزل آلا با روسیه، ویتنام، کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا تفاهم نامه امضا کرده‌ایم و این ماهی به اتحادیه اروپا صادر خواهد شد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز یکشنبه ١۵ بهمن در خصوص تولید قزل آلا اظهار کرد: سال گذشته ١۶٢ هزارتن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال رشد ١٠ تا ١۵ درصدی خواهیم داشت.

    وی افزود: ما برای صادرات قزل آلا با روسیه، ویتنام، کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا تفاهم نامه امضا کرده‌ایم و این ماهی به اتحادیه اروپا صادر خواهد شد.

    صالحی در رابطه با تیلاپیا خاطرنشان کرد: واردات تیلاپیا از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود و ما در این گونه قاچاق نداشتیم اما به خاطر حمایت از تولیدکنندگان داخلی به وزارت جهاد پیشنهاد ممنوعیت ورود آن را دادیم.

    وی افزود: تیلاپیا به صورت فیله وارد می‌شود و قدرت تهاجم در آن حال را ندارد، همچنین مصرف سرانه این ماهی در کشور بسیار بالا است و دلیل واردات این بود که ممکن است افرادی که از این ماهی استفاده می‌کنند از ماهیان دیگر نخورند اما با توافقی که با اتحادیه ماهیان سردابی داشتیم قرار شد در صورتی که تولیدکنندگان بتوانند بازار را اشباع کنند ما سالانه ممنوعیت آن را بررسی و اعلام کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: طبق آمار فائو ایران در سال ٢٠١۵، ٨١٠٠ تن واردات تیلاپیا داشته که در سال ٢٠١۶، به ۶٩٠٠ تن کاهش پیدا کرده است اما اگر این ماهی مضر بود چرا امریکا و اروپا بزرگترین واردکنندگان و مصرف کنندگان آن هستند و در دانشگاه‌های شیلاتی دنیا تحقیق بر روی این ماهی پروژه اصلی دانشجویان است؟

    وی عنوان کرد: در بافق یزد بر روی تیلاپیای نیل بیش از ٣٠ پروژه تحقیقاتی انجام شده و موفق به تولید تک جنس نر آن شده‌ایم که نمی‌تواند تولید مثل داشته و آثار مخربی برای محیط زیست به بار بیاورد و تولید آن به نفع کشور خواهد بود.

    صالحی ادامه داد: در برخی آب‌های نامتعارف کشور نمی‌توان ماهی‌های بومی را پرورش داد اما این آب‌ها برای پرورش تیلاپیا مناسب است. قطعا حفظ گونه‌های بومی و محیط زیست کشور برای ما در اولویت است.

    شیلات

    وی افزود: سرانه کنونی مصرف آبزیان ۱۱کیلوگرم بوده و این درحالی است که سرانه مصرف در سال۵۷ حدود یک کیلوگرم اعلام شده است.

    صالحی تصریح کرد: توسعه صادرات غیر نفتی از جمله آبزیان منجر به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی خواهد شد که بدین منظور امسال صادرات محصولات شیلاتی ۳۷درصد افزایش و واردات ۲۴درصد کاهش یافته است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اکنون با کاهش ذخایر دریای خزر پس از فروپاشی شوروی سابق، سهم خاویار در سبد صادراتی کاهش و میگو و ماهی افزایش یافته است.

    وی ادامه داد: در۹ ماهه امسال صادرات میگو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است.

    رئیس سازمان شیلات در ادامه تشریح کرد: امروز ۸۵ مزرعه شروع به فعالیت در این زمینه کردند، به طوری که امروز بیش از سه تن خاویار و ۲هزار و ۱۰۰تن گوشت خاویاری در کشور تولید می شود.

    صالحی در رابطه با پرورش میگو بیان کرد: در طی چند سال اخیر تولید میگو همه ساله بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است، به طوری که امسال تولید میگوی پرورشی از ۳۲ هزارتن فراتر خواهد رفت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *